Skip to main content

Dag iedereen,

 

Ik kan jullie advies zeer waarderen.

Wij wonen in een tweekapper. Ik heb een Experia 10 modem. In de woonkamer, de slaapkamer en op zolder heb ik een Experia Wifi punt geïnstalleerd. Dat is dat zwarte apparaatje dat alleen voorzien van een vaste internetkabel kan werken. Ik heb dus de max van drie bereikt.

Nu zitten we regelmatig in de tuin. Even voor de duidelijkheid; het is een kleine tuin. Ons zitje bevindt zich aan de achterkant van de garagemuur en daar is net een dead spot. Wifi valt hier vrijwel weg. De telefoons schakelen voortdurend om tussen wifi en 5g. Heel irritant.

Er is ruimte in de garage en ruimte in de keuken om een extra accespoint te plaatsen (stopcontact), alleen het wordt moeilijk om daar een internetkabel te plaatsen, dus een extra Experia Wifi is eigenlijk kansloos.

 

*Kan ik één Super Wifi schotel installeren? Werkt die dan samen met de Experia Wifi's?

*Raden jullie misschien aan om alle Experia Wifi's te vervangen door Super Wifi?

*Of moet ik een internetsignaal via het stopcontact laten verlopen?

 

Enorm bedankt voor jullie tips! Hopelijk is mijn verhaal duidelijk.

 

Groet,

 

Marc 

 

Hoi @Marc83 ,

Experia wifi en superwifi werkt prima samen, je huidige versterkers kun je dus houden.

Alleen, als je telefoon ook geen connectie meer maakt in je tuin, gaat de superwifi dat ook niet lukken(zeker met de muur van de garage er nog tussen), hij kan dus niks versterken.

Er zijn wel powerline adapters met wifi, maar die kunnen behoorlijk storen op je netwerk.Maar het is op zich wel het proberen waard: https://www.coolblue.nl/product/865804/tp-link-tl-wpa8631p-kit-wifi-1300-mbps-2-adapters.html .

Ze zijn ook tweedehands voor weinig te kopen: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/powerlines/m1859606581-ziggo-wifi-powerline-adapters-2x-10-euro

Wel B/G/N dan, maar ik neem aan dat je in de tuin niet heel veel snelheid nodig hebt.Deze zijn van Ziggo, maar na een reset moeten ze bij KPN ook werken, heb ik van @JanD begrepen.

Misschien is het mogelijk om een superwifi voor het raam te zetten, of een outdoor acces point te monteren?

 


Een Superwifi werkt samen met Experiawifi’s, kwa mesh/overschakelentussen de punten enz. Alleen als je er eentje hebt zal die bekabeld moeten en heb je er nog niks aan. Superwifi’s werken alleen draadloos als er minimaal 1 bekabeld aan de v10 zit, en binnen bereik. Een 2e Superwifi heeft dan contact met de 1e en kan zonder kabel. Je zal dus aan 2 Superwifi’s moeten denken. 1 zover mogelijk richting dat zitje waar je nu een kabel met Experiawifi hebt. Die eraf halen. De 2e Superwifi draadloos dichterbij dat zitje plaatsen. Dan zou het kunnen werken en hou je 1 groot netwerk. 


Dankjewel. Dan haal ik de Experia Wifi uit de woonkamer en zet ik daar een Super Wifi voor in de plaats. Vervolgens plaats ik een tweede Super Wifi in de keuken of garage. Daar zit dan in het geval van de garage zo’n 15 meter tussen. Dat moet goed genoeg zijn om in de tuin een wifi signaal te vangen. 


Ik zie wel dat twee Superwifi’s €199,- kosten. Dat is behoorlijk wat. Is er een mogelijkheid om de Experia Wifi’s in te leveren en Superwifi’s met een gereduceerde prijs aan te schaffen? 


Ik zie wel dat twee Superwifi’s €199,- kosten. Dat is behoorlijk wat. Is er een mogelijkheid om de Experia Wifi’s in te leveren en Superwifi’s met een gereduceerde prijs aan te schaffen? 

Nee.


Ik zie wel dat twee Superwifi’s €199,- kosten. Dat is behoorlijk wat. Is er een mogelijkheid om de Experia Wifi’s in te leveren en Superwifi’s met een gereduceerde prijs aan te schaffen? 

 

De Experiawifi’s kun je niet meer inleveren. 

Wel kun je de wifimanager proberen. (De Experiawifi’s misschien even uitzetten 😶)

Dan krijg je een veel lagere prijs.


Wij wonen in een tweekapper. Ik heb een Experia 10 modem. In de woonkamer, de slaapkamer en op zolder heb ik een Experia Wifi punt geïnstalleerd. Dat is dat zwarte apparaatje dat alleen voorzien van een vaste internetkabel kan werken. Ik heb dus de max van drie bereikt.

Welke "max" bedoelt u?


Het maximaal aantal Experia Wifi's die je van KPN krijgt om in je huis optimale wifi te krijgen.


De Experia's uitzetten voor een goedkopere aanbieding van Super Wifi krijg ik dus niet voor elkaar. Als ik meet bij een dead spot, dan geeft de app aan 'Jij bent klaar voor goede wifi'. En dan krijg je daarna nog allerlei opties om het kanaal aan te passen enz. 

Maar goed, als het geld kost dan is dat maar zo. 

Zijn die Super Wifi's overigens veel beter dan die Experia Wifi's?


Zijn die Super Wifi's overigens veel beter dan die Experia Wifi's?

Misschien wel iets, maar verwacht geen wonderen. Zeker niet als u de ene draadloos wilt gebruiken.