Skip to main content
Vraag

Box 12 met Experia versterkers lijken niets meer te doen

• March 25, 2025
  • 5 reacties
  • 39 keer bekeken

Sinds een tijdje hebben we een nieuw abonnement van KPN.
We hebben ter vervanging van een V10 een V12 box ontvangen en hadden altijd al 2 Experia versterkers.

De V12 Box staat in de meterkast, de versterkers op de 1e en 2e verdieping.
Beide versterkers zijn met Cat5 bekabeld aangesloten op de V12 box.

Echter sinds de overstap lijkt het alsof de Experia verstekers niets doen.
Ik heb de versterker op 2 meter van mijn werkplek op kantoor op de 1e verdieping, en toch maar 1 “streepje” wifi signaal. Op de 1e verdieping is er prima wifi.

Nu ben ik eens ingelogd op de versterkers en zag ik daar een SSID naam van een Ziggo netwerk.
Vraag me niet hoe. Nu heb ik de versterkers al een fabrieks reset gegeven in de hoop dat ze daarna automatisch hetzelfde wifi netwerk als de V12 box zouden gaan uitzenden.

Na de fabrieks herstart zie ik wel een andere SSID namen van de versterkers, met ook een sterk netwerk als “extra” wifi netwerk terug op mijn apparaten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de versterkers weer gewoon als voorheen het netwerk van mijn modem gaan uitzenden?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • March 25, 2025

Beste ​@Schobert welke type wifipunten heb je precies van KPN? Jouw naamgeving is verwarrend.

Zijn de de ronde zwarte, vierkante zwarte, ronde witte of voerkante witte???

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 25, 2025

Beste Jan,

Ik heb de V12 Box als modem + 2x een Experia Wifi als versterker (zwart vierkant).

Overigens intussen al zowel de V12 Box als wederom de versterkers volledig gereset volgens handleiding.

Daarna ook weer de versterkers volgens https://www.kpn.com/internet/wifi-en-modems/experia-box-handleidingen#!/device/kpn/experia-wifi/topic/aansluiten/start-installatie geprobeerd als “nieuw” te installeren. 

Heb nu hoe dan ook een situatie waarbij de versterkers altijd een ander netwerk uitzenden dan het modem.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • March 25, 2025

Beste ​@Schobert geef de versterkers dezelfde wifinaam (SSID) en wachtwoord als de modem/router, dan zou het gewoon moeten kunnen werken.

Zie ook onderstaande link voor aanvullende info:

Succes

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • March 26, 2025

Hi ​@Schobert, welkom bij onze community. 

Dankjewel voor de toelichting van de apparatuur, ik vermoed dat jij de nieuwe software hebt op je Box 12, versie V12.C.24.05.08. Dan dien je wel handmatig de Experia WiFi aan te klikken er ermee te verbinden. Op het plaatje hierboven ben je nu verbonden met de Box 12. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2025

Heb inderdaad Firmware V12.C.24.05.08 op de V12 box. Ook de Experia Wifi versterkers hebben de laatste firmware.  De tip van Jan werkt helaas niet. 

Als ik zowel de SSID + wachtwoorden van het modem en de versterkers gelijk trek lijkt het alsof devices het signaal van de versterkers niet meer oppikken. Ik heb nu de SSID van het Modem (naam 1) gegeven en het SSID van de versterkers (naam 2) gegeven, waarbij de wachtwoorden wel gelijk zijn.

Nu schakelen mijn devices tussen wifi via het modem of wifi vanaf de versterkers afhankelijk van de positie in het huis. De versterkers lijken nu wel samen te werken en 1 signaal uit te zenden. 

Voor nu werkt dit wel prima, al was ik nog steeds in de veronderstelling dat het modem samen zou kunnen werken met de versterkers en met 3 punten, 1 gelijk wifi signaal uitgezonden kon worden.

Volgens mij is dit de situatie die Alex ook aangeeft. Maar lijkt me eerder een verlies van een feature dan een toevoeging. Vraag me ook af waarom dit dan het geval is.