Skip to main content

Hallo KPN,

 

Al mijn hele leven klant (mobiel) bij jullie en sinds 2016 ook klant met TV en Internet. 

In al die jaren heb ik nog nooit problemen gehad, tot april dit jaar.

 

Op 20-04-23 is er door jullie een update bij ons in de wijk uitgevoerd. Wat er gebeurd is is onduidelijk, maar sinds die update werkten mijn 2 bedraad aangesloten experia wifi-punten niet meer goed (samen).

Probleem 1: Wifi structureel traag. Snelheden zakken tot onder de 10mb/s ipv 50-70mb/s.

Probleem 2: Wifi valt regelmatig kortstondig weg, soms wel 10-15x per dag.

 

Na telefonisch contact met de klantenservice was de verwachting dat dit lag aan de modem (V8). Vrij snel na dit gesprek kreeg ik dan ook een V10 toegestuurd. Deze is op 4 mei door mij geplaatst.

Echter bleek al snel dat het probleem niet was verholpen en ben ik op 16 mei naar de KPN store geweest.

Medewerker gaf aan dat de experia wifi punten eigenlijk nooit stuk gaan. Meneer kon in de systemen in ieder geval geen problemen op de lijn naar ons adres constateren. Echter voor de zekerheid zou ik er voor kunnen kiezen om de experia wifi punten te vervangen voor superwifi punten. Deze waren immers al zo'n 5 jaar oud en zouden in theorie een keer defect kunnen raken.

Via de wifi manager werd mij geadviseerd om 2 stuks aan te schaffen. Logisch, dit had ik immers in de oude situatie ook al.

En dus heb ik 2 stuks superwifi 2.0 punten besteld en na levering op 26 juni geleverd en geplaatst.

Probleem 1 (trage wifi) leek verholpen, maar probleem 2 (wegvallende wifi) helaas niet.

We hebben dit een tijdje aangezien en gelukkig kregen we een berichtje dat jullie op 13 juli wederom een update in de wijk zouden uitvoeren.

Omdat ook deze update de problemen niet heeft verholpen, heb ik op 1 augustus telefonisch contact gehad met de klantenservice. Ik ben uiterst vriendelijk te woord gestaan en er zijn een aantal testjes uitgevoerd. De korte samenvatting van het gesprek is: 2 superwifi punten bedraad op dezelfde verdieping aansluiten is onjuist. Advies: 1 punt op de begane grond bedraad. Het andere punt op de 1e verdieping draadloos. Dit een paar dagen aanzien en bij problemen nogmaals bellen.

U raad het: problemen zijn niet verholpen.

Op 4 augustus heb ik dan ook weer gebeld. In verband met mijn vakantie heeft dit een week stil gelegen.

Op 14 augustus heb ik weer gebeld met de klantenservice en aangedrongen op een monteur.

Deze monteur kon dezelfde dag (om 11:30) nog langskomen, maar gaf eigenlijk binnen 5 minuten al aan geen expert te zijn op het gebied van wifi en liet liever een collega langs komen.

Om 13:45 kan zijn collega (Henk) dan ook. We hebben meerdere test gedaan en instellingen gewijzigd en afgesproken dat Henk op donderdag 17 augustus weer zou bellen om te kijken hoe het er mee stond. Ik ben netjes gebeld op de afgesproken tijd en omdat de problemen niet verholpen waren, is Henk nog dezelfde dag weer langsgekomen. Samen hebben we beide wifipunten afgekoppeld en de wifi van het modem (V10) weer aangezet. Opvallend: ik had geen wifiproblemen meer.

Dit heb ik aangezien tot maandag 21 augustus en na telefonisch overleg met Henk heb ik 1 van beide wifipunten een harde reset (knopje achterzijde) weer bijgeplaatst. Ook nu kwamen de problemen niet terug. En dus heb ik zoals met Henk besproken heb ik ook het 2e superwifi punt een harde reset gegeven en bijgeplaatst. Dit was op 23 augustus.

 

(Overigens vind ik dat monteur Henk dit jaar een extra groot kerstpakket verdient. Henk is een bijzonder aardige monteur, komt zijn afspraken na en leeft mee met de klant. Heel erg fijn!!)

 

Omdat ik op 24 augustus toch weer wegvallende wifiproblemen ondervond, heb ik dit 2e punt direct afgekoppeld.

Hiermee staat voor mij vast dat ik, ondanks het advies van de wifimanager, ik geen 2 wifipunten tegelijk kan aansluiten. Hoewel dit voorheen jaren lang wel goed ging, is dat sinds de wijkupdate niet meer mogelijk.

 

Omdat de superwifi punten vrij prijzig zijn, heb ik gisteren, op 26 augustus wederom contact gehad met de klantenservice met de vraag of ik 1 van beide punten terug mocht sturen. Uiteraard heb ik het hele verhaal voor de zoveelste keer uit moeten leggen, maar medewerker Betsy was vriendelijk maar duidelijk: apparatuur mag na 14 dagen niet meer retour.

 

Ik ben het hier niet mee eens en stel deze vraag daarom op het forum:

> zouden jullie er voor kunnen zorgen dat ik het door jullie geadviseerde maar onbruikbare 2e superwifi 2.0 punt weer retour mag sturen en de kosten van dit apparaat willen crediteren?

 

Alvast bedankt voor de service.

Met vriendelijke groeten,

Nick

Wat ik mis in dit verhaal is hoe de bekabelde verbinding is. Dat is belangrijk om te weten want een update kan nooit gevolgen hebben voor alleen wifi. Kortom er moet meer aan de hand zijn. Hier in huis staan drie wifipunten en werken probleemloos. 


Hallo Joep,

 

Mijn excuus.

Bedraad nooit problemen gehad en nu nog niet.

Snelheid bedraad is gelijk aan draadloos: 50-70mb/s.

Ik weet niet of we problemen hebben door de wijkupdate, maar het is zeker weten wel sinds de wijkupdate.

 

Misschien goed om ook te vermelden: Wifi valt weg op alle apparaten die wifi gebruiken. Dus smartphones, tablets, laptop, etc. 1 smartphone als test terug gezet naar fabrieksinstellingen en na deze reset bleven de problemen zich voordoen. Nu ik maar 1 wifipunt in gebruik heb al meerdere dagen geen problemen op geen enkel draadloos apparaat.

 

Voor het wifi bereik, met name in de tuin, had ik inderdaad het liefst beide punten in gebruik gehad (zoals jaren zo is geweest), maar dit geeft dus helaas  storingen.

 

Groet, Nick


Kan je iets meer over je netwerk vertellen? Gebruik je draadloze verbindingssets of is er een omvormer van zonnepanelen op het netwerk? Heb je tv ontvangers? Heb je een switch in het netwerk? 

 


Ik maak gebruik van glasvezel (65 mbit).

In de meterkast staat een experia V10.

 

Bedraad (alles cat 6) aangesloten zijn nu:

> televisie in woonkamer.

> televisiekastje (HMB2260) in woonkamer.

> superwifi 2.0 punt onder keukenblok.

> TP-link switch 5 poorts in meterkast.

Op die switch aangesloten:

>> 1x Philips Hue bridge. 

>> 1x TP-link powerline adapter tbv dockingstation 1e verdieping.

 

(Het 2e superwifipunt zat in 1e instantie bedraad aangesloten tussen modem en televisiekastje en later draadloos op 1e verdieping).

(De oude experia wifipunten zaten op exact dezelfde manier aangesloten als hierboven staat beschreven)

 

Op advies KPN telefonist heb ik de switch met hue en dockingstation afgekoppeld. Omdat de problemen met wifi bleven aanhouden heb ik dit na 3 dagen weer aangesloten (2 t/m 4 augustus).

 

Vóórdat de problemen ontstonden is er aan mijn kant niets veranderd qua apparatuur of aansluitingen.

Nu, met 1 superwifi in gebruik én de switch aangesloten: al 5 dagen geen problemen.

 

Draadloos hebben we niks bijzonders aangesloten. Ik weet van alle apparaten die volgens het modem verbonden zijn welk apparaat dat is.

 

Geen zonnepanelen.


Maar waarom een powerline adapter? Als er één ding problemen veroorzaakt dan zijn die het wel. Is de tv ontvanger aangesloten op de switch?


Joep,

Ik waardeer je interesse en het meedenken enorm, begrijp me niet verkeerd, maar deze vragen zijn allemaal ook al gesteld door KPN (telefonisch) of door de monteurs die mij bij over de vloer zijn geweest. Er zijn meerdere zaken getest, gemeten en besproken en dit heeft niets geholpen.

 

Mijn vraag aan KPN blijft dan ook open staan: 

> zouden jullie er voor kunnen zorgen dat ik het door jullie geadviseerde maar onbruikbare 2e superwifi 2.0 punt weer retour mag sturen en de kosten van dit apparaat willen crediteren??


Joep,

Ik waardeer je interesse en het meedenken enorm, begrijp me niet verkeerd, maar deze vragen zijn allemaal ook al gesteld door KPN (telefonisch) of door de monteurs die mij bij over de vloer zijn geweest. Er zijn meerdere zaken getest, gemeten en besproken en dit heeft niets geholpen.

 

Mijn vraag aan KPN blijft dan ook open staan: 

> zouden jullie er voor kunnen zorgen dat ik het door jullie geadviseerde maar onbruikbare 2e superwifi 2.0 punt weer retour mag sturen en de kosten van dit apparaat willen crediteren??

Hallo @NickH. retourneren kan uitsluitend binnen 14 dagen na aankoop in originele verpakking en onder overlegging aankoopbon. Afhankelijk van de manier waar je deze gekocht hebt, is ook iedere retourmogelijkheid anders, zie daarvoor de website:

https://www.kpn.com/service/administratie/terugsturen.htm#/

Is de 14agen termijn voorbij, dan op een verkoopsite plaatsen zoals MP bijvoorbeeld.