Skip to main content

Ik ben twee weken terug helaas over van het xs4all netwerk naar het KPN-netwerk. Heel veel werk ivm veranderde (IPV6)-adressen. Maar grootste probleem is, is dat vaste telefonie niet meer werkende krijg 😫

Situatie is als volgt.

  • Als router gebruik ik pfSense
  • Achter de router o.a. mijn PC-LAN waarop ook de Fritzbox 7590 aangesloten zit
  • De Fritzbox zit via een LAN-poort aangesloten op het PC-LAN
  • De Fritzbox staat dus NIET als router
  • De Fritzbox dient als: a) WIFI-access-punt en b) DECT-telefooncentrale
  • Ik heb de Fritzbox kort even direct aan de glasvezel gehangen, om zo te zien wat er automatisch wordt ingesteld. Deze gegevens heb ik qua telefonie ook in de huidige instellingen staan (other provider)
  • Daarnaast heb ik onder line settings “Keep port sharing of the internet router enabled for telephone” aangezet om er zeker van te zijn dat de registratie actief blijft
  • En de door XS4ALL toegestuurde instellingen (telefonie-naam en wachtwoord ingevuld)
  • Op pfSense is alles naar de fritsbox ^ge-nat^ wat afkomstig is van KPN-IMS  (145.7.0.0/16)

En dat werk ^half^:

  • uitgaand werkt
  • inkomend NIET ^Situatie afhankelijk^ zijn er de volgende problemen:
    • inkomend gesprek komt NIET tot stand,
      • je komt gelijk uit op de voicemail. In dat geval zie ik met wireshark dat de fritzbox de inkomende INVITE afwijst met 
        “IMCP Destination unreachable (port unreachable)”
      • Het komt ook voor er haperend de voicemail wordt afgespeeld
    • inkomend gesprek komt WEL tot stand, echter ……..
      • ik hoor de bellende partij maar
      • de bellende partij hoort mij niet
      • frapant is dat de wiresharp capture van dit gesprek gemaakt geen bijzonderheden laat zien en dat op de wireshark trace, op de WAN-interface gemaakt, zowel mijn stem als die van de bellende partij beide gewoon hoorbaar zijn !!

Raar is dat KPN voor automatisch voor de proxy server 145.7.97.61 naar de Fritzbox pushed, daar waar elders als proxy server voip1-ext.kpn.net (145.7.97.53) aangeraden word. Uiteraard heb ik ook even met dit adres getest, maar dat gaf geen goed resultaat.  

 

Ook raar is dat de Fritzbox in de GUI aangeeft dat de telefonie gewoon werkt en actief is, maar dat het voice/dect ledje niet brand.

 

Al met al lijken er op zijn minst twee problemen:

  • de fritzbox accepteerd geen inkomend gesprek
  • er wordt wel RTP naar KPN-IMS gestuurd, maar die bereikt de andere kant niet …..

 

Ondanks veel speurwerk, begrijp ik hetniet 😫😫, hopelijk begrijpt iemand wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen!

 

Louis

Hoi @Louis3 . Welkom op het forum.

Vanuit KPN heb ik niet de know-how om jou hier bij te assisteren.  Er is echter wel een belangrijk verschil tussen XS4All en KPN als het op VoIP aankomt. Bij XS4All kon je meerdere voip devices aanmelden. En die werkten dan ook.   Bij KPN maar één.    Ik weet niet of dat samenhangt met jouw issue maar wil het in ieder geval even benoemd hebben.

Als hier verder niemand reageert lijkt een belletje naar de XS4All helpdesk mij het beste. 


Hoi Edwin,

 

Heb je al een oplossing gevonden voor je probleem? vergelijkbare problemen na mijn omzetting.

  • Ik kan beide kanten op bellen. Echter er ontstaat geen spraakverbinding. (beide kanten op hoor ik niets).
  • In mijn router zie ik tijdens mijn gesprek:
    • Wel de uitgaande stroom voor de spraak
    • De binnenkomende stroom wordt echter naar de poort gestuurd waarop de fritzbox zend. (en niet naar de poort waarop de pfsense zijn NAT uitvoert). Daarom wordt het binnenkomende verkeer door de pfsense box geblocked ipv dat het weer netjes genat wordt om bij de fritzbox uit te komen.

Groet,

 

Bart


Ik heb het al weer een tijdje draaiende. Hieronder een aantal aandachtspunten

 

Fritzbox:

  • Network settingds
    • IP-client; via LAN; adres via DHCP
    • wan settings LAN5
  • Mesh settings
    • As Mesh repeater
    • This Fritzbox is an IP-client
    • Access via LAN
  • Internet connection
    • connect to external modem or router
  • Operation Mode
    • Share existing connection etc.
  • Edit Telephone Number
    • other provider
    • registration +31yyyzzzzz
    • internal number yyyyyy
  • IPV6-support enabled, use DHCPv6 Rappid Commit
  • AVM-services
    • heb ik beide uit staan
  • Telephony connection: ^keep port sharing enabled^ on

 

pfSense:

  • Internet komt binnen via VLAN6 (WAN_VLAN6)
  • Nat-Portforward
    • WAN; UDP;145.7.0.0/16 (KPN_IMS) ; WAN-address;1-65535 ; Fritzbox ;1-65535
    • WAN; ICMP; idem  ; WAN-addess; *  ; Fritzbox ; *
  • WAN
    • automatisch de NAT-rules
    • aanvullend blok ik daarna al net andere met als bron adres IMS (145.7.0.0/16)
  • Outbound NAT
    • Mode Hybrid Outbound NAT
    • WAN_VLAN6;
      • Source Fritxbox IP;
      • SourcePort upd/Voip_Ports(5060:5061, 7078:7109);
      • Destination *
      • Destination Port udp/*
      • NAT Adress WAN_VLAN6 address
      • NAT Port *
      • Static Port (YES)

Zo ongeveer de aanvullende instellingen.

 

Succes,

 

Louis

 


Ook hier vergelijkbaar probleem. FRITZ!Box hangt aan de lan van de Expedia Box 10. Na herstart van mijn FRITZ!Box 7590 kan ik kort gesprekken ontvangen. Het bellen via het vaste telefoon lukt. Ook na het bellen kan ik even gesprekken ontvangen. Ondanks dat ik om de 30s de portsharing actief laat houden. Met de oude FRITZ!Box geen enkel probleem. 
 


Jurgen,

Be aware dat mijn router (pfSense) een professionele router is, van heel andere kwaliteit en mogelijkheden dan een Experia Box.  De consequentie is wel dat voor pfSense over voor meer kennis moet beschikken.

 

Ik weet niet precies wat de mogelijkheden van de Experia Box zijn, maar je zal in ieder geval het equivalent van wat ik op pfSense ingesteld heb moeten instellen.

 

Echter …. waarom heb je naast de Expedia Box een 7590 !? Ik denk dat de 7590 duidelijk geavanceerder is dan de Experia Box …… en je kan de 7590 ook rechtstreeks aan de KPN aansluiting hangen. En dan wordt deze automatisch ingesteld en werkt het. 

 

Eventueel kan je de situatie ook omdraaien de experiabox achter de Fritzbox als je een afgeschermd netdeel wil creëren.

Louis

 

 

 

 

 

 


Hi Louis,

Bedankt voor jouw respons. FritzBox 7590 achter de Expedia Box 10 is geen werkende combinatie, ben ik inmiddels achter gekomen. Het komt waarschijnlijk door de VOIP beperking van KPN. Inmiddels de Expedia Box verwijderd uit mijn systeem en alleen de FritzBox geïnstalleerd. Het telefoon probleem lijkt nu definitief opgelost.

Jurgen

 


Hey, ook ik heb lopen stoeien hiermee. Situatie is een fritzbox modem met daarachter een Yealink S20.

2 weken lang problemen gehad met gesprekken die spontaan disconnected / verbroken werden.

Instellingen gechecked. Dns uitgebreid voor het ims adres. Ports opengezet. Hielp allemaal niet.

Uiteindelijk gisteren de oplossing gevonden.

De 4 telefoonnummers die in de Yeastar stonden geprogrammeerd, stonden ook geactiveerd in de Fritzbox. Daardoor kregen de Fritzbox en de Yealink ruzie met elkaar.

Ik heb dat zelf niet zo geprogrammeerd, maar KPN heeft die instellingen zo gepushed naar de Fritzbox toe. Dat was onderdeel van de migratie van XS4ALL naar KPN. Dat gaf een medewerker van XS4ALL aan.

Dus controleer dus ook of de Fritzbox geen instellingen meer heeft (of inactief zijn).

 

(Speciaal hiervoor een account aangemaakt.)