Skip to main content

Hallo, 

 

Voor de tuin wil ik betere Wifi.  Momenteel heb ik een KPN Wifipunt buiten liggen ivm verbouwing om in verbinding te staan met het punt in mijn schuur. 

Nu wil ik graag het superwifipunt vervangen door een buitenantenne met eventueel een versterker.

Welke is daarvoor geschikt? 

Hallo @Vincent O. , zie onderstaande link voor voorbeelden:

https://www.routershop.nl/outdoor-access-points/cid=3625

verder even Googelen met als steekwoord outdoor access points

Succes.


Hoi Jan,

 

Dank voor je antwoord. Worden deze antennes opgenomen in het netwerk of moet je dan apart inloggen? 


Hallo @Vincent O. het zijn gewoon access-points die je kunt toevoegen aan je bestaande netwerk, net als de wifipunten van KPN, alleen zijn de eerder genoemde geschikt voor buiten.

Als je iets op het oog hebt, even goed de details lezen en vragen stellen aan de leverancier/fabrikant of hier op het forum.

Succes.

 

 


Hoi Jan,

 

Dank voor je antwoord. Worden deze antennes opgenomen in het netwerk of moet je dan apart inloggen? 

Ze werken niet samen met de WiFi punten van KPN. Dus u creëert hiermee een 2de WiFi netwerk. Waarschijnlijk springt uw mobiel en laptop hier automatisch naar over zodra u buiten komt en het bereik van de SuperWiFi's slechter word. Ander zult u zelf even het andere WiFi netwerk aan moeten tikken.

KPN heeft geen WiFi punten die geschikt zijn voor buiten.


Hoi Jan,

 

Dank voor je antwoord. Worden deze antennes opgenomen in het netwerk of moet je dan apart inloggen? 

Ze werken niet samen met de WiFi punten van KPN. Dus u creëert hiermee een 2de WiFi netwerk. Waarschijnlijk springt uw mobiel en laptop hier automatisch naar over zodra u buiten komt en het bereik van de SuperWiFi's slechter word. Ander zult u zelf even het andere WiFi netwerk aan moeten tikken.

Hallo @Nick83 dat schrijf ik ook nergens, ik geef alleen antwoord op de vraag van @Vincent O. dat die buitenunits ook gewoon accesspoints zijn net als de wifipunten van KPN, maar dan voor buiten.

 


Hoi Nick,

 

Daar was ik al bang voor. Bestaan er wel buitenantennes die zonder springen meedraien in het bestaande wifi netwerk?


Hallo @Vincent O. dan moet je de buitenunits dezelfde naam en wachtwoord geven als de binnenunits en in hetzelfde subnet plaatsen, dus 192.168.2.X

 


Ah. Dank voor de antwoorden. Dus het kan wel.…

 

Zijn er specifieke types die jullie aanbevelen? Ons erf de rijkweidte zou zo'n 150m2 moeten zijn en het liefst ook aan de andere kant van het huis. Rechts van de deur is de meterkast van waaruit ik een gat in de muur wil boren om de antenne te bevestigen 

 


Hallo @Vincent O. dan moet je de buitenunits dezelfde naam en wachtwoord geven als de binnenunits en in hetzelfde subnet plaatsen, dus 192.168.2.X

Met een accesspoint is het niet eens mogelijk om een ander subnet te gebruiken...


Ik zou zeggen: kies er 1 uit de TP-Link Omada serie. Daarvan zijn diverse modellen beschikbaar, ook geschikt voor binnen, die allemaal centraal te beheren zijn. Als u later nog eens wat aanschaft uit diezelfde serie kan dat makkelijk zijn. Het is betaalbaar en semi-professioneel.


Ik zou zeggen: kies er 1 uit de TP-Link Omada serie. 

Ik zou dan voor de EAP 225 gaan.

Ubiquiti heeft ook een mooi mesh systeem met outdoor nodes. Daar hangt wel een prijskaartje aan want je zult al snel twee outdoor nodes moeten hebben als je aan beide zijden van jouw woning goede wifi wilt hebben.


Zou dit wat zijn? De meeste vind ik soor de antennes niet zo fraai ( komt in het zich) 

 

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-ac-mesh-m-2x2-outdoor-mesh-accesspoint/pid=50090


Zou dit wat zijn? De meeste vind ik soor de antennes niet zo fraai ( komt in het zich) 

 

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-ac-mesh-m-2x2-outdoor-mesh-accesspoint/pid=50090

Dat zei ik, Ubiquiti heeft ook een mooi mesh systeem met outdoor nodes.

Je doet er overigens verstandig aan om dan ook binnen te kiezen voor Ubiquti en de dus afscheid te nemen van de wifi apparatuur van KPN.


Zou dit wat zijn? De meeste vind ik soor de antennes niet zo fraai ( komt in het zich) 

 

https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-ac-mesh-m-2x2-outdoor-mesh-accesspoint/pid=50090

Deze is WiFi 6, outdoor, zo te zien geen uitstekende antennes en goedkoper:

https://www.routershop.nl/tp-link-omada-sdn-eap610-outdoor-wifi-6-indoor-access-point/pid=74559


Dat bedoelde ik. Zonder antennes. 

 


Er is een superwifi punt in de schuur lees ik dat goed?

Waarom geen netwerk kabel naar dat punt en de andere nabij de buiten muur binnen?  Ik heb zelf de Experia wifi, daar heb ik op 10 meter nog een goed werkende verbinding mee. Deze.staat bij een raam bij de achtermuur.

 

Los daarvan sluit ik me wel aan bij de gegeven adviezen.

 


Dank voor uw reactie. Er zit een afstand van zo'n 10 meter tussen het punt wat op de foto' staat en het punt in de schuur. 

Als ik het wifipunt op de foto binnen achter het raam zet is de verbinding al weg. 

De antenne zoals in de vorige post heb ik besteld en hoop dat deze het probleem oplost. 

Over een paar weken komt er sowieso een UTP kabel naar de schuur om dit punt ook van vaste verbinding te voorzien.

De reden dat ik zo'n outdoor antenne wil is dat ik binnen het wifi netwerk camera's wil hebben met een stabiele wifi verbinding 


Ter info.

Een outdoor antenne is iets geheel anders zover ik weet zijn deze niet altijd toegestaan. Dat hangt samen met de regels voor de maximale zendsterkte, wat ook voor accespunten geldt.

On topic.

U bedoeld dus het WiFi toegangspunt zoals getoond. 

Zoals al genoemd doet u er dan verstandig aan één wifi systeem te gebruiken .

Kortom volledig voor  dat Omada systeem kiezen dus ook de 'super' wifipunten vervangen.


Stop de superwifi met power adapter gewoon  in een waterdichte kunststof behuizing en breng stroom en evt een ethernet kabel naar dit punt. Betere oplossing als dat die zand staat te happen bij de deur. 


Stop de superwifi met power adapter gewoon  in een waterdichte kunststof behuizing en breng stroom en evt een ethernet kabel naar dit punt. 

Is toch helemaal niet mooi joh, zo'n grote lompe box aan de muur...


De antenne heb ik gisteren aangesloten.  

Dit kan op 2 manieren. Direct met de utp kabel op de router van KPN of via de POE adapter Via de hub creëer je een apart wifi netwerk. Dit is wat ik eigelijk niet wil. 

Direct verbonden met de router heb ik niet het idee dat het werkt. 

 

Iemand een idee hoe op de juiste manier de antenne in het bestaande netwerk op te nemen?


Wat bedoel je nu met "via de hub"?

Wat is die hub voor een apparaat?


Ik heb het aangepast, met hub bedoelde ik de POE adapter


Ik heb het aangepast, met hub bedoelde ik de POE adapter

Dan blijft hij gewoon binnen hetzelfde netwerk.

Gewoon de naam en het wachtwoord hetzelfee zetten als die van de Experia/KPN Box.


Waar kun je zoiets doen? Heb het IP nummer van de TPlink ingevoerd in de browser maar zonder resultaat