Skip to main content

Ik ben bezig UniFi Talk op te zetten i.c.m. met een vaste lijn van KPN maar ik krijg dit nog niet werkend.

Ik heb AON met 1 vaste lijn welke ik wil instellen maar ik krijg vanuit Freeswitch (waar UniFi Talk gebruik van maakt) iedere keer deze melding.

[err] sofia_reg.c:2470 KPN Failed Registration with status Forbidden [403].

 

45wolil2eYeTy41czjHqnAU7.pngDit zijn de instellingen die ik gebruik in Talk, ik kan meerdere custom fields maken maar ik weet niet precies welke ik nodig ben om dit volledig werkend te krijgen, voor zover heb ik dit eerst getest zonder resultaat.
Als iemand misschien een idee heeft hoor ik het graag! :)

Hi @Mixpower, ik denk dat het forum een prima plek is om informatie in te winnen om dit aan de praat te krijgen :) 

Ik kan je zelf niet veel vertellen of tips geven voor zulke instellingen, omdat 't niet binnen onze ondersteuning valt, maar ik doe graag een poging om je op weg te helpen. Heb je onze SIP tool al doorlopen, en heb je onze pagina op kpn.com over vrije modemkeuze al gezien? Ik raad je in ieder geval aan om de tool te doorlopen, en aan de hand daarvan de instellingen te controleren. Als je 'm al doorlopen hebt en alle instellingen kloppen, dan raad ik je aan om de SIP tool nog een keer doorlopen, dan een kwartiertje wachten om zeker te zijn dat het overal goed verwerkt is, en dan de gegevens opnieuw in Unify te zetten. 

We hebben ook verschillende behulpzame forumgebruikers hier, die van onder andere dit soort dingen veel kennis hebben. Hopelijk komt er nog iemand langs die je van verdere tips en adviezen kan voorzien!


Hallo @Alexandra dank voor je reactie.

 

De instellingen kloppen en dit heb ik ook meermaals al geprobeerd,

maar ik blijf een 403 krijgen en dit komt misschien ook wel door de manier waarop KPN VOIP geïmplementeerd heeft dus ik denk dat ik het nummer maar ga porteren naar CheapConnect dat zou sowieso moeten werken.


Nummerportering gebeurd volgende week vrijdag, SIP gegevens van CheapConnect al ontvangen en dat werkt perfect kan al uitbellen via Talk.

Met de gebruikersnaam, wachtwoord en proxy heb ik meteen verbinding,

dus de manier waarop KPN VOIP gebruikt is toch anders omdat ik het daarmee echt niet voor elkaar krijg.


Wat is mis bij jouw instellingen is de gebruikersnaam die gevuld moet worden met de internationale notatie van jouw telefoonnummer.

Maar goed, je hebt de portering al in gang gezet dus heb je die niet meer nodig.

Overigens bel ik uitgaand ook via CheapConnect, dat is een stuk goedkoper dan via KPN.


Wat is mis bij jouw instellingen is de gebruikersnaam die gevuld moet worden met de internationale notatie van jouw telefoonnummer.

Maar goed, je hebt de portering al in gang gezet dus heb je die niet meer nodig.

Overigens bel ik uitgaand ook via CheapConnect, dat is een stuk goedkoper dan via KPN.

Dank voor je reactie, dit had ik inderdaad ook geprobeerd maar zelfs dan kreeg ik nog een 403.

 

Dat is inderdaad ook mijn gedachte, het scheelt enorm en ik zal het voornamelijk gebruiken binnenkomende oproepen.


Ben wel erg benieuwd of er iemand is die dit wel voor elkaar heeft gekregen.
Want ik zelf loop er nu ook tegenaan en ben wel erg benieuwd naar de juiste settings.
Het zou wel fijn zijn als KPN ergens zou vermelden in hun PDF manual, welke field names zij precies vereisen en welke info die velden dan moeten bevatten.


Ben wel erg benieuwd of er iemand is die dit wel voor elkaar heeft gekregen.
Want ik zelf loop er nu ook tegenaan en ben wel erg benieuwd naar de juiste settings.
Het zou wel fijn zijn als KPN ergens zou vermelden in hun PDF manual, welke field names zij precies vereisen en welke info die velden dan moeten bevatten.

Tot op heden voor zover ik weet niet en verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren, het is voor KPN ook totaal niet interessant om zich te verdiepen in een systeem wat een handje vol mensen wil gebruiken.

Gewoon lekker het nummer porteren naar CheapConnect bijv. is goedkoper en werkt hier al meer dan een jaar probleemloos.


Bij deze even een update van mijn onderzoekje.

Inmiddels is het me gelukt de KPN SIP Trunk Registered te krijgen in Unifi Talk (FreeSwitch met Sofia Gateway) m.b.v. onderstaande instellingen:
 

De custom fields heb ik ingegeven op basis van info op deze site:
Sofia Gateway Authentication Params - FreeSWITCH - Confluence

Hieronder is te zien dat de KPN Trunk Registered is:


Het enige jammere is nu nog, dat ik geen inkomende gesprekken krijg (als ik mijn KPN nummer bel, dan hoor ik: “dit nummer is niet in gebruik”) en uitgaande gesprekken wil ook nog niet.
Op mijn laptop maak ik gebruik van 2 softphone applicaties;
MicroSIP
Zoiper

Beide softphone applicaties hebben een SIP account dat is aangemaakt op de Unifi Talk omgeving zodat die softphones elkaar intern kunnen bellen (dat werkt) en via Unifi Talk externe gesprekken zouden moeten kunnen ontvangen en maken.

Wanneer ik MicroSIP gebruik icm een Unifi SIP account, geeft deze bij een uitgaand gesprek de melding:
Proxy Authentication Required

Zo heb ik ook de softphone app Zoiper gebruikt icm een Unifi Talk SIP account.
Maar ook die wil niet uitgaand bellen en geeft verder geen melding.

Als ik op zowel MicroSIP als Zoiper de KPN SIP gegevens invoer, dan werkt zowel inkomende als uitgaande gesprekken als een zonnetje.
Zodoende weet ik dat de issue ergens in de Unifi Talk/FreeSwitch omgeving zit.

Ik ga weer verder prutsen in de hoop het uiteindelijk toch werkend te krijgen middels de KPN SIP Trunk op de Unifi Talk omgeving.


Bij deze even een update van mijn onderzoekje.

Inmiddels is het me gelukt de KPN SIP Trunk Registered te krijgen in Unifi Talk (FreeSwitch met Sofia Gateway) m.b.v. onderstaande instellingen:
 

De custom fields heb ik ingegeven op basis van info op deze site:
Sofia Gateway Authentication Params - FreeSWITCH - Confluence

Hieronder is te zien dat de KPN Trunk Registered is:


Het enige jammere is nu nog, dat ik geen inkomende gesprekken krijg (als ik mijn KPN nummer bel, dan hoor ik: “dit nummer is niet in gebruik”) en uitgaande gesprekken wil ook nog niet.
Op mijn laptop maak ik gebruik van 2 softphone applicaties;
MicroSIP
Zoiper

Beide softphone applicaties hebben een SIP account dat is aangemaakt op de Unifi Talk omgeving zodat die softphones elkaar intern kunnen bellen (dat werkt) en via Unifi Talk externe gesprekken zouden moeten kunnen ontvangen en maken.

Wanneer ik MicroSIP gebruik icm een Unifi SIP account, geeft deze bij een uitgaand gesprek de melding:
Proxy Authentication Required

Zo heb ik ook de softphone app Zoiper gebruikt icm een Unifi Talk SIP account.
Maar ook die wil niet uitgaand bellen en geeft verder geen melding.

Als ik op zowel MicroSIP als Zoiper de KPN SIP gegevens invoer, dan werkt zowel inkomende als uitgaande gesprekken als een zonnetje.
Zodoende weet ik dat de issue ergens in de Unifi Talk/FreeSwitch omgeving zit.

Ik ga weer verder prutsen in de hoop het uiteindelijk toch werkend te krijgen middels de KPN SIP Trunk op de Unifi Talk omgeving.

Netjes, haal de + weg bij je gebruikersnaam dan zou het wel moeten werken.

En je zal het IP van je proxy moeten toevoegen als ACL IP in dit geval dan 145.7.97.53/24 en ook je nummer toevoegen bij DID Numbers maar dan ook weer zonder de +


De ACL IP en DID had ik al goed staan.
 

 

Echter het +31nummer wat als Username wordt gebruikt aanpassen door de + weg te halen, werkt helaas niet.
Registration failed dan.

Ik heb dit ook even in de MicroSIP softphone app geprobeerd en die geeft ook meteen aan dat de inlog credentials dan niet kloppen.
Dus wat ik heb staan incl de + zou moeten kloppen, maar is er iets anders mis waardoor gesprekken niet binnenkomen en uitgaan.


De ACL IP en DID had ik al goed staan.
 

 

Echter het +31nummer wat als Username wordt gebruikt aanpassen door de + weg te halen, werkt helaas niet.
Registration failed dan.

Ik heb dit ook even in de MicroSIP softphone app geprobeerd en die geeft ook meteen aan dat de inlog credentials dan niet kloppen.
Dus wat ik heb staan incl de + zou moeten kloppen, maar is er iets anders mis waardoor gesprekken niet binnenkomen en uitgaan.

Correct, alleen voor de DID Numbers is dit noodzakelijk sorry.

Ik heb het IP gepakt van voip1-ext.kpn.net maarzo te zien registreer je met ims.imscore.net dan zal je daar het IP van moeten achterhalen, de ACL is nodig voor inkomende oproepen. Al begreep ik wel van KPN dat voip1-ext.kpn.net als proxy gebruikt moet worden en ims.imscore.net alleen als domain, maar hier zal je dan verder mee moeten stoeien.


hmm…...maar de IP adressen van zowel voip1-ext.kpn.net als van ims.imscore.net zijn beide 145.7.97.53
Dus dat IP voor de ACL is hoe dan ook goed.