Skip to main content

heeft iemand al een polycom vvx310 of IP331 als voip telefoon op het kpn vaste net actief gekregen? zo ja, welke settings zijn hier toegepast in welke velden?

@Foedy Welkom op het forum. 

Ik heb beide toestellen even opgezocht en zie dat het beide IP toestellen zijn.

Normaal gesproken zou je deze telefoons gewoon moeten kunnen aansluiten

Of heb je wellicht een analoge telefoonlijn? Dan durf ik namelijk niet met zekerheid te zeggen of dit ook werkt!


Nou nee, of je die VOIP toestellen kunt aansluiten is afhankelijk van de modem/router die wordt gebruikt door de topic starter.  Eigen router of een KPN modem/router?

Zover ik weet biedt alleen een KPN Box 12 modem/router tot nu (of in ieder geval kort geleden) een mogelijkheid de intern gereserveerde telefoon “ATA” mogelijkheid voor analoge telefoon uit te schakelen, waardoor die optie vrijkomt voor een zelf erachter aangesloten VOIP telefoon.

Of het moet zijn dat de firmware van de andere door KPN geleverde modem/router (V10 en V10A) inmiddels ook die mogelijkheid hebben gekregen?


@Babylonia Bedankt voor je reactie! 

Ik word graag gecorrigeerd als ik er naast zit! 

Of met de nieuwe firmware "ATA" ook uitgezet kan worden voor de V10 en de V10a durf ik niet te zeggen. 

Hier ga ik achteraan! 


@Babylonia Ik heb navraag voor je gedaan en op de V10 en de V10a is het inderdaad helaas (nog) niet mogelijk om "ATA" uit te zetten. 


Dat geeft voor de topic starter @Foedy dan in ieder geval duidelijkheid wat hem te doen staat als hij toch gebruik wil maken, van een VOIP telefoon.

In geval hij een Experia Box V10 / V10A gebruikt, deze door KPN te laten omruilen voor een Box 12.
Of een eigen router kiezen (zonder ATA-adapter).

Of een eigen router waarbij weliswaar een ATA-adapter ingebouwd zou kunnen zijn,
(div. modellen Fritzbox).  Maar je dan geen gebruik maakt van die ATA-adapter.
Is alleen jammer van die ingebouwde mogelijkheden om ze dan niet in te zetten.

Verder zou @Foedy zich ook moeten realiseren dat je bij gebruik van een KPN telefonie account, je maar één VOIP SIP-account hebt, en daarbij maar één VOIP telefoon actief kunt inzetten.

Bij onafhankelijke VOIP providers (zoals bijv. CheapConnect), krijg je direct al twee "interne” SIP-nummers er al gratis bij. Meerdere van die interne SIP-nummers kosten € 0,95 per jaar.

Of je zou van een bureau VOIP telefoon gebruik kunnen maken, welke tevens als DECT basis-station kan fungeren. Kun je op één SIP-account er achterliggend nog meerdere DECT hand-sets bij inzetten.


Gebruik een Fritz box zou ik zeggen. Daarop kun je dan tot max 10 IP telefoons inrichten: IP telefoons op Fritz . Die gebruiken dan die Fritz box zelf als SIP registrar, maakt dan ook niet uit dan je alleen maar een KPN SIP account hebt. 


Die extra informatie even doorgenomen.
Zijn er meer mogelijkheden met een Fritzbox mogelijk inzake VOIP telefoons dan ik had gedacht.

Is dan mooi meegenomen.   Goed te weten, dank voor de informatie.


Iedereen bedankt voor de reacties.

 

  • Ik weet dat het voip telefoons zijn en deze kunnen bellen via een sip server. 
  • Nee, ik heb geen analoge aansluiting maar "vaste" lijn via glasvezel internet met experia V10a
  • Telefoon lijkt wel uit te schakelen maar stond ook weer aan. Dus mogelijk wordt deze regelmatig gepushed.

  • Ik weet dat er maar 1 toestel (nr) mogelijk is. Toestel is alleen bedoeld om de kinderen ons te kunnen laten bellen als ze bv alleen thuis of beneden zijn. 

Blijft de volgende vragen nog open:

  • Kan de setting zoals hierboven definitief uit of wordt deze gepushed?
  • Indien disabled, kan dit dan gewoon werken?
  • Welke settings dienen waar ingevuld te worden. En hoe is eventueel te testen welke settings wel of niet juist zijn. 

Ter info, ik krijg wel kiestoon dus denk dat de server wel gevonden word maar verder komt het niet. Gebeld worden werkt ook niet. 

 

Hoop dat iemand nog tips heeft.

Bvd


  • Ik weet dat het voip telefoons zijn en deze kunnen bellen via een sip server. 
  • Nee, ik heb geen analoge aansluiting maar "vaste" lijn via glasvezel internet met experia V10a

...en in die Experia Box V10A zit een ingebouwde “ATA-adapter” die het KPN - VOIP SIP nummer omzet naar een analoge telefoon uitvoer. Waarmee je op het enkelvoudig voorkomende RJ11-poortje van de V10A een analoge telefoon kunt aansluiten.

De ATA-adapter van die V10A reserveert / claimt automatisch het KPN VOIP SIP-nummer.
Of je de analoge telefoon-aansluiting op dat RJ11 poortje nu wel of niet gebruikt.
De ATA-adapter van de V10A blijft actief.  Daarmee kun je dat VOIP-nummer niet meer inzetten voor een eigen VOIP-telefoon die je koppelt aan een RJ45 ethernetpoortje.

 

Blijft de volgende vragen nog open:

  • Kan de setting zoals hierboven definitief uit of wordt deze gepushed?

Nee, dat is nu net door @Rutger_  in zijn eerdere bericht nagevraagd en bevestigd, dat dat niet kan.
De enige mogelijkheden zijn een Box 12, waarbij dat uitschakelen wel mogelijk is, of met de laatste informatie van @Joris62 , dus ook de keus voor een Fritzxbox, of mogelijk nog een eigen router.


@Babylonia dan had ik het even verkeerd begrepen. Bedankt voor de verheldering. Ga ik het eerst proberen met een alternatieve router. Heb internet wel werkend met een tplink er605 alleen niet in combinatie met iptv. Ga ik het weekend verder  mee testen. 


Ik hoop dat het je lukt met IPTV.
Als ik de specs bekijk van de TP-Link ER605,  kan ik daarover niets vinden.

Maar laatst zijn er div. firmware updates van TP-Link routers doorgevoerd, dat het mogelijk toch kan?

Zie onderwerp / reactie < HIER > of je dat ook in het door jou gebruikte model kunt toepassen.