Skip to main content
Antwoord

SuperWifi 1 blijft problemen geven sinds update begin dit jaar

• August 16, 2025
  • 6 reacties
  • 165 keer bekeken

Ook met V12.C.25.06.06 firmware en SW1.C.25.07.02 op mijn twee bedrade SW1 punten blijf ik problemen houden.

Ik heb alles geprobeerd wat er in deze community staat en heel wat factory resets uitgevoerd (in de juiste volgorde).

De problemen zijn begonnen door de update naar KPN software begin dit jaar.

Hoe kan dit snel en netjes opgelost worden?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Excuus dat het hier even stil was. Vervelend dat de SuperWifi 1 punten maar niet een stabiel netwerk willen vormen samen met je Experia Box. Ik snap dat je wel een beetje klaar bent met het resetten, ook omdat je veel instellingen in je modem hebt staan. 

Het beste advies wat ik je dan nog kan geven is om contact op te nemen met onze helpdesk. Zij kunnen dan een storingsformulier voor je invullen waardoor het bij een speciaal team terecht komt. Zij gaan dan met je kijken of er toch een oplossing te bedenken is voor jouw issues. 

Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

6 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 16, 2025

Goedemiddag. Ik heb hier ook even mee moeten stoeien, maar dit is wat mij geholpen heeft! Snel is het niet, maar het werkte bij mij wel. 

• Zet alle superwifi punten uit en haal de ethernet kabels eruit
  • Log in op het modem via mijnmodem.kpn, ga naar instellingen en dan naar systeem. Bij reset wifi klik je op “Zet terug naar fabrieksinstellingen.” Al je wifi gegevens gaan dan verloren (SSID, wifiwachtwoord, etc.). Deze kun je later weer wijzigen. 
  • Geef je modem een fabrieksreset. (Met een puntig voorwerp in het reset gaatje aan de achterkant tot alle lampjes uitgaan en het power lampje rood wordt.)
  • Hierna doe je het eerste wifi punt in het stopcontact en laat je deze helemaal opstarten. (Geen ethernet kabels in het wifipunt!) 
  • Als deze constant 1 kleur aangeeft een fabrieksreset geven. (Pinnetje er in tot deze 5 keer rood knippert.) En dan wachten tot het lampje paars is. 
  • Als het lampje paars is verbind je het wifipunt bekabeld met het modem voor (volgens klantenservice) 60 minuten zodat het wifipunt de software correct in kan laden. 
  • Na die 60 minuten begin je met het volgende wifipunt. Het schijnt belangrijk te zijn om de wifipunten 1 voor 1 te doen en ze niet tegelijk te bekabelen. Je moet dus per wifipunt 60 minuten wachten. De truc zat hem bij mij denk ik in de wifi gegevens wissen. 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 17, 2025

@Flitsend , Bedankt voor de info. Maar juist dat heb ik inmiddels heel vaak uitgevoerd. Het echte probleem is dat na een herstart van het modem of een update ik iedere keer weer opnieuw die hele procedure moet uitvoeren.

Ik zoek naar een definitieve oplossing.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@fheuvel. Je zit nu keurig op de laatste firmwareversies van de Box 12 en de SuperWifi 1 punten. Beter kan eigenlijk niet. Toch vreemd dat je problemen blijft houden. 

Ik snap dat je denkt bij de reactie van ​@Flitsend: “Dat heb ik al 100x geprobeerd!”, maar hij benoemt nog iets cruciaals. Een stap die menig één niet uitvoert bij de resets en dat is de Wifi reset. Daarmee zet je de Wifi gegevens van je modem weer terug naar de fabrieksinstellingen (stickerwaarden) en worden ook je gegevens gewist van het KPN beheersysteem. Het kan heel goed zijn dat dat nou net juist het verschil maakt. Zou je dit toch nog eens willen proberen? 

Wat verder nog belangrijk is bij de SuperWifi 1 punten, is dat ze niet te ver verwijderd van elkaar staan. Sinds de update in febrauri is er iets veranderd aan de onderlinge communicatie, waardoor ze enkel nog via 5 GHz met elkaar contact hebben. Dus het kan ook zijn dat je ze net iets anders dient te positioneren. 

Laat maar weten of je eruit gekomen bent. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

@Arjan van KPN en ​@Flitsend , Toch nog een poging gedaan. Ik moet bekennen dat de problemen nu opgelost zijn. Wel moest na een herstart van het modem een van de SW punten uit- en aangezet worden.

Het blijft een heel gedoe om na een factory reset van het modem weer alles op orde te krijgen. Met name een aantal componenten van mijn Smarthome systeem hebben gereserveerde IP-adressen nodig. Gelukkig had ik screenshots van gemaakt van alle instellingen.

Bedankt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 25, 2025

@Arjan van KPN , helaas, na nog niet eens een week, valt toch weer een van de bedrade SW1 punten uit. Wel een groen lampje, maar ook na een herstart van die SW1 maakt geen enkel apparaat verbinding.

Dit is precies wat ik bedoel, het is geheel is niet stabiel. Het kan niet de bedoeling zijn dat ik een paar keer per maand een volledige factory reset moet uitvoeren.

Voor de update van begin dit jaar heeft alles drie jaar lang probleemloos gewerkt. Voor het enorme bedrag dat ik per maand betaal verwacht ik een goede oplossing. Mijn vraag is bestaat die oplossing?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 3, 2025

Excuus dat het hier even stil was. Vervelend dat de SuperWifi 1 punten maar niet een stabiel netwerk willen vormen samen met je Experia Box. Ik snap dat je wel een beetje klaar bent met het resetten, ook omdat je veel instellingen in je modem hebt staan. 

Het beste advies wat ik je dan nog kan geven is om contact op te nemen met onze helpdesk. Zij kunnen dan een storingsformulier voor je invullen waardoor het bij een speciaal team terecht komt. Zij gaan dan met je kijken of er toch een oplossing te bedenken is voor jouw issues. 

Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.