Skip to main content

Goedemiddag,


Ik heb online en op dit forum gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar ik heb het niet kunnen vinden. Vandaar dat ik mijn vraag nu ook even hier stel.


Graag zou ik mijn 2 Super Wifi 2 punten willen gebruiken icm een router van een andere provider.

Ik wil de wifi uitzetten op het andere modem en één van de super wifi 2 punten gebruiken als hoofd router in de meterkast en de andere bedraad aansluiten op de 1e verdieping.

 

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik ze moet aansluiten.
 

  1. Moet ik het tweede super wifi 2 punt aansluiten op Lan2 van het eerste super wifi punt? Of moet deze ook naar de router van de andere provider?
  1. Kan ik dan nog wel de Lan poorten op het modem van de andere provider gebruiken? Of worden de IP adressen nu uitgedeeld via het super wifi 2 punt en moet ik een switch gebruiken om alle andere apparaten bedraad aan te kunnen sluiten (inclusief het 2e super wifi 2 punt)

 

Hopelijk leest hier iemand mee die mij kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

 

Groet, Julian

Ha @Julian89 het enige wat anders is tov van het kpn modem is dat de wifi van het modem uit mag. Verder kan je alles aansluiten zoals altijd.  Is dat het antwoord op je vraag?


Bedankt @Joep1965 voor jouw snelle reactie!

 

Werken de twee super wifi punten dan ook nog steeds samen in mesh met dezelfde SSID? Of zenden ze dan beiden een eigen netwerk uit?


Zover ik weet wel maar dat is een kwestie van proberen. 


Ik wil de wifi uitzetten op het andere modem en één van de super wifi 2 punten gebruiken als hoofd router in de meterkast en de andere bedraad aansluiten op de 1e verdieping.

 

Dat gaat niet geheel zo als je het boven beschrijft: een super wifi is GEEN router, het blijft een accespunt.

Je kunt verder door zoals beschreven, maar dat hoeft natuurlijk niet. je kunt de wifi op de router ook aan laten staan op bijvoorbeeld 2.4ghz en de superwifis op 5Ghz gebruiken. Maar dat is aan jou.

 


 Hey @Julian89, welkom! De anderen hebben het al genoemd, je kunt de SuperWifi gewoon gebruiken in combinatie met een router van een andere fabrikant of provider.

 

Voor de volledigheid toch nog even expliciet een antwoord op je twee vragen.

  1. Moet ik het tweede super wifi 2 punt aansluiten op Lan2 van het eerste super wifi punt? Of moet deze ook naar de router van de andere provider?
  1. Kan ik dan nog wel de Lan poorten op het modem van de andere provider gebruiken? Of worden de IP adressen nu uitgedeeld via het super wifi 2 punt en moet ik een switch gebruiken om alle andere apparaten bedraad aan te kunnen sluiten (inclusief het 2e super wifi 2 punt)

Het eerste SuperWifi punt sluit je bekabeld aan op de router. Het tweede SuperWifi punt kan draadloos ergens geplaatst worden. Mag ook bekabeld, en in dat geval gaat die kabel ook naar de router.

De SuperWifi zijn alleen wifi toegangspunten, geen router. Dus de router van je andere provider blijft het apparaat dat de IP adressen uitdeelt etc. Je kunt dan ook gewoon de ethernetpoorten op die router blijven gebruiken. Heb je tekort, dan kun je een switch aansluiten. Die kan dan zowel op de router als op een van de SuperWifi.

 

En, wat EAZ ook al aangeeft, je hoeft niet per sé de wifi op de eigen router uit te zetten. Het kan naast elkaar bestaan. Kan nuttig zijn voor sommige situaties:

Je kunt verder door zoals beschreven, maar dat hoeft natuurlijk niet. je kunt de wifi op de router ook aan laten staan op bijvoorbeeld 2.4ghz en de superwifis op 5Ghz gebruiken. Maar dat is aan jou.

Â