Goedenavond ​@TinusTDM , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
We zijn inmiddels een paar dagen verder, speelt dit probleem nog steeds? Mocht dat onverhoopt het geval zijn, dan zou mijn eerste advies zijn om alle super wifi punten een 'schone installatie' te geven. Dat doe je als volgt;
- Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
- Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
- Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
- Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
- Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15Â minuten).Â
- Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
- Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
- Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.
Laat je ons weten of je er aan de hand van dit stappenplan uit bent gekomen (indien nog nodig natuurlijk)?
Beste Jan, bedankt voor de reactie, helaas heeft dit niet geholpen. Ik heb deze stappen 2x volledig doorlopen, maar het probleem blijft hetzelfde.Â
2 van de 3 super wifi punten blijven paars branden.
De super wifi punten zijn alle 3 bedraad aangesloten op de experia-box in de meterkast.Â
Â
Extra informatie: Wij wonen in een nieuwbouwhuis (2 jaar geleden gebouwd). Ik heb met de bouw op iedere verdieping een cat 5 internet-aansluiting laten aanbrengen. 2 in de woonkamer, 1 op de eerste verdieping en 1 op zolder. De wifipunten (3 stuks) zijn hier op aangesloten.Â
de bedrading loopt regelrecht naar de meterkast waar de experiabox hangt.Â
Â
Doen die kabelverbindingen het wel? Hebben ze eerder gewerkt op die plek? Knipperen de lampjes achterop het modem van die 2 kabels?
Als je ze wisselt, werkt die goede dan ook op 1 van de 2 andere kabels?
Kun je de woonkamer en zolder testen met een ander apparaat, bekabeld laptop bijvoorbeeld?
Â
En.. werken de 2 Superwifi’s wel als je die in de meterkast zelf direct aansluit op het modem?
Of de zolder-aansluiting goed werkt ben ik niet zeker van. Hier heeft nooit iets aangesloten gezeten (computer oid). Heb nu om het zeker te weten een kabel-tester besteld.Â
Â
achterop het modem zitten geen lampjes.
ik ben aan het wisselen geweest met de wifipunten.Â
oude situatie was:
- woonkamer paarsÂ
- 1e verdieping groen
- zolder paarsÂ
die van de woonkamer is naar de 1e verdieping gegaan en van de 1e verdieping naar zolder en van zolder naar de woonkamer.
situatie nu:
- woonkamer paars
- 1e verdieping groen
- zolder geel
Wifipunt in de woonkamer (welke paars blijft, ook na wisselen) zou signaal goed moeten zijn, omdat hier ook de tv-ontvanger goed op werkt.
aansluiting op de 1e verdieping is ook goed, deze wifipunten branden gelijk groen (ook na wisselen met die van de woonkamer).
zolder ben ik nog niet 100% zeker van.
Kijk, zo komen we verder. Lijkt er toch verdacht veel op dat er iets met die bekabeling aan de hand is.
Kan ook in de stekkertjes zitten of in de muuraansluiting.
8 draadjes, als er 1 niet goed zit of verkeerd om, werken dingen niet zoals het hoort.
Ligt er wel aan welke en hoe. Een tv ontvanger kan prima werken op draadje 1, 2, 3 en 6. Een Superwifi zal dan oranje branden en op halve kracht werken maar doorgaans niet paars.
Zitten er draadjes opgewisselt word het een ander verhaal. Kan zijn dat die ontvanger dat wel trok en de Superwifi niet.
Hopelijk heb je een goede tester die dat duidelijk aangeeft.Â