Skip to main content

Goedenavond,

Ik zit met een uitdaging en hopelijk kunnen jullie meedenken/suggesties geven:

Mijn ouders hebben onlangs een huis gekocht in een buitengebied. Het huis gaat gesloopt worden en ze gaan op ongeveer dezelfde plek een nieuw huis bouwen. Mijn ouders gaan tijdelijk in een bijgebouw op het terrein wonen. In dit bijgebouw willen ze graag tijdelijk nternet en TV aanleggen.

We hebben de 'blauwe kabel in de oude woning gevonden. Het plan is om deze tijdelijk te laten verleggen naar het bijgebouw om daar internet buitengebied aan te sluiten d.m.v. analoge kabel i.c.m. 4g. Er zit ongeveer 25 meter tussen de plaats originele blauwe kabel en het bijgebouw. Hebben jullie een suggestie hoe dit aan te pakken? Moet dit via KPN, een onderaanannemer of kunnen we dit zelf doen? Aangezien het een tijdelijke oplossing is willen we de kosten enigszins binnen de perken proberen te houden.

Nadat het nieuwe huis gebouwd is wordt er waarschijnlijk glasvezel aangesloten. Er ligt nu een aansluiting bij de weg en er moet vanaf daar een geul worden gegraven over ongeveer 15 meter naar het nieuwe huis om daar glasvezel aan te sluiten. Ook dit zal via KPN moeten waarschijnlijk. Als dit gerealiseerd is, is de oude blauwe analoge kabel niet meer nodig.

Dank voor de hulp en de tips alvast!

Laten we bij het begin beginnen.  Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op het adres? Graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/


Bij deze!

 


Glasvezel is mogelijk via Delta. En sneller internet buitengebied lijkt mogelijk volgens de site van KPN.


Dan zou ik het wel weten . .

Hier een soortgelijk geval :

https://forum.kpn.com/internet-9/aansluiting-in-woonunit-tijdens-bouw-van-de-woning-487837


Dank voor de suggestie. Delta rekent minimaal 995 euro voor de aansluiting van de weg naar de meterkast (10/15 meter). Daarnaast is de afkoop vastrecht 1600 euro eenmalig of 13 euro per maand bovenop het glasvezelabonnement. Best prijzig. Ik wil daarom eigenlijk nog wel onderzoeken wat de alternatieven zijn door eventueel gebruik te maken van de oude analoge kabel. Suggesties en tips blijven nog welkom dus!


Zo ! Dat zijn prijzen, is dat omdat er bij de initiële aanleg niet is meegedaan ?

Wbt die afstand naar de weg, als je ze helpt met een mantelbuis . . .  ?


Ja echt bizarre prijzen. Er is initieel wél meegedaan maar het perceel bestaat uit 2 adressen waar maar 1 huis op stond. Er worden nu 2 nieuwe huizen gebouwd en er is op dit moment slechts 1 aangelegde glasvezelaansluiting in het oude nog te slopen huis.

De tweede woning moet dus nog worden  aangesloten. Afstand slechts 10 a 15 meter en het groene glasvezeldraadje steekt langs de weg boven de grond uit. We gaan een offerte aanvragen maar op de site staat al dat het minimale kosten zijn. Eventueel kunnen we nog overwegen om de bestaande aansluiting later te splitsen;-)


Dat laatste is wel verleidelijk :-)

In het algemeen, als er al een glasvezel ligt is het zeer onwaarschijnlijk dat de kpn er ook een aan gaat leggen, in de binnensteden gebeurd dat wel . . .

En de snelheid over koper is wel wat krapjes.

 


Bij het onderwerp waar @KeesYagi eerder naar verwees, vond ik een interessante reactie
van @peter-keetfm waarbij vooraf al enkele mantelbuizen zijn aangelegd, voor mogelijk nog “toekomstig” door te trekken infrastructuur.

Bij dat nog nieuw te bouwen huis, zal er sowieso ook gegraven worden voor nutsvoorzieningen:
gas (?) / water / elektra / riolering tot aan de straat / openbare weg, waar de hoofdleidingen liggen.
Dat is doorgaans al een van de eerste zaken bij nieuwbouw waar men mee start, omdat het moet aansluiten / geïntegreerd moet worden in de doorgang met de fundering.

Zou dat combineren door in het graafwerk er meteen zo'n extra mantelbuis in te (laten) leggen.

Als je zo'n mantelbuis zelf ook doortrekt naar het tijdelijke bijgebouw (of met de aanleg van stroomvoorziening “daar” naartoe), lijkt me dat zo'n glasvezel met redelijk weinig extra werk (kosten), zo is aan te sluiten naar dat bijgebouw, en later om te zetten naar de nieuwe woning.

Delta is niet KPN, die hebben mogelijk betere voorwaarden en organisatie om je daarin te voorzien? Zou daar in ieder geval eens een balletje opwerpen, dan aan te klooien met KPN 4G buitengebied oplossingen, waarbij dat ISRA-punt ook nog eens “tijdelijk” op een of andere wijze “op een paaltje (?)” opgetuigd moet worden.


De snelheid van de ADSL lijn is volgens de Fourstack site maar 11 MBit/s en Sneller internet buitengebied is niet mogelijk. Daar kun je echt niet veel van verwachten. Je moet ook maar hopen dat de site niet te optimistisch is, want dan kun je TV kijken sowieso vergeten.

 


Dank voor de suggesties. Via de site van KPN staat dat sneller internet buitengebied wél mogelijk is maar dan bestaat alsnog de uitdaging dat de blauwe kabel verlegd moet worden,  nieuw ISRA punt, etc. En idd dan de vraag of het snel genoeg is.