Skip to main content

Goedemiddag,

Wij worden sinds vanmorgen gebeld door verschillende buitenlandse nummer, met het verhaal dat wij hun net hebben gebeld, wat uiteraard niet het geval is. Hierdoor krijgen wij het vermoeden, dat iemand met ons telefoonnummer aan het bellen is. Dit is binnen ons bedrijf niet mogelijk, dus moet het wel iemand van buiten zijn die beschikt over onze SIP gegevens.

 

Hierover heb ik net contact gehad met de klantenservice. Zij vertelden mij dat ze niets konden doen. Ik kon het beste wachten op mijn factuur die over een paar weken komt. Op de factuurspecificatie kon ik gebelde nummers inzien. Ik heb een mail gestuurd naar het Abuse Team van KPN. Zij vertelden mij dat ze niets konden doen. Ik kon het beste contact opnemen met de klantenservice?

 

Mijn vraag is:
Gaat de KPN hier te nonchalant mee om? Of stel ik me aan?

Hoi @oostwaarts, welkom hier.

Goed dat je even contact opneemt. Ik snap heel goed dat je graag wilt weten hoe het komt dat je gebeld wordt door mensen die zeggen door jou gebeld te zijn. 

Zoals ik je verhaal lees is jouw nummer gespooft. Criminelen nemen dan je nummer over en doen.


Beste @Bart_Z,
Ten eerste dankjewel voor je reactie.

 

Wat moet ik nu doen? De criminelen laten bellen met mijn nummer? Moet ik mijn gegevens wijzigen? Mijn modem resetten? De politie bellen?


Bij spoofing wordt je nummer meegezonden maar wordt niet op jouw kosten gebeld. Het is alleen een valse afzender. 

Verder lees ik dat je een bedrijf bent en van VoIP gebruik maakt bij kpn.

Als dat KPN ÉÉN is dan zul je de zakelijke helpdesk moeten hebben.

Dat is telefonisch 0800-0403.

En forum 

http://zakelijkforum.kpn.com

 

 


Beste @PeterG ,
Bedankt voor de opheldering. Ik heb reeds een melding gemaakt bij de heldesk, maar echt wijzer ben ik er niet op geworden. 


Spoofing is vervelend door de 'terug bellers'.

En het is echt vervelend als ze zich bij de gebelde ook melden met je naam. Maar daar hebben we op het forum hier nog geen berichten van gezien. Ik niet tenminste in al die jaren. 

Die spam en phissing komt meestal uit India, Pakistan en Bangladesh. Daar is het een hele industrie.  Vroeger belden ze met die landcodes. Maar dat neemt niemand meer op evenals anoniem. 

Dus nu gebruiken ze apparatuur om een willekeurig nummer mee te zenden. Uiteraard is de kans dan groot dat dat iemands nummer is. Prive of bedrijf. Maar het gaat dan niet op jouw kosten.Â