Skip to main content

Experia Wifi blijft steken op versie 1.00.34v2 (twee anderen zitten op 1.00.41)

  • 1 July 2024
  • 37 reacties
  • 299 keer bekeken

Ik heb 3 zwarte ExperiaWifi APs. Twee van deze zijn up-to-date (versie: 1.00.41), eentje blijft steken op versie:1.00.34v2.

 

Ik heb toevallig ook problemen met dit access point, daarom merkte ik dat de versie verschilde.

 

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd?

  1. Handmatige upgrade, mislukt want: “You already have the latest version of firmware.” maar “Latest Version:” is leeg. Bij de andere APs staat “Latest Version:” op 1.00.41. Daar gaat iets mis denk ik
  2. De system logs bekeken van de desbetreffende AP. Daar zie ik meerdere keren de melding: “HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”
  3. Op een ander forum topic zie ik een melding dat dit kan komen omdat een certificaat verlopen is en dat het alleen via het beheersysteem kan.

 

Hoe kan ik nu mijn firmware upgraden van die ene ExperiaWifi? Ik heb mijn eigen modem. Ik zou eventueel mijn v10a aan kunnen zetten, maar dat is nogal wat omgooiwerk, dus dat wil ik vermijden als het kan.

 

Alvast bedankt!

 

Zie onderstaande link voor aanvullende info @sbare :

 


Hoi @N.N. bedankt voor je antwoord. Volgens mij staat op die link hoe ik in moet loggen op de ExperiaWifi, maar niet hoe ik mijn probleem kan oplossen, of misschien mis ik iets.

 

Ik kan gelukkig wel inloggen op de ExperiaWifi, daar had ik de system logs ook gezien.

 

Heb je informatie over hoe ik de firmware kan upgraden? (Behalve wat ik al geprobeerd heb).


Nee, kunt u zelf niet. Moet vanuit KPN gebeuren. Die moet op 1 of andere manier de update naar uw versterker pushen ofzo. 


Hoe kan ik zorgen dat een KPN medewerker dit voor me doet?


Er komt hier vanzelf een KPN medewerker langs. 


Hi @sbare, ik lees dat je al een en ander hebt geprobeerd, maar dat één van jouw Experia Wifi's zich niet laat updaten.

Ik kijk graag even mee, of we die nieuwe software alsnog op je Experia Wifi kunnen krijgen. Om dat te kunnen doen, is het nodig dat je eerst die betreffende Experia Wifi een reset geeft. Laat je weten of dat is gelukt? En controleer je ook meteen of de juiste (NAW) gegevens en je klantnummer in je forumprofiel staan? 


Hoi @Alexandra van KPN, ik ga meteen even kijken. @Nick83 je had gelijk, dank je!


@Alexandra van KPN ok, de ExperiaWifi is gereset. Na enkele minuten kwam hij weer terug, ik zag hem ook in het overzicht. Door de reset zijn enige instellingen veranderd (naam, LED-weergave, IP-adres), maar het probleem is er nog steeds.

 

Symptomen:

  1. Firmware versie op 1.00.34v2 ipv 1.00.41
  2. Als ik “Upgrade” → “Check” doe, dan zegt ie dat ik de nieuwste versie al heb, maar het veld “Laatste versie:” blijft leeg
  3. In de system logs (via de webinterface) klaagt ie over “HTTP-Can't connect to auto upgrade server.” (wat kan verklaren waarom ie denkt dat er geen nieuwe versie is).

De NAW-gegevens en klantnummer in mijn profiel zijn up-to-date.

 

Wat is de volgende stap?


Top en dankjewel @sbare! In dit geval vraag ik handmatig de update voor je aan. Ik verwacht dat ‘ie begin volgende week uitgerold wordt, dus wacht het even tot maandag/dinsdag af.


@Alexandra van KPN  dank je! We wachten het af!


Vandaag is ie iig nog niet uitgerold, ik wacht morgen nog even af!


@Alexandra van KPN  ook vandaag nog geen verandering. Weet jij of er iets gebeurd is?


@sbare Dank voor het seintje. Er lijkt inderdaad wat vertraging te zitten in het uitrollen van de update. Mogelijk door de vakantieperiode. We nemen je gegevens voor de zekerheid opnieuw mee, zodat je de update zo snel mogelijk krijgt. 


@sbare Aanvulling hierop: Kan je het serienummer van jouw Experia Wifi voor me opzoeken en doorgeven? Mag hier, je mag het ook in je forumprofiel zetten bij persoonlijke opmerkingen. Dan weet ik zeker dat hij goed mee komt in de update! 


Done, ik heb mijn forumprofiel geupdate.


Heb je een idee van wanneer het ongeveer uitgerold kan worden? Ik heb al deze tijd slecht bereik op mijn 1e verdieping.


@Alexandra van KPN  heb je nog iets gehoord over de update?


Het is doorgegeven aan de relevante mensen, @sbare. Ik verwacht dat het dan deze week zal gebeuren.


Wel belangrijk om je te realiseren dat slecht bereik met dat wifipunt niet per definitie opgelost wordt als hij de update eenmaal heeft. Dus mocht het probleem blijven bestaan, dan zullen we toch moeten kijken of er op andere manier wat aan het bereik gedaan kan worden.​​


@Erik van KPN  je hebt gelijk, de firmware versie zou niet direct effect moeten hebben op het bereik.

 

 Misschien wel indirect, en dat wil ik graag testen. Voordat de APs verschillende versies hadden, had ik namelijk bereik in elke kamer, nu ze verschillende versies hebben, merk ik dat we in twee kamers geen bereik hebben.

 

 Ook zie ik dat WiFi clients niet op de meest ideale AP zitten, terwijl ze dat daarvoor (denk ik!) wel zaten. Dit zie ik in de web interface van de APs.

 

 Mijn vermoeden is dat de APs minder goed samenwerken (bijv. met client handover), mogelijk door verschillende firmware versies.

 

 Nou wil ik sowieso de firmware geupdate hebben, zodat ik niet elke keer die LED lampjes uit hoef te zetten 😃


Hoe kan ik nu mijn firmware upgraden van die ene ExperiaWifi? Ik heb mijn eigen modem. Ik zou eventueel mijn v10a aan kunnen zetten, maar dat is nogal wat omgooiwerk, dus dat wil ik vermijden als het kan.

Ik heb terugkoppeling van de collega's, @sbare, en jouw eigen modem zit in de weg. Hierdoor kunnen zij de Experia Wifi in kwestie niet zien, en hem dus ook niet voorzien van update. We kunnen het nog een keer proberen, maar dan is het belangrijk dat je dus inderdaad je V10A aansluit. Laat hier even weten als je dit gedaan hebt, en laat hem aangesloten tot je weer terugkoppeling van me hebt gekregen of het wel of niet gelukt is. 


Hey @Erik van KPN, bedankt voor je reactie. Dat verklaart. Ik zal dit weekend kijken om de V10A weer operationeel te krijgen. Er zullen wat dingen niet werken als ik de modems zo omwissel, dus ik moet dat even rustig doen.

 

Als ik het omgewisseld heb, zal ik het doorgeven!


@Erik van KPN het koste even wat moeite, maar ik heb het oude modem draaien.

 

Zouden jullie nog een poging kunnen doen om de firmware te upgraden? Ook hoor ik graag wanneer het geprobeerd is, zodat ik mijn eigen modem weer terug kan zetten.

 

Bij voorbaat dank!


Top, ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug!


Collega geeft aan dat hij de Experia Wifi nog steeds niet ziet. Het modem zien we wel, maar volgens ons systeem hangen er geen wifipunten aan. Voor de zekerheid, @sbare, je hebt de Experia Wifi wel aangesloten op de V10A? Zou je hem anders even een keer willen herstarten?


Ik heb het desbetreffende access point herstart.

 

Wat bedoel je precies met “aangesloten op de V10A”?

 

Ik zie het access point als ik naar de webinterface van mijn modem ga (samen met de 2 andere access points) en in de KPN Thuis app zie ik hem ook (dat werkt zonder de V10A niet, dus ik neem aan dat ze aan de V10A gekoppeld zijn).

 

Fysiek zit er alleen een netwerk switch tussen de V10A en het access point. Het is een managed switch, maar het is hetzelfde VLAN.


Reageer