Skip to main content

Ik doe mantelzorg voor iemand in de buurt, een invalide van 69. Hij heeft een mobiel met in zijn abonnement 400 minuten per maand plus een vast nummer, dat hij zelden gebruikt. Kpn bood onlangs hem onbeperkt bellen aan voor 16,50 per maand, hetgeen onzin is bij zijn belgedrag, zoals kpn ook in zijn facturen kan zien. Na mijn uitleg aan hem , lukt het hem niet om via kpn telefonisch van onbeperkt vast bellen weer af te komen . Kan KPN aub eens nadenken over wat hier eigenlijk gebeurt. Een onnodig abonnement aan een niet meer zo mondige burger slijten. Hoe dit te stoppen, bij hem en bij anderen bij wie dit vast ook gebeurt ?

Beste @Antonio1954,

Werd jou cliënt gebeld door KPN? Zo ja dan kun je vragen aan KPN (0800 - 0402) of ze in de gegevens van jou cliënt willen zetten dat ie niet meer gebeld wilt worden. Anders kun je z’n 06 en zijn vaste nummer laten registreren bij het bel-me-niet register. 


Dennis, dank voor reactie. Mijn punt reikt verder:Kan KPN aub eens nadenken over wat hier eigenlijk gebeurt. Een onnodig abonnement aan een niet meer zo mondige burger slijten


Dennis, dank voor reactie. Mijn punt reikt verder:Kan KPN aub eens nadenken over wat hier eigenlijk gebeurt. Een onnodig abonnement aan een niet meer zo mondige burger slijten

Beste @Antonio1954

KPN kan niet aan iedereen zien of de klant mondig is of niet, daarom heb ik dan ook voorgesteld om het bel-me-niet register te gebruiken, of de KPN bellen en vertellen dat deze klant het niet meer zelf kan bespreken met KPN.


Dennis 

 

KPN kan wel in facturen zien dat het gaat om iemand met een mobiel met een abonnement van 400 minuten per maand die hij nooit opmaakt plus een vast nummer, dat hij zelden gebruikt. Kortom, voor zo iemand is een “onbeperkt altijd” onzin. Een weinig mondige zeg echter tegen een glad verhaal al gauw ja. Een mondige zegt zelf wel neen.  KPN moet het niet aanbieden !!


Dag @Antonio1954! Welkom hier en bedankt voor je signaal. Ohhh, dat klinkt als verkeerd advies. Ik kan me haast niet voorstellen dat wij daarvoor contact hebben opgenomen. Al helemaal wanneer de contractant niet aan de 16,50 belkosten komt. Dit kan uiteraard uitgezet worden door met ons te bellen of te chatten (Vast bellen > In heb een andere vraag > scroll naar beneden en start een chat). Ook kan de contractant ‘Bel Onbeperkt Altijd’ zelf uitzetten via MijnKPN. Wellicht kun jij hem daarbij helpen? 

Log in op MijnKPN > Producten > Selecteer: Thuis abonnement > Extra opties wijzigen of toevoegen > Bellen > Zet vinkje ‘UIT’ bij Bel Onbeperkt Altijd t.w.v. €16,50.
 


Dag Lisa . KPN heeft hem per mail dat aanbod van die 16,50 gedaan. Daarop heeft hij gebeld en is het voor hem aangezet. Na mijn advies heeft hij twee keer gebeld om het af te zetten, en toen werd hij weer verleid om het toch aan te laten staan. Daarop heb ik voor hem gebeld en kreeg te horen dat het pas per 1 juni kan worden afgezet omdat de eerste maand gratis is en dat de klant dan zelf op 1 juni actie moet nemen. Opnieuw echt teleurstellend voor hem en mij.  Ik heb het op 1 juni maar als actie in mijn agenda  gezet om het dan bij hem uit te gaan zetten.

Ik ben niet voor niets mantelzorger bij deze invalide oudere, die vroeger in de schuldhulpverlening zat.  Stop aub met blind toesturen van aanbiedingen en kijk eerst naar de facturen. Velen in nederland betalen de kpn (en soortgelijke bedrijven) voor onzin vrees ik. Heel velen hebben een mobiel en hebben het vaste abonnement niet aan het veranderd belgedrag aangepast.  Niet ieder is zo zelfredzaam als verkopers aannemen . Niet elke consument is mondig genoeg om verkopers goed te pareren .  jammer, jammer. En er is een groot tekort aan mantelzorgers om dit op te vangen. Het is nooit te laat om goede dingen te gaan doen. Hopelijk stopt KPN ermee en start het onderzoek naar wie betaalt voor vast en het niet of nauwelijks gebruikt.


Dag @Lisa  . Zie aub mijn reactie hierboven . Groet   


Dag @Antonio1954! Bedankt voor je reactie. Ik vind dit eerlijk gezegd een lastige situatie omdat de contractant zelf contact heeft opgenomen om een BOA-pakket aan te zetten. Soortgelijke vragen krijgen mijn collega's aan de lopende band binnen. Dat er tot op dat moment niet veel gebeld is, betekent vaak dat de klant van plan is meer te gaan bellen. Dit komt vaak wel ter sprake tijdens het gesprek, maar niemand hoeft zich te verantwoorden uiteraard. Als de klant door de verificatie heen komt, dan is het een kwestie van ‘u roept, wij draaien’. 

Doet KPN dan helemaal niets? Het antwoord dus een beetje ja, wij kunnen dit niet voorkomen. Wij mogen geen financieel advies geven. Daarnaast kunnen wij door de telefoon heen niet ruiken wat er aan de hand is. Hoe je het ook wendt of keert, de contractant is zelf verantwoordelijk. Toch heb ik een toevoeging die relevant is voor de situatie. Diegene die niet ‘zelfredzaam’ zijn kunnen kiezen voor financiële hulpverlening, toch? 

Wij bieden de mogelijkheid om financiële hulpverlening aan ons door te geven aZie: Aanmelden financiële hulpverlening]. Zo voorkomen we dit soort situaties. De hulpverlener kan dit bij ons aanmelden. Als de aanmelding is goedgekeurd/verwerkt, wordt ‘financiële hulpverlening’ aan het abonnement-profiel van de klant toegevoegd, zodat wij weten wie wél en wie géén wijzigen mag doorvoeren. Het wijzigen van het abonnement kan in zo'n geval alleen wanneer de hulpverlener/gemachtigde dit aanvraagt. Zie ook: Financiële hulpverlening op kpn.com. 

Wat betreft de aanbiedingen die wij sturen via de mail. Dit kun je uitzetten in de privacy instellingen van het MijnKPN account. Als dit ‘UIT’-staat sturen wij geen mails met aanbiedingen meer. 

 

 


Beste @Lisa 

Dit is niet Lisa die dit laatste bericht schrijft, dit is iemand die in opdracht van iemand anders iets in het forum plaatst. 

Het begint al met het vertellen dat de klant zelf contact heeft opgenomen met KPN, wat wil men dan?

Heel veel loze woorden, die proberen te beschrijven dat de fout niet bij KPN ligt. En daar ligt het echt wel hoor. Wees slim, maak een privee bericht naar Antonio en zorg dat dit voor de mevrouw in orde komt. 

 


Hey @CorL! Bedankt voor je berichtje. Ik begrijp dat het een ander bericht is geworden dan je van me gewend bent. Echter heb ik de reactie met de beste intentie geschreven om (ook voor meelezers) duidelijk te maken in hoeverre wij hier verantwoordelijkheid voor dragen. De harde huidige werkelijkheid. Wellicht had ik het anders kunnen verwoorden. Tips zijn welkom (in privébericht). Het is even wat het is. Het pakket is nu gratis aangezet voor 1 maand. Opzeggen kan pas vanaf 1 juni. Ik kan het pakket zelf ook niet vroegtijdig uitzetten (helaas). Anders had ik dit aangeboden natuurlijk. 

Het komt hoe dan ook goed. Als het 1 juni niet lukt om op te zeggen, geef dan een gil, dan maak ik dat voor je in orde @Antonio1954. Hier heb ik logischerwijs de contractantgegevens voor nodig. Die mag je dan invullen in je profiel. Naam contractant, postcode, huisnummer, klantnummer en de laatste 3-cijfers van je bankrekeningnummer heb ik nodig. Je mag de laatste 3-cijfers toevoegen aan 'Persoonlijke opmerkingen’. :hugging:


Dank @CorL en @Lisa  voor reacties . “Stop aub met blind toesturen van aanbiedingen en kijk eerst naar de facturen”, was en is nog steeds mijn verzoek .

Zo voorkom je dat (zeker een niet zo slim) iemand in de verleiding komt om in te gaan op iets dat niet zinnig is. Iemand die wel slim is en zijn belgedrag verandert waarin onbeperkt bellen past , die zoekt zelf wel contact met de KPN. 

 

@Lisa is mijn verzoek te honoreren?

groet

Ton

 

groet

 


Doet KPN dan helemaal niets? Het antwoord dus een beetje ja, wij kunnen dit niet voorkomen. Wij mogen geen financieel advies geven.

KPN zou natuurlijk prima kunnen zien wat het belgedrag is van de abonnee en aan de hand daarvan met een advies kunnen komen waarmee geld bespaard kan worden.

Ik zie niet in wat zoiets met "financieel advies" te maken zou hebben anders dan dat je de abonnee centraal stelt en daarom actief met de abonnee meedenkt om zijn kosten zo laag mogelijk te houden.

Ik snap dat dit indruist tegen de commerciële gedachten maar aan de andere kant denk ik dat je daarmee zo'n enorme goodwill kweekt dat dat opweegt tegen de gederfde omzet.


@wjb Uit eigen ervaring weet ik dat er gehamerd wordt op een passend aanbod aanbieden en vooral ook meedenken met de klant:thinking: . Ook als het goedkoper kan. Verbruik controleren is een van de eerste stappen. Het gesprek met de klant is ook een belangrijke factor. Als het gebruik 0,0 zegt, maar de klant geeft aan veel te willen gaan bellen, dan nemen wij dit aan (na een eventuele kleine rekensom).  Ook kan een klant ingaan op 1 maand gratis BOA, terwijl er maar 20 minuten p/m gebeld wordt. Ook die 20 belminuten zijn die maand dan gratis. Alhoewel dit nooit €16,50 is, kan dit een slimme zet zijn om een paar euro te besparen die maand:sunglasses:.

Hoe het gesprek gevoerd is en wat de beweegredenen zijn geweest om het pakket aan te zetten, weet ik niet. Dit is voor nu een (collega specifiek) feedback punt die ik graag wil indienen. Zonder gegevens heb ik alleen geen poot om op te staan. Die heb ik dan echt nodig. 

@Antonio1954 Wat ik kan doen is haar (e-mail)adres afmelden voor aanbiedingen. Dit wordt normaliter via MijnKPN geregeld, maar ik neem aan dat dat geen optie is. Als je wenst dat er geen aanbiedingen meer gestuurd worden, dan ontvang ik graag de gegevens van de contractant zoals eerder aangegeven. Ook kan ik dan de feedback indienen :nerd: