Skip to main content
Vraag

Telefoonverbinding valt vaak weg met voip via KPN 1 (ROUTIT BV)

• January 26, 2026
  • 2 reacties
  • 23 keer bekeken

hallo,

Wij hebben een klein zakelijk abonnement van KPN waarbij de voip gegevens van het telefoonnummer vanuit de modem overgezet zijn naar een voip toestel (Gegaset N300A IP). Nu hebben wij sinds kort dat naar een specifiek nummer wat onderbracht is bij KPN 1 (ROUTIT BV) dat er een verbinding opgebouwd wordt, maar dat tijdens het bellen de verbinding wegvalt met als melding in het telefoonscherm [niet beschikbaar] of de verbinding valt niet weg, maar er is geen spraak overdracht. Anderzijds kan dat nummer ons ook niet terugbellen. 

Heeft iemand enig idee wat hier ten grondslag aan kan liggen? Want alle andere nummers werken wel.

Alvast bedankt voor het meedenken. 

2 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • January 26, 2026

Geen spraak zou een probleem met de codec kunnen zijn. Als je in je N300a kijkt onder instellingen-> geluid wat staat daar dan aangevinkt?

Als daar is gekozen voor “voorkeur voor mijn eigen codec” Wat zie je dan staan als je klikt op geavanceerde instellingen tonen?

Als er vanaf dat andere nummer naar jou gebeld wordt wat gebeurt er dan? Direct bezet of gaat bij jou de telefoon wel over? Is er een melding zichtbaar? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

Dag Eagle,

Dank voor je reactie. 

Het typische is dat dit specifiek over 1 telefoonnummer gaat. Met kengetal 0299 (onder gebracht bij routit KPN EEN)  wat wij niet kunnen bellen en dat is wel een belangrijk nummer voor ons bedrijf. Wij zelf hebben klein zakelijk omdat dat voldoende was).  Dus ik vermoed niet dat de instellingen een probleem vormen omdat andere nummers en gesprekken gewoon wel binnen komen. Het betreffende nummer dat problemen oplevert wordt direct door de centrale opgenomen en daarna hoor je een gesimuleerde overgangstoon. Na sluitingstijd is er een keuze menu, welke wij ook niet kunnen bedienen. 

De instellingen zijn als volgt voor het geluid:

- Voorkeur voor eigen codec.

- Bij het betreffende sip account staat 

volume op normaal

geselecteerde codes zijn (in deze volgorde van boven naar beneden):

G.722

G.711 a law

G.711 u law

G.726

G.729

Als het andere nummer, dan weet ik niet precies wat zij te horen krijgen. Wij hebben geen aparte instellingen dus inkomende oproepen gaan direct op de toestellen over. Wat ik ongeveer begrijp is dat de lijn wel overgaat en er kort gesproken kan worden en dan de verbinding verbreekt (met melding niet beschikbaar in scherm dect) en ik begreep dat ze helemaal niets hoorden. 

Alvast weer dank voor het meedenken!