Skip to main content
Vraag

SuperWifi punten nemen DNS niet over

• September 2, 2025
  • 6 reacties
  • 81 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na de update van V10 modem/router en mijn twee Superwifi 2 punten naar de nieuwe software staan de Superwifi 2 punten in slave mode en moeten aanpassingen gedaan worden in de modem/router die master is, niks mis mee. Aangezien ik nu ook handmatig in de V10 een secundaire IPv4 dns server en een primaire en secundaire IPv6 dns server kan ingeven heb ik dat gedaan, echter zie ik niet dat die overgenomen worden door de twee Superwifi 2 punten, daar blijft enkel een primair IPv4 dns server in staan en aangezien ze slaves zijn kan ik dat niet aanpassen. Is de overname door de slaves misschien niet direct en moet ik gewoon even wachten? Of begrijp ik iets verkeerd of hebben ze een restart nodig na de aanpassingen in de master?

6 reacties

Forum|alt.badge.img

Een dag later zie ik dat de superwifi’s wel de secundaire ipv4 dns server hebben overgenomen, maar niet de ipv6 servers

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed om te lezen dat de SuperWifi de secundaire IPv4 DNS server al wel hebben overgenomen, ​@Harry de Hengst. Nu de IPv6 DNS server nog. Ik weet zo even niet direct wat de oplossing hiervoor zou zijn, maar een restart wil vaak wel helpen.

Forum|alt.badge.img

Goed om te lezen dat de SuperWifi de secundaire IPv4 DNS server al wel hebben overgenomen, ​@Harry de Hengst. Nu de IPv6 DNS server nog. Ik weet zo even niet direct wat de oplossing hiervoor zou zijn, maar een restart wil vaak wel helpen.

Al meerdere keren herstart gedaan en ook zelfs helemaal stroom eraf en na paar minuten weer aanzetten, maar tot op heden worden de IPv6 DNS servers niet overgenomen van de master. Blijft gewoon alleen een - staan in die velden, dus ook niet de KPN IPv6 DNS servers.

Er zal vast een logische (beheer)reden zijn waarom er voor de master/slave constructie is gekozen, maar dan moet het wel goed werken. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat een restart niet helpt, ​@Harry de Hengst. Ik ga de feedback meenemen naar de ontwikkelaars.

Forum|alt.badge.img

Jammer dat een restart niet helpt, ​@Harry de Hengst. Ik ga de feedback meenemen naar de ontwikkelaars.

Dank, want tot op heden zijn ze nog steeds niet overgenomen, ook niet na herstart van het hele thuisnetwerk.

• September 12, 2025

Dit geeft niets. Want de SuperWiFi's hoeven niets met DNS te doen. Jouw apparaten (pc, laptop, telefoon) krijgen hun DNS instellingen van de Experiabox. Niet van de SuperWiFi's. De SuperWiFi's zijn alleen maar doorgeefluiken. De DNS server die je in de SuperWiFi's ziet staan word alleen door henzelf gebruikt bij het controleren op updates. Verder nergens anders voor.