Skip to main content

Sinds een tijdje, misschien wel iets van een week, ben ik niet meer goed bereikbaar via mijn (klassieke) vaste lijn. Heb de probleem ‘wizzard’ doorlopen, echter helpt dat niet, en moest ik uiteindelijk zelfs zelf een internet probleem oplossen i.v.m. wijziging van de ip range van 192.168.1 naar 192.168.2, na de modem reset, maar daar moest ik eerst achter komen. Trouwens gaat die ‘wizzard’ meer over een telefoon die op de modem is aangesloten, terwijl ik, met een splitter, op de klassieke vaste lijn zit.

Las iets over een nieuwe update "V10A Update: Extra Wifi rv5.00.56_build503]”, deze heb ik ook. Wat mij is opgevallen, is dat als ik de modem reboot, dat mijn vaste lijn wel even beschikbaar is, echter stort die dan vaak wel een beetje. Bij het naar mij gebeld worden, als dit probleem optreed, lijkt er snel te worden opgenomen met gekraak waarna de verbinding wordt verbroken.

Zou dit iets met deze update te maken kunnen hebben? En is het mogelijk om terug te gaan naar de vorige versie? Die hele extra wifi zat ik niet op te wachten. Herkennen anderen misschien ook dit probleem?

Als je de lijn van splitter naar modem los maakt dan werkt de telefoon wel, vermoed ik ?

Of, de telefoon rechtstreeks op de kabel uit de straat, zonder splitter, voor de test.

. . .Zou dit iets met deze update te maken kunnen hebben? . . .

Als ik je verhaal lees dan vermoed ik dat de update geen rekening meer houdt met het stukje spectrum voor een gewone lijn.

 

 


Goed idee, heb mijn telefoon direct aangesloten, zonder splitter, krijg wel een kiestoon, maar er was nog steeds een issue toen ik met mijn mobiel naar mijn vaste nummer belde.

Had ook al een keer een andere telefoon geprobeerd, dus zal wel iets in de centrale zijn dan? De aanname dat dit mogelijk met de nieuwe software versie te maken had, lijkt dus niet zo waarschijnlijk.


Dan heeft het kastje aan de andere kant van de lijn, in de centrale oid, ws ook een “up”date gekregen.

Men gaat er ws van uit dat de laatste gewone cq ouderwetse lijn wat uitgefaseerd.

Maar, dit is slecht een veronderstelling  van mij.

Maar ws zal men je wel over willen zetten op bellen via de experiabox, is dat je nog niet eerder aangeboden ? Is er een reden dat je nog een echte vast lijn hebt ?


Sinds ik direct gekoppeld had, werkt het naar mijn vaste nummer bellen wel weer een beetje, wel een keertje met één testje nog gekraak en een verbroken verbinding. Ik blijf het maar even in de gaten houden.

Ja, geen idee waarom ik nog op die old school vaste lijn zit. Ben daar een beetje blijven hangen omdat kennissen in het verleden toch wel met enige regelmaat storingen hadden, met geen internet en dan ook niet kunnen bellen. Een oude vaste lijn deed het eigenlijk altijd wel, maar nu lijkt het eerder andersom.

Ga wel kijken om mijn abonnement te wijzigen, ligt hier ook glasvezel van een andere aanbieder, en via de kabel zou ook kunnen. Moet het nog eens uitzoeken, alles in één is gewoon voordeliger.


Een internetverbinding via DSL (de telefoon koperdraden van weleer) kan prima werken, zeker als de afstand tot de centrale niet te groot is.

En voip (bellen over internet) werkt nu ook goed.

Maar hier is wat vreemds aan de hand, ik ben heel benieuwd wat dat kan zijn, dan is het nu afwachten op een kpn-er hier.

Zorg er voor dat de gegevens zijn ingevuld in je profiel van dit forum, anders kan een kpn-er niet zien wie je bent.


Natuurlijk werkte het niet meer, toen toch ook nog even de modem stekker uit de splitter gehaald, daarna werkte het gelijk weer, alleen is de vraag voor hoe lang. Dat direct koppelen had ik overigens ook maar 1 keer geprobeerd… Internet is momenteel even belangrijker, en ik kan pas testen als er weer storing is.

Ah, ik maar denken dat het single sign-on was hier met mijn kpn account, waarbij ik alleen een alias op moest geven 🤣 Toch maar even het profiel invullen dan...

 


Hoi @RonaldB2, welkom hier. 

Ik zie inderdaad nog een PSTN lijn. Die kom ik niet veel meer tegen. Eigenlijk is alles VOIP geworden. In jouw geval lijkt mij dat ook een logischer keuze. Dat kan via MijnKPN. Vaste telefonie toevoegen met nummerbehoud. 

Wil je liever verder kijken naar de PSTN lijn dan kan je bellen naar 0800-0402. Dan kom je bij een van mijn collega's uit die alles over PSTN weet. 


Sinds mijn laatste test lijkt het nu te blijven werken, ook minder gekraak, fingers crossed dat het goed blijft werken. Goed om te weten welk nummer gebeld kan worden, dat staat nergens duidelijk, maar het is ook echt wel old school. Ik ga zeker eens kijken om over te stappen naar VOIP, dank voor de info.


Mochten wij kunnen helpen, dan horen wij dat graag. 


Uiteindelijk overgestapt naar voip, lijkt tot nu toe een stuk beter te werken dan de klassieke ptsn lijn. Wel een punt van aandacht is de communicatie daarover.

Had via mijn KPN op het internet abonnement vaste telefonie toevoegt met nummerbehoud, echter duurde dat een paar dagen, en intussen was het probleem weer terug (gekraak en ophangen), echter na 2 a 3 dagen kreeg ik de toon dat de telefoon overging, zonder dat mijn telefoon overging, snel even in de modem gekeken en daar stond mijn nummer intussen in. Telefoon op de modem aangesloten en het werkte. In mijn KPN stond intussen ook vast bellen actief, echter geen enkele communicatie hierover ontvangen, had wel een mailtje verwacht. Geen idee of nu het oude abonnement ook gestopt is? Ook daar tot nu toe geen communicatie over gezien. Ik ga er maar vanuit dat dit goed gaat, anders kom ik hier weer terug. Maar goed in ieder geval wel van die ptsn en de problemen daarmee af.


Fijn dat het werkt. Wel heek gek dat daar geen communicatie over is gekomen. Bedankt voor het delen.

En als je maar 1 nummer PSTN had wordt dit abonnement automatisch stopgezet.