Skip to main content
Vraag

Apparaat switcht niet tussen SuperWifi versterkers na update

Hallo, ik heb een heel raar probleem, wat ik zelf niet kan verklaren.

Mijn internetverbinding werkt al jaren probleemloos, maar nu opeens niet meer. Ik heb op al verdiepingen in mijn huis een superwifi punt. Maar als ik nu bijvoorbeeld met mijn telefoon naar de 1e etage ga dan heb ik geen internet. Mijn telefoon, maar ook andere apparaten, geeft aan dat ik op de wifi zit alleen kan ik geen enkele internetpagina bezoeken. Ook een speedtest geeft aan dat ik geen verbinding heb. Verbreek ik dan de internetverbinding en start ik deze weer dan is er niets aan de hand. Ga ik vervolgens weer naar beneden, dan heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb de router en alle superwifi punten opnieuw opgestart, maar dit heeft helaas niets opgelost. Weet iemand hier een oplossing?

10 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27482 reacties
  • 19 maart 2025

Hoi ​@Arie van der Voort . Welkom bij de KPN Community.

Ik weet hopelijk de oplossing. Jouw apparatuur heeft hoogstwaarschijnlijk een update gehad.  Gaat het om superwifi 1?  Dan kun je het beste deze stappen doorlopen (zie onder)

Als het superwifi 2 is, dan komt het min of meer op hetzelfde terecht → sluit de SW2 's  een voor een bekabeld aan en reset ze. Laat ze MINIMAAL een half uur aangesloten zodat ie ook echt de update binnen haalt. Daarna zou het weer stabiel moeten zijn. 

Check welke firmware er op je apparaten zit:

Al je apparaten moeten over zijn op de nieuwe firmware anders gaat het onherroepelijk voor problemen zorgen., In de kennisbank artikelen staat  uitgelegd hoe dit kunt checken: https://community.kpn.com/product%2Dupdates/superwifi%2D1%2Dupdate%2Dnaar%2Dsw1%2Dc%2D24%2D13%2D06%2D629390

Hoe herken je of een SuperWifi over is naar SAH?
Open de webinterface van het modem. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Je kunt het ook zien na inloggen in het modem door in het Thuisnetwerkoverzicht te kijken. Klik daar een SuperWifi aan en dan zie je in het tabblad ‘Apparaat info’ ook welke softwareversie erop zit. 

Ter info: soms heeft een SW1 moeite om de nieuwste update binnen te halen. Dat komt omdat de huidige firmware al wat ouder is. Volg, als je merkt dat één of meerdere SW1's nog niet de juiste firmware hebben de volgende stappen exact op:

-Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem.
-Reset de SW1
-Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden.
-Herstart het modem.
-Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen. 
-Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.

•    Bij een oranje lampje is de verbinding niet optimaal, maar nog wel actief. De kwaliteit van de verbinding laat hier te wensen over. Oplossing is de Wifipunten dichterbij plaatsen.
•    Bij een rood lampje is er geen verbinding tussen SuperWifi en modem. Verbinden met een SW1 is op dat moment ook onmogelijk.   Ook hier is de oplossing dichterbij zetten.-

Verminderde performance door bug:
Er kan een bug zijn die de 5GHz bandbreedte van de Wifiradio van de SW1 op 40 MHz zet. Je kunt dit zelf aanpassen in de webinterface van het modem. Ga hiervoor naar het Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio. 

Hoi Erwin, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal vanavond de stappen doorlopen en laat je horen of dit heeft geholpen.

• Helper
  • 42 reacties
  • 19 maart 2025
Arie van der Voort schreef:

Hoi Erwin, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal vanavond de stappen doorlopen en laat je horen of dit heeft geholpen.

Ik ben ook benieuwd, zoals je kunt lezen in diverse topics zal dit niet helpen helaas….

Conclusie is dat de instellingen waarschijnlijk allemaal goed staan, je uren verder bent en de boel nog steeds dramatisch draait door die geweldige modem update…

Begtie schreef:

Ik ben ook benieuwd, zoals je kunt lezen in diverse topics zal dit niet helpen helaas….

Conclusie is dat de instellingen waarschijnlijk allemaal goed staan, je uren verder bent en de boel nog steeds dramatisch draait door die geweldige modem update…

Gelukkig was het hier wel de oplossing!

• Helper
  • 38 reacties
  • 20 maart 2025

Meestal gaat het een poosje goed maar krijg je weer dezelfde problemen (uit ervaring 😕)

Leen59 schreef:

Meestal gaat het een poosje goed maar krijg je weer dezelfde problemen (uit ervaring 😕)

Ik vrees het ook. Beide wifi punten deze ochtend rood ☹️

• Helper
  • 42 reacties
  • 20 maart 2025
Leen59 schreef:

Dank voor de terugkoppeling. Ik was al benieuwd of het inderdaad na een (korte) tijd ook nog zou werken.

Helaas ook bij jou niet, zeer herkenbaar :-(

Hou ons op de hoogte aub. Wacht zelf al bijna 4 weken op een oplossing voor deze problemen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27482 reacties
  • 21 maart 2025
Leen59 schreef:

Oef. dat is erg jammer.  Dan is helaas mijn trucen doos leeg en kan ik je alleen maar adviseren om telefonisch contact te zoeken en de zaak één op één met een collega door te nemen.

Je kunt hiervoor het beste een terugbel afspraak maken via: 

Contact en klantenservice | KPN

Ik heb het op dit moment werkend gekregen met 2 superwifi 2 punten (de zwarte dus).

Maar ik juich niet te vroeg, dus eerst morgen maar eens kijken of alles dan nog werkt.

Ik heb het op dit moment werkend gekregen met 2 superwifi 2 punten (de zwarte dus).

Maar ik juich niet te vroeg, dus eerst morgen maar eens kijken of alles dan nog werkt.

Helaas, deze ochtend werkte ook dit niet meer :-(

Reageer