Skip to main content

Oude situatie: KPN Chicago Duo met basisstation op vaste PSTN lijn. Werkt prima.
Internet van XS4ALL via eigen Fritz!Box 7490 met XS4ALL als provider ingesteld. Achter de Fritz Box een WiFi meshnetwerk.

Bij aanschaf Mobiel in telefoonwinkel vaste verbinding laten omzetten naar Hussel. Men zou bellen om eventuele problemen te bespreken - Niet gebeurt - kreeg mailtje met melding van omzetten.

Eerste poging basisstation Chicago RJ11 stekker in Frits!Box - die opnieuw gestart en de 2 Chicago's werkten direct.  Mobile naar eigen vaste nummer OK Chicago naar Mobiel ook OK. Echter bellen met Chicago naar vast extern nummer geeft “In gesprektoon” Komt ook bij andere nummers voor. Andere externe nummers werken wel! Externe vaste nummers komen wel aan. Chicago"s direct aanmelden op FritzBox werkt hetzelfde.

KPN Service geeft als antwoord; Abonneren op service of zoek het maar uit.

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

 

Hoi @MielD, welkom bij ons op het forum.  Je hebt het in de titel over een Hussel pakket en in het bericht zelf over XS4ALL, als ik het goed begrijp ben je dus van XS4ALL naar Hussel overgestapt? Voor XS4ALL aansluitingen werkt het telefoonnummer van XS4ALL nog, maar als dat het geval is heb je dat nummer niet meer nodig. Die FRITZ!Box, is dat hetzelfde modem als je bij XS4ALL had, of is dit een nieuwe? De mogelijkheden van de klantenservice zijn bij een eigen modem beperkt, zij kunnen meer met onze Experia/KPN Boxen doen. Ik ben zelf ook niet heel bekend met de FRITZ!Box, maar mogelijk hebben andere forumgebruikers een idee. Telefonisch kan het met KPN Service Plus, die hebben meer mogelijkheden met eigen modems.


Hallo Jasper,

Die Fritz!Box is van mezelf, ik heb hem al enkele jaren.

Ik ben overgestapt van een vaste PSTN telefoon naar mijn thuispakket. De vaste telefoons (Chicago Duo) werken nu via de Fritz!Box. Als ik met mijn vaste telefoon bel, werken de meeste nummers gewoon goed. Maar bij sommige nummers (in de buurt van de Duitse of Belgische grens geven doorlopend ingesprektoon. De Event Log van de Fritz!Box geeft aan: “Internet telephony with (nummer) via ims.imscore.net failed. Cause: Not acceptable (606).”

Verder zoeken in de help van Fritz geeft: 
This message was transmitted by your telephony provider after a telephone connection via your internet telephone number failed.

Contact your telephony provider. Ask what the message means and for solutions to the connection problem.

Bellen met Service levert (nog) niets op.


Je hebt bij de bestelling bij ons ook een modem gekregen, een Experia of KPN Box. Zou je die eens als test kunnen aansluiten, een reset geven en daarna kijken of de telefonie het daarop wel doet? We richten ons nu vooral op de FRITZ!Box, maar laten we eerst even kijken of het nummer op die manier wel goed werkt.


Hallo Jasper,

Ik gebruik al jaren een eigen Fritz!Box, tot volle tevredenheid. Deze is ook de meshmaster van mijn wifi-netwerk. Dus wil ik die graag houden.

Intussen heb ik toch maar een abonnement op ServicePlus genomen want elke servicemedewerker bleef maar zeuren dat het mijn Fritz!Box moest liggen. Die gebeld en hij heeft na een 3-tal uurtjes geconcludeerd, dat er niets mis was met de instellingen hiervan. Wel had hij kontakt gehad met een andere dienst van KPN, die het overzetten van PSTN naar VOIP regelt. Deze meldde, dat alles goed stond, maar dat het nummer, dat ik niet kon bellen, van Ziggo was. Ik zou de betreffende persoon vragen of hij geen klacht bij Ziggo kon indienen omdat KPN dat niet kon. Na aandringen werd er toch een storingsmelding van gemaakt en zou ik de uitkomst nog horen. 

Getriggerd door de naam Ziggo nog bij enkele bekenden nagevraagd welke provider zij hadden. Inmiddels nog 3 Ziggo klanten gevonden, die ik niet kan bellen mat de vaste telefoon.

Kijken wat er uit de storingsmelding komt; wordt vervolgd.


Ah, dat klinkt goed inderdaad. Als een nummer van de ene provider naar een andere provider overgaat zie je dit wel eens, maar in dit geval was het nummer al wel bij ons op PSTN. Laat je ons weten wat er uit die melding komt?


Hallo Jasper,

Alweer wat langer geleden maar het probleem is opgelost.

Maandag kwam een KPN-monteur met een Experiabox en ook die kon geen verkeerde instelling in mijn Frit!Box 7490 vinden. Uiteindelijk toch een Experiabox aangesloten en zowaar; ik kon weer Zoggo klanten bellen. Rara!!

Vandaag kreeg ik antwoord van AVM met gelukkig de oplossing. De packetsize in senddirection stond op 30 ms en volgens AVM was 20 ms gebruikelijk.

Screenshot Fritz!Box 7490
 

Het probleem hierbij is, dat je deze instelling niet ziet als “KPN” als provider is gekozen.
Als je kiest voor “Other Provider” zie je die instelling wel en kun je 30 in 20 ms veranderen. Op OK drukken en daarna kom ik weer met Ziggo klanten met de vaste lijn over VOIP bellen.

Probleem eindelijk opgelost ! ! !


Goed om te lezen dat het is opgelost @MielD, ik had niet verwacht dat het met zo'n instelling zou verbeteren maar ik ook blij dat het werkt natuurlijk. Ik ga dit ook onthouden, dank je voor het delen!