Skip to main content

Heel vaak, als ik gebeld word, valt de verbinding na enige seconden weg. Internet ligt er dan ook uit. Ik hoef geen reset te doen: het systeem herstelt zichzelf na een poos.

Na zo’n uitval staat dan in het servicelog van de modem (bijvoorbeeld):

2022-02-09 08:59:50 PPP(ptm_voip):ppp1 down for reason is LCP down

2022-02-09 08:59:50 PPP(ptm_route):ppp0 down for reason is LCP down

2022-02-09 08:59:50 PPP(ptm_voip):Connection terminated.

Ik heb een V10 modem en een DECT-telefoonset; het bedrade systeem in huis is 15 jaar geleden aangelegd en sindsdien ongewijzigd.

KPN vraagt mensen met een soortgelijk probleem om eerst het stappenplan voor telefoonstoring of een probleem met vast bellen uit te voeren. Ik ben daar mee begonnen maar waar je je telefoon van port 1 naar port 2 moet overzetten heb ik een probleem: in port 2 is al een kabel gelabeld “Splitter”. Hoe moet ik verder?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Waar gaat die kabel in port 2 naar toe?


Overzicht - kunt u hiermee uit de voeten?

Draad

Etiket/Naam

Loopt tussen ...

En ...

1

"Hoofdaansluiting telefoon (DSL)"

A (modem)

B ("DSL MODEM")

2

Telefoon poort 1

A (modem)

C

3

Telefoon poort 2 "Splitter"

A (modem)

B "PSTN"

4

Ethernet

A (modem)

Gaat PVC-pijp in

5

Voeding modem

A (modem)

 

6

?

Uit de muur

Via F naar D

7

?

C

D

8

"Lijn"

B

E


Ziet er heel indrukwekkend uit:wink: . Maar ik zie dat het al heel oud moet zijn want een splitter wordt al jaren niet meer gebruikt.  Ik denk dat er het één en ander weg kan. Heeft u iemand of wellicht kunt u het om dit goed uit te zoeken.  Om te beginnen moet er een kabel vanaf de hoofdaansluiting naar het modem. De rest moet allemaal vanuit het modem. 


Ik zat stiekem te hopen dat ik een nieuwe modem kon aanvragen … Maar goed, kan ik de kabels in poorten 1 en 2 gewoon ompluggen daar aan de onderkant van de modem, om aan de voorwaarden van KPN te voldoen? Of heb ik dan niks meer? Voor het uitzoeken heb ik een oud-collega die mogelijk kan helpen. 


U heeft het beste modem wat kpn heeft op dit moment.  Her ligt vrijwel zeker aan de manier waarop het nu is aangesloten. Die splitter zorgt waarschijnlijk voor de problemen. 


OK, bedankt! Ik zal kijken hoe ik alle middelmannen (splitter e.d.) eruit kan halen. 


@BvB2019 Welkom op het forum. 

Ik zie dat @Joep1965 je al goed geholpen heeft! Is het ondertussen gelukt om alle "middelmannen" er tussenuit te halen? 

En bestaat het probleem op dit moment nog? 


Dankjewel, Rutger.

Ik heb nog niemand kunnen vinden om het advies van @Joep1965 uit te voeren. Mijn specifieke vraag - of ik de kabels in de poorten 1 en 2 gewoon kan wisselen - is nog niet beantwoordt. Dat kan ik wel zelf doen als de twee poorten functioneel gelijk zijn.


@BvB2019 "Tel1" en "Tel2" zijn niet functioneel gelijk, het telefoonnummer is gekoppeld aan 1 van deze poorten. 

Of, als er 2 telefoonnummers zijn dan zijn deze beide specifiek aan een poortje gekoppeld. Het simpelweg omsteken van het stekkertje zal dan ook niet voldoende zijn ben ik bang. 


Dankjewel, @Rutger_ . Ik ben nu iets verder gekomen:

Gisteren heeft mijn buurman de overtollige aansluitingen verwijderd, zoals door @Joep1965 was voorgesteld. Toen hij klaar was, had ik nog steeds telefoon en internet, dus dat was heel fijn. Nu is het afwachten of het probleem met wegvallende verbinding hiermee verholpen is of niet. Bedankt tot zo ver.


@BvB2019 Fijn dat het gelukt is om de overtollige aansluitingen er uit te halen, en dat telefoon en internet nog werkt! 

Ik hoor graag of het probleem met de verbrekende verbindingen hiermee inderdaad opgelost is! Zou je dat hier kunnen laten weten? :)


Ik ben sindsdien nog niet gebeld - de telefoon is niet mijn favoriet communicatiemiddel - maar ik heb zelf wel gebeld en dat ging prima. (Ik zie dat er voor mij een beste antwoord is gekozen. Niet helemaal correct, maar zolang het aanwijsbaar niet heeft geholpen, mag het van mij blijven staan.)