Skip to main content

Ik heb gister een Yealink W60P SIP DECT telefoon aangeschaft. In de instellingen van het basisstation heb ik geprobeerd om mijn SIP gegevens (Aangeleverd door KPN, en opgevraagd met de tool) in te vullen. Na het invullen van mijn gegevens geeft het toestel aan “Account niet beschikbaar”. Is er iemand die ervaring heeft met het instellen van zijn Yealink W60 basis station? En zou die gene een schermafbeelding kunnen tonen van de instellingen zodat ik kan zien wat ik fout doe?

Je zegt het zelf al, de KPN VoIP dienst en daarmee heeft het niets meer te maken met die netneutraliteit wetgeving die je aanhaalt. KPN is namelijk vrij om te bepalen op welke apparatuur zij haar eigen diensten beschikbaar stelt. 

Onzin.
Net zo min als KPN zou mogen bepalen welke TV, of computer je gebruikt, om TV te kunnen bekijken, of de internetdiensten te gebruiken, mogen ze evenmin bepalen dat je bepaalde type telefoon toestellen wel of niet zou mogen gebruiken. Dat is namelijk geen eind apparatuur maar “rand-apparatuur”.

Als iemand het woord ‘onzin’  gaat gebruiken is dat wat mij betreft al veelzeggend, zo niet alles. KPN bepaalt niet, ze ‘geven’ je spullen en de mensch is zwak van geest en is meestal niet bij machte om de giften te weigeren of links te laten liggen. Net als een huiskat ook liever brokjes van het baasje eet dan dat ie ten allen tijde muizen rooft en opvreet o.i.d.

De KPN VoIP dienst termineert in het KPN intranet, geen internet dus, en wordt ook apart voor betaald. Idem voor TV.


Klopt, KPN heeft uiteraard geen enkele inspraak in jouw keuze van TV, computer of telefoon, maar daarentegen is KPN ook niet verplicht haar eigen diensten te leveren op een product van derden.

Daar hoeft KPN zich ook niet om te bekommeren.  Dat is ook helemaal niet de vraagstelling.
Fabrikanten van VOIP-apparatuur zorgen daar zelf wel voor dat het aan de specs voldoet.
Alleen KPN blokkeert de doorgifte om het überhaupt op andere VOIP apparatuur in te kunnen zetten.

Daarmee discrimineert en beperkt KPN haar diensten.
 

Ik heb in de afgelopen drie jaar zoveel besprekingen gehad met de ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over dit thema dat ik, niet arrogant bedoeld, echt wel weet waarover ik het heb.

Men had IMO daar veel beter iemand anders voor kunnen kiezen om de belangen van gebruikers te behartigen. Verzanden in eindeloze discussies, en het is nog steeds niet fatsoenlijk geregeld.


Alleen KPN blokkeert de doorgifte om het überhaupt op andere VOIP apparatuur in te kunnen zetten.

Met een Experia Box kan je prima andere VoIP apparatuur gebruiken, ik heb het jarenlang gedaan.

En nee, niet de VoIP dienst van KPN zelf want KPN wilde die toen ook helemaal niet op apparatuur van derden leveren. Een leverancier kan en zal er natuurlijk voor zorgen dat hun apparatuur voldoet aan alle specs, maar dat impliceert natuurlijk niet dat een leverancier van een dienst die dienst dan ook op die apparatuur zal moeten leveren.

Nogmaals:

  • KPN mag niet verhinderen dat diensten van derden gebruikt kunnen worden op apparatuur geleverd door derden. (Netneutaliteit en besluit eindapparaat)
  • KPN is niet verplicht haar eigen diensten op apparatuur van derden te leveren.

Laat die twee zinnetjes nu even bezinken en kijk dan weer even naar jouw vorige reactie.

 

Ik heb in de afgelopen drie jaar zoveel besprekingen gehad met de ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over dit thema dat ik, niet arrogant bedoeld, echt wel weet waarover ik het heb.

Men had IMO daar veel beter iemand anders voor kunnen kiezen om de belangen van gebruikers te behartigen. Verzanden in eindeloze discussies, en het is nog steeds niet fatsoenlijk geregeld.

Dan had je misschien zelf moeten deelnemen. :thinking:

Overigens denk ik dat het nu uitstekend geregeld is bij KPN. 

Alleen nog even een disclaimer plaatsen in de SIP servicetool dat een eigen VoIP ATA of VoIP telefoon voor de KPN aansluiting alleen gebruikt kan worden i.c.m. een eigen router. Of ze moeten natuurlijk alsnog de firmware van de Experia Box aanpassen zodat de SIP functionaliteit uit gezet kan worden.


Met een Experia Box kan je prima andere VoIP apparatuur gebruiken, ik heb het jarenlang gedaan.

En nee, niet de VoIP dienst van KPN zelf want KPN wilde die toen ook helemaal niet op apparatuur van derden leveren.

Dat jarenlang is inmiddels achterhaald. Men heeft inmiddels “de eerste stappen” voor vrije modem/router keus en gebruik van VOIP. (Anders had men die SIP-gegevens niet vrij hoeven te geven, als het niet de bedoeling is die vrij te geven). Alleen tot nu toe halfslachtige oplossingen.
Met allerlei toeters en bellen work-around om het dan wel werkend te kunnen krijgen.
 

Een leverancier kan en zal er natuurlijk voor zorgen dat hun apparatuur voldoet aan alle specs, maar dat impliceert natuurlijk niet dat een leverancier van een dienst die dienst dan ook op die apparatuur zal moeten leveren.

Dat ligt niet in het rechtsvermogen van KPN om daarover te mogen beslissen, op welke apparatuur de VOIP dienst door een klant wordt gebruikt. Daar heeft KPN feitelijk helemaal niets mee te maken.
Maar ze doen het wel m.b.t. “groepen” van apparatuur als een klant die wil inzetten, door de dienst te blokkeren. Of in ieder geval onmogelijk te maken op diens eigen gekozen VOIP apparatuur.

Vergelijk het met een energiemaatschappij die gas en elektra levert. Zowel voor de elektriciteit als gas horen bepaalde technische specificaties om er goed en veilig gebruik van te kunnen maken.
Achterliggende apparatuur moet er specifiek aan voldoen, en er zijn allerlei keurmerken en certificering voor nodig.  Dat is op zichzelf echter niet de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij.
De verantwoordelijkheid houdt in dit geval (bij energie) op tot en met de meter.
De klant betaalt gewoon voor het gebruik van de energie wat die afneemt.

Maar evenmin mag een energiemaatschappij de levering van gas of elektra blokkeren (indien dat technisch mogelijk zou zijn) indien een gebruiker liever van “bepaalde groepen van apparatuur” gebruik maakt, zoals bijv. een inductie elektrische kookplaat, of magnetron, tegenover het koken op gas.

Gas en elektriciteit moeten gewoon geleverd worden door de energiemaatschappij.
Mooi als ze misschien in eigen beheer via een toeleverancier “zelf” nog een apparatuur zouden kunnen leveren. (Bijv. jarenlang het geval geweest bij “huurgeisers”). Maar blokkeren en discrimineren op de dienst, als je die apparatuur niet afneemt, of eigen keuzes in apparatuur wilt maken, is er natuurlijk niet bij.

Dat snapt iedereen.

Vreemd dat internetproviders (en mensen die klanten vertegenwoordigen in onderhandelingen) tot op de dag van vandaag daar kennelijk wel onderscheid in maken.


Met een Experia Box kan je prima andere VoIP apparatuur gebruiken, ik heb het jarenlang gedaan.

En nee, niet de VoIP dienst van KPN zelf want KPN wilde die toen ook helemaal niet op apparatuur van derden leveren.

Dat jarenlang is inmiddels achterhaald. Men heeft inmiddels “de eerste stappen” voor vrije modem/router keus en gebruik van VOIP. (Anders had men die SIP-gegevens niet vrij hoeven te geven, als het niet de bedoeling is die vrij te geven). Alleen tot nu toe halfslachtige oplossingen.
Met allerlei toeters en bellen work-arounds om het dan wel werkend te kunnen krijgen.

Een leverancier kan en zal er natuurlijk voor zorgen dat hun apparatuur voldoet aan alle specs, maar dat impliceert natuurlijk niet dat een leverancier van een dienst die dienst dan ook op die apparatuur zal moeten leveren.

Dat ligt niet in het rechtsvermogen van KPN om daarover te mogen beslissen, op welke apparatuur de VOIP dienst door een klant wordt gebruikt. Daar heeft KPN feitelijk helemaal niets mee te maken.
Maar ze doen het wel m.b.t. “groepen” van apparatuur als een klant die wil inzetten, door de dienst te blokkeren. Of in ieder geval onmogelijk te maken op diens eigen gekozen VOIP apparatuur.

Vergelijk het met een energiemaatschappij die gas en elektra levert.
Zowel voor de elektriciteit als gas horen bepaalde technische specificaties om er goed en veilig gebruik van te kunnen maken. Achterliggende apparatuur moet er specifiek aan voldoen, en er zijn allerlei keurmerken en certificatie voor nodig. Dat is echter niet de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij. In de situatie (bij energie) houdt de verantwoordelijkheid op achter de meter.
De klant betaalt gewoon voor het gebruik van de energie wat die afneemt.

Evenmin mag een energiemaatschappij de levering van gas of elektra blokkeren (indien dat technisch mogelijk zou zijn) indien een gebruiker liever van “bepaalde groepen van apparatuur” gebruik maakt, zoals bijv. een inductie elektrische kookplaat, of magnetron, tegenover het koken op gas.

Gas en elektriciteit moeten gewoon geleverd worden door de energiemaatschappij.
Mooi als ze misschien in eigen beheer via een toeleverancier “zelf” nog apparatuur zouden kunnen leveren. (Bijv. jarenlang het geval geweest bij “huurgeisers”). Maar blokkeren en discrimineren op de dienst, als je die apparatuur niet afneemt, of eigen keuzes in apparatuur wilt maken, is er natuurlijk niet bij.

Dat snapt iedereen.

Vreemd dat internetproviders (en mensen die klanten vertegenwoordigen in onderhandelingen) tot op de dag van vandaag daar kennelijk wel onderscheid in maken.


Het gaat inmiddels knap vervelend worden daar bij KPN.

Berichten die je schrijft worden gecensureerd.

Krijg je een rode balk dat een moderator de berichten eerst gaat doornemen.
Is het geplaatst wordt het weg gehaald.
Kan ze niet meer aanpassen als er een paar foutjes in zitten, (aanhaling die verkeerd uitvalt).

Nieuwe plaatsing opnieuw weg. De ware aard van KPN.
En nee, ik heb niet gevloekt, niemand beledigd.

Een forum is toch een openbare discussieruimte?

Tja, dit bericht heeft men wel laten staan.


Een forum is toch een openbare discussieruimte?

DIT forum is eigendom van het commerciële bedrijf KPN. Als je in andermans omgeving/huis/domein onwelgevallige dingen gaat roepen is het vrij makkelijk om jouw ‘buiten de deur te zetten’. Helemaal als het commerciële bedrijf weet of inschat dat je linksom of rechtsom of via-via toch wel blijft betalen.


Wij zijn als moderators nog niet inhoudelijk aan dit bericht toegekomen, maar ik wil even reageren op het ‘censuur’ verhaal. Jouw berichten, @Babylonia, werden automatisch als spam gedetecteerd. Vraag me niet waarom, ik ga dit wel uit laten zoeken. Ik heb ze nu alsnog openbaar gezet. Excuses voor het ongemak!


Met een Experia Box kan je prima andere VoIP apparatuur gebruiken, ik heb het jarenlang gedaan.

Dat jarenlang is inmiddels achterhaald.

Wat bedoel je hiermee? 

 

Met een Experia Box kan je prima andere VoIP apparatuur gebruiken, ik heb het jarenlang gedaan.

Men heeft inmiddels “de eerste stappen” voor vrije modem/router keus en gebruik van VOIP. (Anders had men die SIP-gegevens niet vrij hoeven te geven, als het niet de bedoeling is die vrij te geven).

Maar het project "vrije routerkeuze" is klaar, meer gaat er niet komen.

En die SIP gegevens zijn vrijgegeven omdat KPN anders zelf een VoIP ATA had moeten gaan leveren aan abonnees die gebruik willen maken van een eigen (modem)router maar wel de VoIP dienst van KPN willen afnemen.

 

Een leverancier kan en zal er natuurlijk voor zorgen dat hun apparatuur voldoet aan alle specs, maar dat impliceert natuurlijk niet dat een leverancier van een dienst die dienst dan ook op die apparatuur zal moeten leveren.

Dat ligt niet in het rechtsvermogen van KPN om daarover te mogen beslissen, op welke apparatuur de VOIP dienst door een klant wordt gebruikt. Daar heeft KPN feitelijk helemaal niets mee te maken.

Wow, geloof je echt wat je daar schrijft?

Zou jij voor mij het artikel kunnen aangeven waarin staat dat een organisatie wettelijk verplicht wordt haar eigen diensten te leveren op apparatuur van derden.

Sorry, maar dat artikel ga je echt niet vinden, simpelweg omdat die niet bestaat.

Lees hoofdstuk 4 van de "Nota van toelichting" uit het "Besluit eindapparaten" d.d. 21-12-2016, zoals geplubliceerd in de StaatCourant, er anders nog eens op na.

Overigens levert KPN gelukkig wel haar VoIP dienst op apparatuur van derden maar dan moet je geen Experia Box gebruiken.

 

Maar ze doen het wel m.b.t. “groepen” van apparatuur als een klant die wil inzetten, door de dienst te blokkeren. Of in ieder geval onmogelijk te maken op diens eigen gekozen VOIP apparatuur.

En dat is hun goed recht, dat mogen ze uiteraard gewoon doen voor hun eigen diensten.

 

Vergelijk het met de dienst iTV die door KPN alleen op haar "eigen" TV ontvangers geleverd wordt en niet op bijvoorbeeld een Humax of Apple TV.

Kan jij mij uitleggen waarom er wel een verplichting zou zijn om de eigen VoIP dienst op apparatuur van derden te leveren terwijl die verplichting er niet is voor de eigen iTV dienst?

Waarschijnlijk niet want die verplichting is er natuurlijk ook helemaal niet.

Dat snapt iedereen.

 

Vreemd dat internetproviders (en mensen die klanten vertegenwoordigen in onderhandelingen) tot op de dag van vandaag daar kennelijk wel onderscheid in maken.

Welke onderhandelingen, wie heeft het over onderhandelingen?


Het is/lijkt inderdaad niet mogelijk om een eigen VoIP ATA of telefoon te gebruiken achter een Experia Box.

Wel heb ik bij @Erik_ de vraag nog uit staan op dit te bevestigen.

Ik heb deze vraag inderdaad uitstaan, zodra ik daar reactie op heb laat ik het weten. Maar ik verwacht inderdaad dat dit niet gaat werken zolang je nog gebruik maakt van de Experia Box, @Iwena

 

 


Ik heb een reactie binnen hierover. Het klopt dat het op dit moment niet mogelijk is om een VoIP ATA te gebruiken achter een Experia Box. Wel is het iets waar we graag wat aan willen doen. De vraag is alleen even hoe we dat het beste kunnen insteken. Er zijn namelijk een aantal manieren waarop we dit zouden kunnen insteken. Bepalen welke van die manieren dan de beste is (zowel voor ons als voor de klant) is het stadium waar we nu inzitten.