Skip to main content

Ik gebruik een eigen FritzBox modem. Vanmorgen ontving ik daarvan de melding dat het KPN telefoonnummer al meer dan een uur niet bruikbaar is. Melding van 01:21uur.

Vanmorgen nog steeds geen telefoonverbinding: telefoonnummer niet geregistreerd. Heb gekeken of er een storing bij KPN is: geen storing. Om 10:15u nog steeds geen telefonie.

Ik ben toe maar gaan kijken wat er aan de hand kon zijn en de sip gegevens via de servicetool opgevraagd. Wat blijkt: de gebruikersnaam xxxxxxxx@ims.imscore.net is spontaan (in ieder geval niet door mijn  toedoen) gewijzigd. Dus niet in het modem maar bij imscore!

Na invoering van de nieuwe gebruikersnaam registreerde het telefoonnummer wel en heb ik weer een telefoonverbinding.

Wat is hier aan de hand, dit zou toch niet moeten kunnen gebeuren?

Hoi @Ed W., dit zou bij mijn weten inderdaad niet zomaar mogen gebeuren. Hoe dit kan? Dat antwoord moet ik je eigenlijk schuldig blijven. Ik durf niet te zeggen hoe dit zit. Ik kan wel gaan speculeren, maar daar heeft ook niemand wat aan. 

Je had het wel snel door. Anders had dit best nog wel eens een zoektocht kunnen worden denk ik. 


@Bart_Z Dat ik het snel doorhad komt doordat het al de tweede keer is: bij de overgang van Telfort naar KPN precies hetzelfde! En toen duurde het “iets” langer voor ik achter de oplossing kwam!

Nu kan 1x toevallig zijn, maar 2x niet, dan zit er iets goed fout. Ik zou het toch wel op prijs stellen als er nader onderzoek wordt ingesteld om herhaling te voorkomen. Per slot van rekening ben ik dan op die tijden niet bereikbaar en dat kan toch niet de bedoeling zijn.


Ik had al zo'n vermoeden dat jouw aansluiting van Telfort (of XS4ALL) naar KPN overgezet was. Staat TR-069 aan op jouw FRITZ!Box? Zie deze uitleg.

Als deze aan staat dan had je die wijziging waarschijnlijk niet eens opgemerkt.

Laat onverlet dat het SIP account natuurlijk niet spontaan hoort te wijzigen want ook zonder TR-069 moeten abonnees natuurlijk zonder problemen gebruik kunnen maken van telefonie van KPN.


@wjb 

Nog even voor de zekerheid gecontroleerd. Ja, TR-069 staat aan. Was een bewuste keuze, juist om dit soort zaken te voorkomen.

Bij het overzetten naar KPN dacht ik nog: “Ach, kan gebeuren, laat maar”, maar nu zie ik er echt helemaal geen reden voor. Temeer daar je als gebruiker de gebruikersnaam zelf niet kan veranderen, alleen het wachtwoord.

Je zou bijna denken dat ze bij imscore gehackt zijn en daarom zou ik graag zien dat KPN er nader onderzoekt naar doet.


Bij de overzetting van Telfort naar KPN is het uit mijn hoofd inderdaad gewijzigd. Maar voor deze, ik heb geen idee. Ik ga eens rondvragen voor je. 


Ik weet hoe het zit. Het heeft nog te maken met de verhuizing. Elk adres heeft eigen gegevens. Dus zowel jouw oude als nieuwe. Jij hebt de oude gegevens op het nieuwe adres gebruikt. Die blijven nog even actief tot de verhuizing volledig is verwerkt. Dan worden deze op een gegeven moment eruit gesloopt. Als gevolg had jij geen telefoon meer. Dit omdat je nu de gegevens van jouw nieuwe adres moet gebruiken. 

Gaat worden meegenomen in de communicatie bij verhuizing, bedankt hiervoor. 


@Bart_Z 

Bedankt voor het uitzoeken, want dit verklaart alles. Maar gezien de reactie van @wjb over TR-069 had dit toch automatisch in de FritzBox gezet moeten worden?


Ik zit daar niet helemaal in. Maar mogelijk is het niet automatisch overgenomen omdat jij het ooit handmatig hebt ingevoerd.