Skip to main content

Ik heb op mijn werk een Experiabox met 2 telefoonlijnen eraan gekoppeld

Op beide lijnen zitten een Gigaset telefoon met meerdere handsets, witte handsets op de ene lijn als onze binnenlijn en zwarte handsets op de andere lijn als buitenlijn.

Dat werkt prima, er zit maar 1 medewerker aan de balie, dus die kan maar 1 beller tegelijk aannemen.

 

Om het wat meer professioneel te maken, zouden we toch wel graag een wachtrij functie willen hebben.

Dus niet meer ‘in gesprekstoon’ als een tweede beller belt, maar een mededeling dat we in gesprek zijn en dat ze zo snel mogelijk geholpen worden. (een mededeling hoeveelste beller in de rij je bent zou natuurlijk helemaal chique zijn, maar dat is volgens mij erg prijzig?)

 

Wat heb ik nu nodig? Volgens mij VOIP.

De Experiabox kan volgens mij niet met een wachtrij server aangesloten worden?
Dus heb ik een Gigaset IP aansluiting nodig? Iets van een Gigaset N300A IP ofzo?

Wie kan mij een goede tip geven hoe ik dit gemakkelijk kan inrichten.

In ieder geval die Experia Box V10 vervangen door een eigen router.

Voip met wachtrij functie etc., zou je mogelijk een PBX centrale kunnen opzetten met 3CX software op een minicomputer (of helemaal vanuit de cloud). Welke doorschakelt naar VOIP telefoons, of VOIP Clients op een laptop.      https://www.3cx.nl/

Je zou ook met open source PBX software aan de gang kunnen:
https://www.freepbx.org/

Om kosten telefonie in zijn algemeenheid te drukken andere VOIP providers gebruiken dan KPN.

En wil je een kantoor helemaal toekomstgericht inrichten, kijk dan eens naar de volgende opties:
(En onder het telefoneren onderdrukking van “hard” omgevingsgeluid):
https://www.youtube.com/watch?v=X2ydE4ym5Gs

https://www.youtube.com/watch?v=FTN2o4RSIW8

https://www.youtube.com/watch?v=6yKB8kuAtek

(Alles hangt natuurlijk wel af van het beschikbare budget).


Hiervoor moet je niet op dit forum zijn. Dit forum is van KPN particulier. En bij particulier is dit sowieso niet leverbaar en word dit niet ondersteund. 

U moet bij het zakelijke forum zijn:

https://zakelijkforum.kpn.com/

En ik weet niet of KPN zakelijk zoiets überhaupt aanbied.


In ieder geval die Experia Box V10 vervangen door een eigen router.

Voip met wachtrij functie etc., zou je mogelijk een PBX centrale kunnen opzetten met 3CX software op een minicomputer (of helemaal vanuit de cloud). Welke doorschakelt naar VOIP telefoons, of VOIP Clients op een laptop.      https://www.3cx.nl/

Je zou ook met open source PBX software aan de gang kunnen:
https://www.freepbx.org/

Om kosten telefonie in zijn algemeenheid te drukken andere VOIP providers gebruiken dan KPN.

 

Dank je, dit helpt mij weer een beetje op weg.

Ik kan dus kiezen tussen (1) een hosted VOIP (in the cloud) met een IP telefooncentrale (Yealink of gigaset) of (2) software op een computer zetten die dit aanbiedt. (eventueel aangesloten op een Yealink of Gigaset centrale)

 

Een Windows computer hiervoor gebruiken lijkt mij minder stabiel.

Ik heb ook helemaal niet veel behoeftes op telefoongebied, 1 buitenlijn met wachtrij is afdoende, wil wel perse nummerbehoud, en daarnaast nog een 2e buitenlijn met geheim nummer.

 

Ga nog eens zoeken, maar er zijn zo waanzinnig veel aanbieders dat het mij duizelt.

De prijzen vind ik helemaal niet het probleem, maar ik wil wel zeker weten dat ik direct een goed werkende oplossing krijg.


Je moet er geen computer voor neerzetten. Dat kost veel te veel stroom.

Als je VoIP onderbrengt bij een andere VoIP provider, dan is de Experiabox omruilen voor een eigen router niet nodig.


Je moet er geen computer voor neerzetten. Dat kost veel te veel stroom.

Als je VoIP onderbrengt bij een andere VoIP provider, dan is de Experiabox omruilen voor een eigen router niet nodig.

Ja, Thanx.

Ik heb natuurlijk aan de balie wel een computer staan en die staat ook dag en nacht aan (zoals alle computers op mijn werk, omdat ik zo veel minder netwerkproblemen heb dan 's nachts de computers uitzetten)

Maar mij lijkt hosted toch een stabielere oplossing.

over www.Hallo.eu lees ik goede dingen, ik denk dat ik maar eens met hen ga mailen..


Ik heb natuurlijk aan de balie wel een computer staan en die staat ook dag en nacht aan (zoals alle computers op mijn werk, omdat ik zo veel minder netwerkproblemen heb dan 's nachts de computers uitzetten)

Dat is ook onzin natuurlijk, dat moet niet nodig zijn. Een computer moet je gewoon uitzetten aan het einde van de werkdag. Als dat problemen oplevert, dan moet je daar naar laten kijken. Dat kost ongetwijfeld minder dan 24/7 laten draaien.

Laat je ze ook in het weekeinde gewoon aan? Gebeurt dit bij nog meer bedrijven? Dan valt daar nog heel wat winst te halen op gebied van milieu en klimaat. 


Hiervoor moet je niet op dit forum zijn. Dit forum is van KPN particulier. En bij particulier is dit sowieso niet leverbaar en word dit niet ondersteund.

Wat een onzin. Alle genoemde oplossingen hebben sowieso niets met KPN te maken. Particulier of zakelijk, ieder is vrij de eerder aangedragen ideeën te bekijken, aan te schaffen en te gebruiken.
VOIP accounts zet je beter gelijk over naar onafhankelijke VOIP-provider, en je kunt aan de gang.

Je moet er geen computer voor neerzetten. Dat kost veel te veel stroom.

Het gaat om mini computers, als een Raspberry Pi en vergelijkbaar.
https://www.3cx.nl/telefooncentrale/voip-raspberry/

Maar zoiets is ook in de cloud te hosten.

Als je wilt dat het helemaal geen stroom kost, kun je ook aan de gang, “met rooksignalen”. Maar dat past niet in deze tijd van snelle communicatie, en kost evenzeer natuurlijke brandstoffen en is slecht voor het milieu.


Hiervoor moet je niet op dit forum zijn. Dit forum is van KPN particulier. En bij particulier is dit sowieso niet leverbaar en word dit niet ondersteund.

Wat een onzin.

Ik bedoel er mee dat het niet leverbaar is en niet ondersteund word door KPN particulier. En dat is geen onzin.


Hiervoor moet je niet op dit forum zijn. Dit forum is van KPN particulier. En bij particulier is dit sowieso niet leverbaar en word dit niet ondersteund.

Wat een onzin.

Ik bedoel er mee dat het niet leverbaar is en niet ondersteund word door KPN particulier. En dat is geen onzin.

Ook bij KPN Zakelijk wordt het niet ondersteund. Volledig over gaan op VoIP geleverd door KPN en ondersteund door KPN kan enkel met KPN EEN MKB. Hier is ook al een bestaande oplossing voor, namelijk Receptionist+: https://www.kpn.com/zakelijk/service/telefonie/receptie-software.htm


Je moet ook niet bij KPN zijn voor dit soort diensten. (Daar zul je zeker de hoofdprijs voor betalen).

KPN bepaalt verder niet welke onafhankelijke VOIP diensten iemand afneemt, welke apparatuur er wordt ingezet of welke software. Je kunt naar elke leverancier en ICT-er gaan die een beetje thuis is op VOIP gebied, die het voor je inricht, mocht je zelf de kennis ontbreken.

Men kan dat geheel naar eigen keus inrichten zoals je dat zelf wilt.
Of je internet abonnement nu particulier is of zakelijk maakt helemaal niets uit.

Zelf heb ik met een “particulier” internet abonnement naast een “slapend” KPN telefoonnummer,
(omdat het nu eenmaal nog een alles-in-één abonnement betreft van jaren terug incl. telefonie), mijn “echte” twee telefoonlijnen ondergebracht bij een onafhankelijke VOIP provider.
(Met nog een aantal extra in te zetten “interne” SIP-nummers).

Dan nog eens twee -betamax- “uitbel” VOIP accounts om goedkoop zowel naar vaste als mobiele nummers in het buitenland te kunnen bellen, (alsook gewoon binnen Nederland).

Een uitgebreide PBX centrale heb ik niet nodig, neem ik om die reden ook niet af. Maar is geen probleem om het wel in te zetten. (Eerder als “test” wel eens geïnstalleerd op “mijn laptop”).
Kan de door mij gebruikte VOIP-telefoons van Yealink, en “softphone” apps op laptop en smartphone, volledig transparant door elkaar heen gebruiken, en met elkaar combineren.

Er wordt automatisch de meest goedkope VOIP lijn gebruikt om uit te bellen, voor nummers binnen Nederland, buitenland, vaste en mobiele nummers, voor veel gebruikte nummers die ik in een bellijst heb gezet. En anders kan ik zelf nog wel kiezen welke VOIP-lijn als ze niet onder de bellijst zitten.

Met de meer uitgebreide 3CX PBX software en PC Client apps lijkt me ook dat geen probleem, vanuit een willekeurige internet web-pagina die je opzoekt van organisaties, bedrijven, zijn getoonde telefoon nummers direct vanuit de webpagina uit te bellen. (Daar zijn web-browser extensies voor).
Vermoed dat er achterliggend ook wel scripts zijn te maken die uitzoeken welk gebruikt VOIP-account daarvoor wordt ingezet.

Daar is KPN echt nog nooit aan te pas gekomen om dat gewoon werkend op te zetten.
KPN zorgt alleen voor een internet connectie, waarover die VOIP data loopt. Niets meer, niet minder.
En dat als “particulier”.  :laughing:   :sunglasses:


Hiervoor moet je niet op dit forum zijn. Dit forum is van KPN particulier. En bij particulier is dit sowieso niet leverbaar en word dit niet ondersteund.

Wat een onzin.

Ik bedoel er mee dat het niet leverbaar is en niet ondersteund word door KPN particulier. En dat is geen onzin

Ook bij KPN Zakelijk wordt het niet ondersteund. Volledig over gaan op VoIP geleverd door KPN en ondersteund door KPN kan enkel met KPN EEN MKB. Hier is ook al een bestaande oplossing voor, namelijk Receptionist+: https://www.kpn.com/zakelijk/service/telefonie/receptie-software.htm

Ik heb nu al een alles-in-1 pakket van KPN, is eigenlijk een particulier product, maar ik heb het zakelijk.

Dat past mij gewoon prima, 2 telefoonlijnen, 500 Mbs internet en 2 televisies op mijn werk.

Kan op de site van KPN nergens vinden wat Receptionist+ dan zou kosten daarbij, heb jij enig idee?

En kan ik dat dan gewoon met de Experiabox gebruiken, wat eigenlijk ook gewoon een afgeschermde vorm van VOIP is volgens mij.


Je moet ook niet bij KPN zijn voor dit soort diensten. (Daar zul je zeker de hoofdprijs voor betalen).

KPN is inderdaad duur. Maar het ontzorgt wel lekker. Misschien past dat wel bij @Harmen_NL. Want ik krijg een beetje de indruk dat Harmen niet zo'n held is op ICT gebied. 


Klopt wel, doe wel mijn eigen netwerk onderhoud, maar heb in sommige van bovenstaande telefoonsystemen niet echt zin meer in.

Ook omdat ik weet dat ik dan weer tijdens het aansluiten kom te zitten met een niet werkend systeem en stress om het allemaal weer snel aan de praat te krijgen.

 

Maar KPN MKB EEN is inderdaad een heel stuk duurder dan de alles-in-1 die ik nu heb.

Ik denk dat ik ga kijken voor een hoisted VOIP oplossing, kost misschien een tientje in de maand meer, maar dan is het ook makkelijk opgelost. :thumbsup:


Ook bij KPN Zakelijk wordt het niet ondersteund. Volledig over gaan op VoIP geleverd door KPN en ondersteund door KPN kan enkel met KPN EEN MKB. Hier is ook al een bestaande oplossing voor, namelijk Receptionist+: https://www.kpn.com/zakelijk/service/telefonie/receptie-software.htm

Ik heb nu al een alles-in-1 pakket van KPN, is eigenlijk een particulier product, maar ik heb het zakelijk.

Dat past mij gewoon prima, 2 telefoonlijnen, 500 Mbs internet en 2 televisies op mijn werk.

Kan op de site van KPN nergens vinden wat Receptionist+ dan zou kosten daarbij, heb jij enig idee?

En kan ik dat dan gewoon met de Experiabox gebruiken, wat eigenlijk ook gewoon een afgeschermde vorm van VOIP is volgens mij.

Er staan inderdaad geen prijzen bij, dat klopt. Dit heeft te maken met het feit dat KPN EEN MKB een heel ander type dienstverlening is die volledig op maat wordt gemaakt. Je kan een adviesgesprek aanvragen, daar kunnen ze precies invullen wat je denkt nodig te hebben en daar komt dan een maandbedrag uit rollen. Zie voor meer info: https://www.kpn.com/zakelijk/kpn-een-mkb/advies-op-maat.htm

 

Let wel, KPN EEN MKB is wel duurder dan een particulier product maar daar krijg je ook wat voor terug op service-gebied. Afhankelijk van hoe kritisch een verbinding is kun je ook weer bespreken dat het binnen een x-aantal uur opgelost moet zijn als er een storing is. Het is allemaal wikken en wegen.

 

Zoals @Nick83 perfect omschrijft: het is wat duurder maar het is wel volledig ontzorgen.


Zoals @Nick83 perfect omschrijft: het is wat duurder maar het is wel volledig ontzorgen.

Als ik de hoofdpijn scenario's hier op het forum met regelmaat voorbij zie komen, en vanuit persoonlijk contact met ook zo’n slachtoffer met een "zakelijk” contract, waarbij ik later nog eens opnieuw informeerde, waarbij bleek dat zijn KPN telefonie problemen na een half jaar nog steeds niet waren opgelost. Zou ik nooit de VOIP telefoniediensten bij KPN afnemen.

Juist door het gebrek aan goede dienstverlening door een slecht afgestemde organisatie.
Met alle goede intenties van een aantal medewerkers ten spijt.

Het was dat die persoon “gelukkig” in no time extra telefonie bij een andere VOIP provider had opgezet, om een werkende telefonie te hebben. Welke van het begin af aan gewoon prima werkte. Anders had hij zijn zaak wel kunnen sluiten, door niet functioneren van een goede “KPN” telefonie.
 

En kan ik dat dan gewoon met de Experiabox gebruiken, wat eigenlijk ook gewoon een afgeschermde vorm van VOIP is volgens mij.

Nee, omdat de Experia Box V10 de KPN lijnen reserveert, en al direct omzet naar de 2 analoge telefoniepoortjes, en daarmee andere diensten binnen het netwerk en gebruik van eigen VOIP apparatuur onmogelijk maakt. (Of door KPN laten vervangen door een Experia Box V12,
daar kan de eigen telefonie van de modem/router worden uitgeschakeld / ontkoppelt).

Vandaar het eerdere advies om die Experia Box te vervangen, en een eigen router in te zetten.
Dan kun je nog kiezen wat je wilt. Voor mijn part die MKB KPN dienst die hier eerder werd vernoemd.

Het is verder ook een vraag of een “wachtrij” oplossing van binnenkomende telefoongesprekken de oplossing is voor je eerdere vraag.  Heb je een eigen telefoniste die gesprekken doorverbind?

Als je met enkele medewerkers bent die ieder een buitenlijn zouden kunnen opnemen, kan ieder zijn eigen gesprek voeren. Eventueel in de wacht zetten, en doorverbinden met een andere medewerker, als dat nodig mocht zijn. Daar heb je nog geen eens een PBX centrale voor nodig.

Dat werkt zo al ”standaard” bij goede VOIP telefonie apparatuur. (Bij gebruik van een Yealink DECT basis set met 8 stuks telefoon hand-sets op één telefoonlijn tot 8 gesprekken tegelijkertijd).

Kun je een indicatie geven hoeveel gesprekken er tegelijkertijd gevoerd moeten kunnen worden, en of je mogelijk met nieuwe binnenkomende geprekken die eventueel zelf even als wisselgesprek kunt opnemen, en dan “on hold” zou kunnen zetten? (Dan staan ze in principe al in een wachtrij).
Of door een andere medewerker kunnen worden aangenomen?

Afhankelijk van de gewenste capaciteit kun je het zelf eenvoudig houden of uitgebreid.
Maar vanaf de situatie vanaf 2 analoge telefoonlijntje nu vanuit een Experia Box, vermoed ik dat je met relatief eenvoudige VOIP oplossingen mogelijk al je behoeften al kunt afdekken?


Ik heb één medewerker aan de balie en die moet in principe alle telefoontjes afhandelen. 
Ik heb een tandartspraktijk dus er wordt nauwelijks doorgeschakeld naar andere telefoons, de tweede telefoonlijn wordt ook zelden gebruikt.

Ik denk dat er zo’n 5-10 mensen in de wachtrij zullen komen maximaal. Dat is dus wel teveel om het met een wisselgesprek op te lossen, dan komt die baliemedewerker helemaal niet meer aan gesprekken afhandelen toe. 


Als het een tandartspraktijk is kan ik mij voorstellen dat het wel belangrijk is om zekerheid te hebben dat de verbinding het doet. In dat geval vraag ik mij af in hoeverre een consumentenlijn die zekerheid kan bieden. Stel dat de glasvezel defect raakt bijvoorbeeld. Bij een consumenten-abonnement zal er eerst een monteur moeten komen en afhankelijk van de drukte in de planning kan hier een paar dagen overheen gaan. Indien nodig zal de monteur een aansturing moeten doen voor KPN Netwerk, ook hier kan weer een aantal dagen overheen gaan.

Voor thuis is dat natuurlijk onprettig maar niet zo'n ramp als voor een zakelijke klant. Al zijn er daarvoor gelukkig omwegen mogelijk, zo heb ik hier thuis bijvoorbeeld een LTE-dongle met een 1GB data-only abonnement voor 5 euro per maand die de verbinding overneemt als de inkomende verbinding uitvalt. Als er dan een storing is dan kan de klantenservice hier een databundel van 100GB op zetten. 

Bij KPN EEN is zo'n 4G Back-Up onderdeel van het abonnement. Mede daarom betaal je meer.

Ik denk dat het oprecht het overwegen waard is om eens zo'n adviesgesprek aan te gaan en te kijken of er een passend aanbod gedaan kan worden volgens de eisen die je stelt. Zo'n gesprek is volledig vrijblijvend en je kan altijd kiezen om het toch niet te doen en het ergens anders af te nemen. 

 

Het is ook een afweging die je moet maken, als je bijvoorbeeld hosted VoIP gaat afnemen dan zijn ook hier kosten aan verbonden en de vraag is in hoeverre dit prijsverschil en eventueel gedoe wat erbij komt kijken het waard is.

 

Voor alle duidelijkheid, ik probeer niets te verkopen, als alles nu perfect werkt zoals je het hebt dan kan je dat zeker aanhouden. Die hosted-VoIP producten zijn ook zeker goede opties. Ik denk echter dat na het lezen van dit alles KPN EEN MKB wel de meest passende oplossing is waar naast de eisen die je hier kenbaar maakt voor bellen ook nog wat andere voordelen heeft.


Ik heb één medewerker aan de balie en die moet in principe alle telefoontjes afhandelen. 
Ik heb een tandartspraktijk dus er wordt nauwelijks doorgeschakeld naar andere telefoons, de tweede telefoonlijn wordt ook zelden gebruikt.

OK, zonder die info was moeilijk in te schatten welke telefoniebehoeften men heeft. In dit geval is dan inderdaad een specifieke wachtrij oplossing via een PBX systeem wat dat ondersteunt de aangewezen manier.

Of dat MKB KPN pakket met die “receptionist” oplossing dan de aangewezen weg is, een 3 CX systeem (wel of niet in de cloud), of andere daar specifiek voor ontworpen software is dan nog uit te zoeken.

Voor een medewerker aan de balie lijkt me zo'n draadloos Yealink systeem met zo'n enkel oor headset zoals in een eerder demo-filmpje getoond, naar ik vermoed wel een optie om nader te bestuderen?
Door de “dubbele” microfoon, en filter techniek om de verschillen wat die twee microfoons opnemen voor dat achtergrondgeluid weg te filteren als “tegenovergestelde” geluidsgolven wat bij elkaar dan dempt. Het verschil in geluid, schakel halverwege de volgende pagina bij die demo in of uit.
Noise is a Productivity Killer    https://www.yealink.com/product/headset-wh66

Heeft de medewerker de handen vrij om achter het beeldscherm afspraken te maken, papierwerk te kunnen doen, mensen te woord te staan. Kan ook zo even van de werkplek lopen voor andere zaken.

Welke software daarbij wordt gebruikt heb ik nog niet eerder bestudeerd.
Weet wel dat Yealink apparatuur in zijn algemeenheid goed is afgestemd op 3CX software.
(3CX werkt nauw samen met enkele VOIP telefonie fabrikanten).  Het zou best kunnen dat het bij die demo gaat om een verder uitgewerkte combinatie van Yealink met die 3CX software?
Ah, al iets daarover gevonden:    https://www.yealink.com/news_251.html
Naar 3CX zelf:    https://www.3cx.com/

Mogelijk is het direct te installeren op de PC van de balie medewerker?
Zou je het zo al direct kunnen implementeren achter de aansluiting die je nu al hebt, met dien verstande dat in dat geval wel die Experia Box moet worden uitgewisseld.
(Vind het wel interessant, zal er zelf ook eens dieper op induiken).

Al wat enkele PDF info sheets.

https://www.yealink.com/upfiles/products/flyer/WH6X-Flyer-EN-V1.0.pdf

https://www.yealink.com/upfiles/products/datasheet/Yealink-WH66-Datasheet.pdf

https://www.yealink.com/upfiles/products/flyer/UCWorkstation-EN-V1.0.pdf

Alleen headset:
https://callvoip.shop/dect-draadloos/1109-yealink-wh62-stereo-dect-draadloze-headset.html


Een draadloze koptelefoon heeft ze al wel hoor. 
dat is gewoon te koppelen aan iedere DECT telefoon


Een draadloze koptelefoon heeft ze al wel hoor. 
dat is gewoon te koppelen aan iedere DECT telefoon

Als je nu gebruik maakt van DECT dan heb je om volledig op VoIP over te gaan ook een ATA nodig, bijvoorbeeld de Cisco SPA112. DECT-sets zijn voor zover ik weet niet geschikt voor VoIP. In de V10 zit ook een ATA ingebouwd die is aangesloten op de twee Phone-poortjes.


Ik heb nu alles Gigaset van Siemens en op zich hebben die ook wel een VOIP centrale hoor. 
bv de N300A IP.

Volgens mij kun je ook meerdere van die sets aan elkaar koppelen om meer dan 2 buitenlijnen te krijgen


Ahja die ken ik! Ik was er niet van op de hoogte dat het dan nog als ‘DECT’ beschouwd werd. Excuus!


Een draadloze koptelefoon heeft ze al wel hoor. 
dat is gewoon te koppelen aan iedere DECT telefoon

Dat klopt, die Yealink koptelefoon ook. (Dat is een "DECT” koptelefoon).
(Heeft de door U gebruikte koptelefoon ook techniek om het omgevingsgeluid eruit te filteren?).

Alleen de basis waar het bij U om gaat is dat U een VOIP systeem wilt gaan inzetten, waarbij je inkomende gesprekken in de wachtrij kunt zetten (met toegevoegde introductie boodschappen e.d. voor de inkomende beller), en wellicht alles te regelen + beheer vanuit een PC scherm?
(Gesprekken aannemen etc.).

Een DECT systeem op basis van connectie van het basis station via de analoge RJ11 telefoon poortjes op een Experia Box, daar kun je niet zoveel mee.  Is daar niet geschikt voor.

r EDIT ]  Zie inmiddels antwoorden erbij dat het tevens een VOIP basis-station betreft.
             
(Laat de rest van de tekst zoals voorbereid. Mogelijk kun je er dan iets meer mee).

De eerste opzet is in ieder geval zo'n PBX systeem waarbij wachtrijen e.d. mogelijk zijn.
Omdat zoiets volledig op PC softwarematige wijze wordt afgehandeld, is dat niet terug te koppelen naar “analoog” gebaseerde telefonie systemen. Ook al is de communicatie van een DECT basis station met een handset onderling verder wel weer “digitaal” via dat DECT systeem.

Of de door U gebruikte koptelefoon met dan nog nieuw aan te schaffen VOIP (DECT) apparatuur zal samenwerken, of met de PBX software daar goed op kan reageren is nog afwachten?
Maar is altijd te proberen.

Heb nog even wat 3CX web-pagina's doorgenomen, maar denk dat U daar nu al mee kunt experimenteren, zonder op dit moment nog aanvullende VOIP apparatuur daarvoor aan te schaffen.
(Bellen en gebeld worden met de audio mogelijkheden van PC/laptop). Extra apparatuur komt later wel.

De PBX software kost niets, vrij te downloaden (wel een account aanmaken / registreren).
De service voor het gebruik van de PBX software is het eerste jaar gratis, daarna € 135,- p/jaar.
(Pro versie inclusief wachtrij implementatie). Dat staat los van een VOIP-abonnement en belkosten.

Met dat experimenteren zou ik dat niet doen met het nu gebruikte nummer, maar bij CheapConnect een account nemen en een nieuw "test” VOIP telefonienummer. Kost € 8,95 p/jaar + wat beltegoed. Dat is binnen 10 minuten actief (neem 5 minuten meer dan wat ze zelf adverteren :grinning: ).

Omdat het een “extern” VOIP account is, kan het werken met de Experia Box V10 nog aangesloten.
(Eventueel configureert U in de 3CX software voor het CheapConnect account poort 5070 in de plaats van 5060, wat reeds wordt ingenomen door de V10, daar kan CheapConnect ook mee werken).

Hier wat uitgelichte zaken van die 3CX software:
https://www.3cx.nl/kopen/prijzen/

Aankondiging 3CX nieuwe Windows versie + dat het werkt met die Yealink set:
https://www.3cx.nl/blog/category/versies/

Een stuk handleiding van 5 jaar terug  -  zoek op “Receptionist” en Q-Manager (PRO):
https://www.3cx.nl/blog/unified-communications/gespreksbeheer-schakelbord/

De software nu is een stuk verder geëvalueerd (versie 18, - toen misschien versie 13 ?)
https://www.3cx.nl/gebruikershandleiding/
https://www.3cx.nl/gebruikershandleiding/installatie-windows/
https://www.3cx.nl/gebruikershandleiding/web-client/#h.vzcvlasj8jxp
https://www.3cx.com/phone-system/download-links/

Wat "losse” gevonden informatie op fora van gebruikers op zaken m.b.t. een wachtrij:
https://www.3cx.nl/forum/threads/wachtrijen-en-openingstijden.98158/
https://www.3cx.nl/forum/threads/afmelden-van-wachtrij-blokkeren.99356/
https://support.hallo.eu/hc/nl/articles/360000416597-3CX-Call-Queue-wachtrij-aanmaken


Als bij dat testen die functies allemaal niet bevallen, is er nog geen man overboord.
Er is een minimum aan kosten gemaakt, en men kan altijd nog naar “dure” KPN MKB oplossingen.


Aanvullend…

Bij “zijdelings” testen met een ander niet officieel (CheapConnect) “tandarts” tel.nummer, waarbij patiënten en het dagelijks belgedrag van de praktijk normaal gezien buiten een dergelijke test vallen.

Zou je een test naar “echte” dagelijkse omstandigheden van alle functies ook nog kunnen doortrekken, door simpel het “echte” officiële nummer  “door te schakelen”  naar dat CheapConnect test nummer.
Loopt alles via de software en kun je zien wat het oplevert. Een test afgestemd op de werkelijkheid...

Heb je alle test-opties aan den lijve kunnen proeven voordat je daadwerkelijk tot een besluit zou moeten komen om de ene- of andere oplossing met meer permanent resultaat te moeten uitzitten.


Merci. Merci beaucoup :grinning:

je maakt wel werk van je antwoorden zeg, ik heb nog avonden leesvoer. 

Ik ga het uitzoeken, als ik het geregeld heb zal ik het hier posten, dan heeft een ander er misschien ook nog iets aan. 

Eerst even vakantie nu :sunglasses: