Skip to main content

Beste medegebruikers van dit forum,

 

ik heb een ‘probleempje’ met mijn SuperWifi 1 (witte dus!) punt in combinatie met een KPN Box 12.

Ik heb inmiddels aardig wat gelezen op de forum maar de aangedragen oplossingen voor anderen lijken bij mij niet te werken, vandaar mijn vraag om hulp.

 

Eerst even de achtergrond. Ben sinds 2014 Telfort klant geweest, werd toen (in 2020?) automatisch KPN klant. In vorige woning problemen met de WiFi op werkkamer wegens gewapend betonnen schoorsteen in huis. Eerst na aanhoudend zeuren een upgrade gekregen van ExperiaBox V9 naar V10, bracht slechts marginale verbetering. Toen met korting SuperWifi punten kunnen bestellen. Bekabeld aansluiten van het eerste punt en door middel van een lange kabel meer vrijheid krijgen in de plaatsing heeft toen het probleem opgelost. Al dan niet met 2e SuperWifi punt. Ben nog niet zo lang geleden verhuisd en heb een nieuw abonnement genomen op mijn nieuwe adres.

Ik heb nu een Box 12 en heb matige WiFi op mijn werkkamer. Aangezien de SuperWifi punten eigendom zijn, dacht ik weer mooi te kunnen (her) gebruiken. Volgens de kennisbank artikelen op dit forum zou de Box 12 een mesh moeten kunnen vormen met de SuperWifi punten, waarbij de WiFi op de Box 12 aanblijft (in tegenstelling tot die van de V9). Ik ben uiteraard begonnen met een factory reset op het SuperWifi punt en vervolgens de stappen doorlopen zoals vernoemd in het kennisbank artikel:

https://forum.kpn.com/kennisbank%2Dwifi%2Den%2Dwifi%2Dversterkers%2D134/kpn%2Dsuperwifi%2Dinstallatie%2Den%2Dgebruik%2D530855

Bekabeld aansluiten, laten staan etc etc. Dat werkt ook allemaal, totdat ik de UTP kabel eruit trek. Dan gaat het lampje op rood, en blijft rood…

 

Wat heb ik zelf al geprobeerd?

Nogmaals SuperWifi resetten. Opnieuw installeren. Een hele nacht bekabeld aangesloten laten. Factory reset op de Box 12 en beide apparaten geüpdatet naar de volgende firmwares:

Box 12: V12.C.24.05.08

SuperWifi punt: 1.00.22

Ik snap het niet, de WiFi van de Box 12 zou toch aan blijven en het SuperWifi punt zou verplaatst kunnen worden? Dat is wat ik op dit forum lees. HELP!

De witte SuperWiFi's werken niet draadloos met firmware V12.C.24.05.08. Eigenlijk helemaal niet. U kunt ze wel gebruiken. Maar u moet er 1 bekabeld aansluiten.


Beide genoemde software werkt niet samen met elkaar. Het is met deze combinatie dus nog steeds draaien op de wifi van de v12 of draaien op de wifi van de SW1. 

Alleen de SW1 gebruiken dan moet er minimaal 1 via een ethernet verbinding direct op de v12 aangesloten blijven. De andere SW1 kan dan eventueel draadloos verbinden met de eerste. De wifi op de v12 kan dan uit of op zijn minst een andere wifi naam draaien.

 

Dat is de situatie op dit moment totdat er dus een software komt voor de SW1 die begint met SW1.C.x.x.x . Maar die is nog niet verschenen. Tot die tijd werkt deze combinatie dus niet samen.


Beste @Nick83 en @BruisTablet ,

 

bedankt voor jullie antwoord. Heb me dus heel wat uren voor niks lopen frustreren.

 

Het zou KPN echter wel sieren om dit eens duidelijk te verwoorden ipv dit:

Bij de V10A en de Box 12 blijft de wifi aan staan en gedraagt het modem zich als SuperWifi punt. Het eerste SuperWifi punt kun je daarom al ergens anders plaatsen. 

 

Ik zie hier nergens enige context over software versies, of uberhaubt een onderscheid tussen de SW1 en SW2 (waarvan laatstgenoemde al wel op de KPN software draaien)


Beste @Nick83 en @BruisTablet ,

 

bedankt voor jullie antwoord. Heb me dus heel wat uren voor niks lopen frustreren.

 

Het zou KPN echter wel sieren om dit eens duidelijk te verwoorden ipv dit:

Bij de V10A en de Box 12 blijft de wifi aan staan en gedraagt het modem zich als SuperWifi punt. Het eerste SuperWifi punt kun je daarom al ergens anders plaatsen. 

 

Ik zie hier nergens enige context over software versies, of uberhaubt een onderscheid tussen de SW1 en SW2 (waarvan laatstgenoemde al wel op de KPN software draaien)

Bekend verhaal, zie ook mijn eigen topic op het forum hier.

Helaas zelf ook uren hier mee "mogen" ploeteren; door een topic te openen werd ik gewezen op mij onbekende info en me zo wat verder kunnen inlezen.

De communicatie vanuit KPN hierover laat zeker te wensen over!


Wat ik wel bijzonder vind, en dat kan ik dan weer niet helemaal rijmen, is dat als ik inlog op de enkele SW1, ik slechts enkele apparaten terugvind in mijn netwerk die ik wel zie staan als ik inlog op de Box 12.

Dat zou betekenen dat beide verbindingen wél naast elkaar bestaan?


Als u inlogt op de SuperWiFi vind u als het goed is alleen de apparaten die verbonden zijn of afgelopen uren waren met die SuperWiFi. Klopt dat?


Klopt. Maar ik vind tegelijkertijd óók (andere) apparaten die met de Box12 verbonden zijn. 


Reageer