Skip to main content

Ik heb een vergelijkbare ervaring. Wordt ineens gebeld door mij onbekende mensen die zeggen door mij gebeld te zijn. En daarom terugbellen. Ik heb niemand gebeld. Vandaag wordt ik gebeld door een bezorgdienst. De chauffeur gaf aan het einde van het gesprek aan, dat als hij mijn nummer belt, er ‘SPAM’ op zijn telefoon scherm verschijnt. Deze variant had ik nog niet gehoord.

Vraag: welk risico loop ik als eigenaar van mijn ‘gespoofde’ telefoonnummer? Weet iemand dat?

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van de reactie in dit topic. 
 

….en kreeg je uiteindelijk wel een pakketje wat voor je voor je bestemd was???
Of was het helemaal niet voor je bedoeld?

Dat er verwarring is, in een opgegeven nummer of adres, kan aan een simpele vergissing liggen??
Een fout ”ergens” in het systeem zou zoiets kunnen veroorzaken.

Je zou je pas echt zorgen moeten maken indien dit meerdere keren per dag gebeurt.
En in opvolgende dagen hetzelfde.

Komt ditzelfde fenomeen opnieuw telkens bij dezelfde leverancier / bezorgdienst naar voren.
Lijkt vooral DAAR iets mis te zijn??

Te weinig aanknopingspunten om zinnige informatie te kunnen geven, of het om een toevallige samenloop van omstandigheden te wijten is, of om misbruik / spoofing??

(Misschien een moderator om dit deel van het onderwerp af te splitsen van het oorspronkelijke onderwerp)


Ik heb een vergelijkbare ervaring. Wordt ineens gebeld door mij onbekende mensen die zeggen door mij gebeld te zijn. En daarom terugbellen. Ik heb niemand gebeld. Vandaag wordt ik gebeld door een bezorgdienst. De chauffeur gaf aan het einde van het gesprek aan, dat als hij mijn nummer belt, er ‘SPAM’ op zijn telefoon scherm verschijnt. Deze variant had ik nog niet gehoord.

Vraag: welk risico loop ik als eigenaar van mijn ‘gespoofde’ telefoonnummer? Weet iemand dat?
 

Hoi @Ssna, vervelend dat jouw nummer gespoofd is. Je loopt daar zelf geen risico van. Er wordt niet daadwerkelijk gebruik gemaakt van je nummer, dus er zitten voor jou geen kosten aan of iets dergelijks. Meestal is de spoofing ook van vrij korte duur, en heb je er in dat opzicht ook niet heel veel last van. Buiten dat dus misschien de mensen jou bellen die door de spoofer gebeld zijn. 

 

Wat betreft de spammelding die op de telefoon van de bezorgdienst stond, dat is een Android & Google ding. Als mensen gebeld worden door een nummer dat ze niet ok vinden dan kunnen ze dat nummer blokkeren. Android kan dan vragen of je dit nummer ook als spam wilt aanmelden. Als je dat dan doet, slaat Google dit op. De telefoonapp op een Android telefoon kan communiceren met Google en dan ook dit soort informatie binnenhalen/checken. Als je dan gaat bellen naar een nummer dat Google op deze manier als spam heeft opgeslagen, dan wordt dat ook zo in je scherm weergegeven. Ik heb alleen niet kunnen vinden of je hier ook zelf nog wat aan kunt doen, of dat zo'n registratie na verloop van tijd weer verdwijnt.


Dank je wel Erik. Ik vind het een geruststelling dat er niet gebruikt wordt gemaakt van mijn ‘telefoon’, maar alleen van het nummer dat aan mij is toegewezen. Ben ik in elk geval niet gehackt. Ik werd wat ongemakkelijk van die telefoontjes en toen dat mijn nummer als ‘spam’ wordt gezien.