Skip to main content

Vandaag werd ik gebeld door het CBS voor bevolkingsonderzoek op mijn vaste telefoon. Ik heb zelf dit nummer alleen doorgegeven aan directe familie. Heb het nummer dus ook als geheim aangevraagd bij KPN. Ik vraag die dame dus hoe ze aan mijn nummer komt, ze zegt dat dit vanuit het GBA komt.

Klopt het dat KPN automatisch het vaste nummer dat je van hen krijgt aan het GBA doorgeeft? Zo ja, hoe kan ik dit wijzigen of verwijderen?

Ik heb zelf al ingelogd in de BRP, maar daar staat geen telefoonnummer of een optie om te wijzigen. GBA staat geen telefoonnummer van mij, in zoverre ik kan zien. Maar een jokkende vrouw van het CBS lijkt me ook erg onlogisch.

Hallo @Rudi0000 

 

GBA bestaat niet meer sinds 2014, dat is juist het BRP geworden, dus als die persoon het nog over GBA heeft moet dat wel nep zijn.

Tevens lijkt het mij stug dat CBS zou bellen over bevolkingsonderzoek, dat is iets wat helemaal apart staat: https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/ en die sturen voor zover ik weet alleen uitnodigingen per post.

 

Tevens stuurt het CBS zelf altijd eerst een brief voor ze telefonisch contact opnemen volgens hun eigen website: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/43/pas-op-voor-nep-interviewer

 

Werd je gebeld via een onderdrukt nummer of was er wel een nummer zichtbaar, dat laatste zegt ook niet veel omdat ze heel makkelijk elke nummer kunnen laten zien wat ze willen.

 

Blijft natuurlijk de vraag hoe ze aan jouw nummer zijn gekomen, wist ze wie jij was of hield ze alleen een algemeen verhaaltje om daarna gegevens los te peuteren?

Ze kunnen ook random nummers gedraaid hebben en misschien was jij toevallig 1 van de potentiële slachtoffers.


Hallo @Rudi0000 

Tevens lijkt het mij stug dat CBS zou bellen over bevolkingsonderzoek, dat is iets wat helemaal apart staat: https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/ en die sturen voor zover ik weet alleen uitnodigingen per post

Inderdaad ook 3 brieven per post gehad. Gewoon lekker genegeerd. Doe niet mee aan die onzin van het CBS.

Blijft natuurlijk de vraag hoe ze aan jouw nummer zijn gekomen, wist ze wie jij was of hield ze alleen een algemeen verhaaltje om daarna gegevens los te peuteren?

 

Wist naam, adres en geboortedatum. “Spreek ik met naam, op adres met geboorte-datum xx? Lijkt mij gewoon van het CBS geweest te zijn. Heb haar vriendelijk bedankt voor de enquete. Deze info kan natuurlijk ook ergens gelekt zijn (denk allekabels of soortgelijke webshops die “gehackt” zijn), maar niet in combinatie met dit telefoonnummer.

Zit zelf nu te denken dat het misschien via het bel-me-niet-register geweest kan zijn? Dit telefoonnummer heb ik echt nergens gebruikt behalve daar. Of misschien heb ik mij weer niet opgegeven bij onderzoeksfilter. Leuk man, al die dingen om te zorgen dat niemand je lastigvalt. Moet even een vaste telefoon vinden die alleen met een whitelist werkt. Bekend nummer in de telefoonlijst = rinkelen, al het andere = geblokkeerd.

Ze kunnen ook random nummers gedraaid hebben en misschien was jij toevallig 1 van de potentiële slachtoffers.

Ook veel last van gehad met nummers uit Duitsland, Engeland en Italië. Hebben allemaal ook een Indiaas accent. Ik ben echt zoveel amazon-giftcards van $100 rijker! Gelukkig kan je bij KPN bepaalde landen blokkeren in hun app, is de meeste overlast wel klaar. Wel jammer dat je dan weer een app moet downloaden en het niet via hun site kan.


Hallo @Rudi0000 

Tevens lijkt het mij stug dat CBS zou bellen over bevolkingsonderzoek, dat is iets wat helemaal apart staat: https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/ en die sturen voor zover ik weet alleen uitnodigingen per post

Inderdaad ook 3 brieven per post gehad. Gewoon lekker genegeerd. Doe niet mee aan die onzin van het CBS.

Dan zal het i.d.d. het CBS geweest zijn, heel vreemd dat die het nog over GBA hebben.

 

Blijft natuurlijk de vraag hoe ze aan jouw nummer zijn gekomen, wist ze wie jij was of hield ze alleen een algemeen verhaaltje om daarna gegevens los te peuteren?

 

Wist naam, adres en geboortedatum. “Spreek ik met naam, op adres met geboorte-datum xx? Lijkt mij gewoon van het CBS geweest te zijn. Heb haar vriendelijk bedankt voor de enquete. Deze info kan natuurlijk ook ergens gelekt zijn (denk allekabels of soortgelijke webshops die “gehackt” zijn), maar niet in combinatie met dit telefoonnummer.

Zit zelf nu te denken dat het misschien via het bel-me-niet-register geweest kan zijn? Dit telefoonnummer heb ik echt nergens gebruikt behalve daar. Of misschien heb ik mij weer niet opgegeven bij onderzoeksfilter. Leuk man, al die dingen om te zorgen dat niemand je lastigvalt. Moet even een vaste telefoon vinden die alleen met een whitelist werkt. Bekend nummer in de telefoonlijst = rinkelen, al het andere = geblokkeerd.

Of het CBS ook aan Recht op inzage verzoeken moet voldoen weet ik niet, je kan het altijd proberen en daarna vragen om je gegevens of i.i.g. je telefoonnummer te verwijderen.

Vraag mij toch af, als jij het zelf niet in het BRP kan vinden, hoe komen ze er dan aan, staat er meer in dat BRP dan je zelf krijgt te zien?

Ik heb zelf ook even gekeken en ook ik kan geen telefoonnummer vinden bij mijn gegevens in het BRP.


Ook het CBS moet daar aan voldoen, dus inzage geven in je gegevens, dus die zou ik opvragen om verder te komen, of ze ook moeten verwijderen durf ik niet met zekerheid te zeggen, ook al zou ik zeggen van wel.

O, toch wat uitzonderingen lees ik.

https://www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/organisatie/privacy


​​Hi @Rudi0000. Onverwacht lastiggevallen worden is natuurlijk niet fijn. We hebben een pagina met handige tips om telefonische overlast te voorkomen. In dit geval denk ik dat het antwoord al gegeven is in de goede reacties. Heb jij daarmee ook antwoord op je vraag?


In dit geval denk ik dat het antwoord al gegeven is in de goede reacties.

Nee. Het gaat mij voornamelijk of KPN automatisch het nummer doorgeeft aan het BRP. Zal jullie klantenservice eens bellen, misschien hebben die wel antwoord.


Nee. Het gaat mij voornamelijk of KPN automatisch het nummer doorgeeft aan het BRP. Zal jullie klantenservice eens bellen, misschien hebben die wel antwoord.

 

Je kan het navragen maar ik weet wel bijna zeker dat het niet gebeurd, KPN heeft je BSN niet wat noodzakelijk is om dat gegeven te koppelen aan de juiste persoon in de BRP.

Ik heb ook nog verder gezocht maar nergens (ook niet in de wet BRP) staat dat je telefoonnummer geregistreerd wordt (dat zou ook redelijk zinloos zijn, dan zou iedereen ook verplicht moeten worden om dat steeds aan te passen als het wijzigt).

 

Als je ziet waar het CBS allemaal gegevens vandaan haalt en deze via big data combineren, zou het van een heleboel plekken kunnen komen waar je ooit dat telefoonnummer een keer hebt achtergelaten of die je misschien een keer gebeld hebt waarbij je naam, adres en telefoonnummer (al dan niet legaal) is opgeslagen.

Zie b.v. deze pagina bij het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/organisatie/statistisch-proces


@Rudi0000 wil je hier laten weten of de klantenservice dat antwoord heeft? Zo niet ga ik daar namelijk voor je achteraan.