Skip to main content
Beantwoord

Experia Wifi werkt niet meer na modemupdate

• November 7, 2025
  • 81 reacties
  • 1055 keer bekeken

Goedemorgen,

Er werd me aangeraden een specifieke topic te starten, dus hierbij opnieuw mijn vraag:

Gisternacht is de meest recente update op onze modem geïnstalleerd. Gistermiddag kwam ik door een melding van hoog netwerktgebruik op mijn mobiel tot de ontdekking dat de modem het niet meer deed. Het Wifinetwerk was verdwenen. Na herhaaldelijk opnieuw opstarten en resetten, heb ik in elk geval het Wifinetwerk van de Experia Box V10 weer aan de praat gekregen, maar de Experia Wifi doet nog steeds helemaal niets. Geen brandend lampje voor wifi en niet zichtbaar in de modem. Ik heb inmiddels heel wat uren gezocht naar oplossingen, maar voor alsnog werkt niets en is het vooral veel irrelevante gesprekken doorspitten. Een update is natuurlijk altijd fijn, maar op deze manier schiet het toch aan het doel voorbij? Het werkte zonder problemen, totdat ik melding kreeg over een (ongevraagde) update en vervolgens mag ik uren gaan uitvogelen hoe mijn apparaten weer verbonden te krijgen.

Het is fijn dat de modem in elk geval een Wifinetwerk biedt, maar dit is een slechter signaal waarop ik (tijdelijk) alle apparaten moet overzetten.

In verschillende topics lees ik dat de EW ook een update moet hebben gehad, waarna de modem is gevolgd zodat beide op de nieuwe software kunnen draaien. Maar hoe controleer ik dat en hoe is te achterhalen of er überhaupt connectie/verkeer tussen beide plaats vindt? De EW is niet meer direct benaderbaar en via de modem wordt deze niet als extender weergegeven, maar als een willekeurig apparaat wat aan LAN is aangesloten.

Is er misschien een duidelijk stappenplan wat ik zou kunnen volgen om de Experia Wifi na een update weer werkend te krijgen?

Alvast bedankt voor reactie.

Groet, Martin

Beste antwoord door MartvanVelzen

@Maja van KPN ,

Goedemorgen. Even een snelle reactie tussendoor. Er is inderdaad  contact opgenomen. Heel fijn! Ik kreeg een sms waarin werd kenbaar gemaakt dat er een pakket vanuit KPN wordt opgestuurd. Daarna een mail vanuit PostNL. Een mail van Team KPN was in ongewenste mail terecht gekomen. Dat gaf tekst en uitleg. 

Ik zal later op de dag nog even in persoonlijk bericht contact met je zoeken. Er is namelijk iets wat niet helemaal klopt, maar de mail van Team KPN is een 'noreply' en het pakket is al onderweg.

Groet en fijne dag.

81 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 7, 2025

Beste ​@MartvanVelzen welke firmware versie heeft de modem en welke firmwareversie heeft de EW???

• Auteur
  • Helper
  • November 7, 2025

De Experia V10 heeft versie V10.C.25.08.03. De EW weet ik niet, want die is op geen manier toegankelijk. Het is me ook niet duidelijk hoe de EW alsnog te laten updaten. Ik heb topics gelezen, maar dat werkt hier niet.

Ik heb het idee dat de twee onderling niet communiceren, waardoor er in de EW geen Wifinetwerk wordt opgezet. Maar geen idee hoe dat te controleren en geen idee hoe dat vervolgens te verhelpen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 7, 2025

Beste ​@MartvanVelzen als je de EW bekabeld aansluit op de modem en je logt in op de modem kun je zien welke firmware de EW heeft.

Heeft de EW de nieuwste firmware, kun je de EW niet meer los benaderen, maar loopt alles via de modem en binnen de modem kun je bepaalde instellingen van de EW nog wel aanpassen.

Zie onderstaande link:

https://community.kpn.com/product-updates?filters%5BproductArea%5D%5B0%5D=19

Succes

• Auteur
  • Helper
  • November 7, 2025

Beste ​@MartvanVelzen als je de EW bekabeld aansluit op de modem en je logt in op de modem kun je zien welke firmware de EW heeft.

Heeft de EW de nieuwste firmware, kun je de EW niet meer los benaderen, maar loopt alles via de modem en binnen de modem kun je bepaalde instellingen van de EW nog wel aanpassen.

Zie onderstaande link:

https://community.kpn.com/product-updates?filters%5BproductArea%5D%5B0%5D=19

Succes

De EW is al bekabeld op de modem aangesloten, maar niet te zien als extender en niet toegankelijk. Het wordt weergegeven als een willekeurig bekabeld apparaat.

De EW is niet meer via de webGUI te benaderen, dus ik neem aan dat het nieuwe(re) firmware heeft. Maar we kunnen er zo dus niets meer mee en zitten wat betreft wifinetwerk enkel op de modem terug in de tijd. 

Er kunnen bij het uitrollen van nieuwe software natuurlijk altijd ongewenste dingen gebeuren, maar dan is het wel fijn als er een adequate oplossing kan worden geboden. Ik werd nu gezegd om een eigen topic te openen, dus dat wacht ik nog even af.

In elk geval bedankt voor de reacties.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 7, 2025

Hallo ​@MartvanVelzen wanhoop niet, ik ga proberen je op weg te helpen de boel werkend te krijgen en heb mijn EW weer aangesloten.

Als bij mij alles opgestart is en werkend kom ik bij je terug.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 7, 2025

Beste ​@MartvanVelzen als je naar het inlogscherm gaat via 192.168.2.254 zie je dan een scherm als onderstaand voorbeeld? Dit is mijn scherm met tevens een SW#2 gekoppeld, bij jou zou je alleen de EW moeten zien staan met een IP-adres. Daarop klikken is zinloos, want dat werkt niet meer, maar daar komen we later op terug.

Eerst maar even antwoord op deze vraag?

• Auteur
  • Helper
  • November 7, 2025

De EW is alleen zichtbaar als een LAN bekabeld apparaat met naam 'device-##'. Telkens als de EW opnieuw wordt opgestart, krijgt het een ander nummer. Er is niets mee te doen.

Simpel gezegd, het licht brandt, maar er is niemand thuis. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 7, 2025

Hallo ​@MartvanVelzen ik heb vergeten het voorbeeld bij te voegen, sorry, dat regel ik morgen. 

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

Heb je dit al doorgelezen?

• Auteur
  • Helper
  • November 7, 2025

Heb je dit al doorgelezen?

Bedankt. Heb ik gelezen, maar dat biedt geen oplossingen. De EW blijft op hetzelfde uitkomen: Aan staan zonder wifinetwerk en zonder mogelijkheden om te controleren wat er gaande is.

Uiteindelijk is er maar zoveel wat we als klant/eindgebruiker zelf kunnen doen met de apparatuur. 

Jammer dat er vooralsnog geen reactie vanuit KPN komt, anders dan het aanraden van het starten van een nieuw topic en het verwijzen naar het forum waar ik al uren aan het doorspitten ben.

Leen59
Wijsgeer
  • November 7, 2025

Heb je de EW echt met een pinnetje gereset met de netwerkkabels eruit?

• Auteur
  • Helper
  • November 8, 2025

Heb je de EW echt met een pinnetje gereset met de netwerkkabels eruit?

Ja, meermaals en op meerdere manieren gereset:

Aangesloten zowel fysiek gereset als via modeminstellingen gereset en hersteld.

Losgekoppeld gereset en daarna aangesloten zoals bij een nieuwe installatie nodig is. Dus stap voor stap na elkaar apparaten opstarten en de tijd geven.

Conclusie is vooralsnog dat door de modemupdate vanuit KPN onze EW onklaar is en dat we nu weer in een situatie zitten die KPN destijds zelf ook niet acceptabel vond. We kregen de EW tenslotte niet voor niets.

Ik wacht KPN nog even af.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Hallo ​@MartvanVelzen ,

Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@Noordzee ,

Er kan altijd iets mis gaan, maar wat ik lees is, dat er helaas te veel mis gaat.. 
Als deze update komt dan verwacht ik dat alles hetzelfde blijft zoals het was en dat niet mijn draadloze wifipunten op een 5 Ghz backhaul kanaal gaan communiceren, waarbij je maar moet weten dat het de reikwijdte behoorlijk bekort. Ik heb geen idee of KPN hier vooraf de klanten informeert. 

Oke, je kunt het vinden hier op de community, maar je moet wel wat technisch zijn. En als je dan het rijtje “doe dit, doe dat” hebt doorgelopen, en het heeft niet veel geholpen, wat doe je dan? 

Kortom het is te lastig en te moeilijk voor veel mensen,

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

Ben ik met je eens ​@fixnix . Bij mij moet de update nog plaatsvinden op mijn witte SuperWiFi1-punten, en ik vrees ook dat de update ellende gaat opleveren. 

Dat verhaal wat ik hierboven heb geplaatst, is geschreven door een KPN-medewerker. Dat verhaal is dus niet door mij bedacht, zo technisch ben ik niet. 

• Auteur
  • Helper
  • November 8, 2025

@Noordzee bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zie dat dat voornamelijk is gericht op SW punten.  Die heb ik in verschillende woningen van mijn werk, met ook daar de nodige problemen en gelijksoortige zoektocht naar passende antwoorden. Opvallend daarin is dat KPN helpdesk per woning verschillende antwoorden geeft en verschillende oplossingen aanreikt. Zo was er bij één woning aangeboden om een adapter te vernieuwen (bekend probleem met bepaalde serie adapter), terwijl bij de andere woningen dit nog maanden moest duren voordat ze wilde meewerken aan deze oplossing. Maar dit stappenplan zou in die woningen (een woonvorm voor jongeren die zelfstandig leren wonen) nog wel van toepassing kunnen zijn. Dus bedankt daarvoor.

In mijn thuissituatie gaat het slechts om één Experia Wifi, die zover ik weet anders functioneert dan een SW. Het is wat ​@fixnix zegt: er kan natuurlijk altijd iets mis gaan en onverhoopt anders uitpakken. Maar vervolgens is het aan de klant om te gaan uitvogelen wat te doen, met apparatuur en materie die de gemiddelde klant ver boven het hoofd stijgt. Zelf kan ik heus aardig mijn weg vinden met computers en randapparatuur, maar dit gedoe is wel behoorlijk frustrerend. Zo was vanmorgen alsnog de Wifi van de modem onbereikbaar, met zeurende kinderen die niet kunnen doen wat ze willen doen. En papa mag weer gaan uitzoeken wat er nu weer aan de hand is. Terwijl het enige wat ik vanuit KPN hoor is om op het forum door een stortvloed van informatie te gaan doorzoeken en vervolgens de tip om een eigen topic te starten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 8, 2025

@Noordzee bedankt voor de uitgebreide reactie. T

…..

Ierwijl het enige wat ik vanuit KPN hoor is om op het forum door een stortvloed van informatie te gaan doorzoeken en vervolgens de tip om een eigen topic te starten.

Graag gedaan ​@MartvanVelzen 

Ik heb hierboven het verhaal geplaatst wat moderators ook gebruiken in andere topics. Verder heb ik er ook niet heel veel verstand van. Misschien heb je er wat aan? Het kost sowieso wel de nodige tijd om je erin te verdiepen en dat moet maar net gelegen uitkomen. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

Ik ben nog niet zo heel lang op dit forum, en ik zie de term versterker, waarbij je als consument er vanuit gaat dat een wifi extender het signaal versterkt, wat niet zo is. Daar begint naar mijn idee de ellende ​@Noordzee .

Een draadloos wifipunt kan niet via OTA (Over The Air) ge-update worden, vandaar het vast aansluiten. En dan heb je nog zoiets als verouderde wifipunt 1 firmware. Als je deze hebt, gaat de update in veel gevallen mis. 

De wifi punten hebben een webadres die je moet kunnen benaderen. Als je nu een scanner zou installeren en je scant je netwerk dan zie je welke apparatuur er allemaal op zitten, tenzij ze reset zijn en dus een ander adress gekregen hebben. 
Dit adres is bekend, dus zou je kunnen zien of je deze op dat nieuwe adres kunt benaderen. 

Veel te technisch voor velen. 

Ik heb zelfs gedacht om bij die lui op bezoek te gaan die hier in de regio wonen om hen te helpen.
Ik vermoed dat ik er een half maandsalaris zou kunnen bijverdienen 😉

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

@Noordzee bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zie dat dat voornamelijk is gericht op SW punten. 
----
n papa mag weer gaan uitzoeken wat er nu weer aan de hand is. Terwijl het enige wat ik vanuit KPN hoor is om op het forum door een stortvloed van informatie te gaan doorzoeken en vervolgens de tip om een eigen topic te starten.

Goed werk ​@Noordzee  en zwaar frustrerend voor je ​@MartvanVelzen .

Afhankelijk welke oppervlakte heb je een x-aantal wifipunten nodig.
In een 2 onder 1 kap of vrijstaande woning met zolder is het minimaal al 4/5 mocht je dit via de draadloze manier willen doen.
In de huisjes die een begeleidend woonvorm hebben, zou ik nooit een draadloze oplossing willen adviseren, niet vanwege de problemen bij KPN, maar vanwege de technische (reikwijdte) tekortkomingen, bedrijfsveiligheid en management.

Stel je zou in de woningen enige vorm van domotica willen toepassen, dan kun je regelmatig de bietenbrug op gaan.
Kijk eens in mijn profiel, waarbij ik laat zien hoe ik dit heb opgelost in mijn thuisomgeving.

Wellicht is er een mogelijkheid dat ik je kan helpen ​@MartvanVelzen 

• Auteur
  • Helper
  • November 8, 2025

De wifi punten hebben een webadres die je moet kunnen benaderen. Als je nu een scanner zou installeren en je scant je netwerk dan zie je welke apparatuur er allemaal op zitten, tenzij ze reset zijn en dus een ander adress gekregen hebben. 
Dit adres is bekend, dus zou je kunnen zien of je deze op dat nieuwe adres kunt benaderen. 

Veel te technisch voor velen. 

Afgezien dat vakjargon en volkstaal verwarrend kunnen zien, is een aanvullend probleem dat er met een Experia Wifi weinig te controleren valt. Je kunt allerlei stappen volgens, maar nauwelijks verifiëren of die stappen gelukt zijn. Anders dan bij SW, welke tenminste nog kleuren indicaties geven, geeft een EW niets aan.

Is de update gelukt? Dat zou je moeten kunnen zien, mits de EW in de modem als extender zichtbaar is.

Is de EW benaderbaar? Nee, de oude webGUI is vanwege de update (dus blijkbaar toch gelukt) niet meer beschikbaar en via de modem is er niets mee te doen. Er hangt een standaard apparaat aan de kabel, die bij elke reset een nieuwe naam en adres krijgt toegewezen.

Is de reset naar fabrieksinstellingen dan gelukt? Ook dat blijft gissen.

Heeft de EW überhaupt communicatie met de Experia V10? Geen idee. Het verbonden lampje staat zo nu en dan aan, dan weer uit.

Kortom, een wirwar aan informatie waarbij het de vraag is wat relevant is en wat niet, termen die verwarrend zijn én apparatuur wat voor de klant nauwelijks te controleren valt.

KPN geeft ongevraagd een duwtje in de goede richting die onverhoopt verkeerd uitpakt. En de klant mag geblinddoekt in het diepe gaan zwemmen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • November 8, 2025

Hallo ​@MartvanVelzen ik heb vergeten het voorbeeld bij te voegen, sorry, dat regel ik morgen. 

Hallo ​@MartvanVelzen bijgaand alsnog het voorbeeld:

Zie verder mijn eerdere reactie

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 8, 2025

Je omschrijft het exact hoe het gaat. 

Ik woonde elders en schafte Ziggo aan. Ik kreeg netjes het modem, sloot het ding aan en internet kreeg ik niet. 
Resetten, knopje 20, 30, 40 seconden inhouden, spanning eraf/erop en allerlei andere mogelijkheden geprobeerd, maar ook alle checklisten van de Ziggo helpdeskers gevolgd! GEK werd ik ervan. 

Tot ik een ex-monteur sprak die helpdeskert was geworden. Hij vertelde me dat nieuwe klanten de nieuwste, latest and greatest UBEE Vx modem hadden gekregen waar helaas nog enkele bugs in zaten, waarbij de bugfix in Januari uitgerold zou gaan worden. Op moment dat ik belde was het September. Begrijp je?
Ziggo wist dit. Een zeer kwalijke zaak.

Met handen en voeten zaten we aan Ziggo vast omdat er geen glasvezel was. 
Toen we uiteindelijk een glasverbinding hadden, zijn we overgestapt naar XS4ALL.

• Auteur
  • Helper
  • November 8, 2025

Hallo ​@MartvanVelzen bijgaand alsnog het voorbeeld:

Zie verder mijn eerdere reactie

Helaas is dit bij mij niet het geval. De EW is niet zichtbaar als extender, maar als apparaat waar ik verder niets mee kan.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 8, 2025

Hi ​@MartvanVelzen,

Wat jammer en frustrerend dat je Experia Wifi met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen is op het moment 😑
Gisterochtend gaf je aan dat jouw V10 draait op versie V10.C.25.08.03, is dat nog steeds zo? Of is hij inmiddels over naar versie V10.C.25.08.15? 
Ik vraag dit even na, omdat er zojuist een melding over de Experia Wifi tab in het menu van de V10 binnen is gekomen in de product Update over de V10 software: Experia Wifi tab bij V10.C.25.05.15. Deze nieuwe software hoort aankomende maandag uitgerold te worden, maar is bij een deel van onze klanten nu al beschikbaar. Het is me niet duidelijk in hoeverre dit met elkaar in verbinding staat, maar dit is iets waar we navraag over gaan doen bij het modem-team en daarvoor heb ik het plaatje het liefst zo compleet mogelijk. 

• Auteur
  • Helper
  • November 8, 2025

@fixnix bedankt voor het meedenken.

Wat betreft werksituatie is het aan het bestuur om zulke besluiten te maken. We zijn daar behoorlijk afhankelijk van goed werkend internet; zowel veel en zwaar gebruik door 3-4 jongeren per woning, digitale televisie, online rookmelders en online slotensysteem. Als het werkt, dan is het prima voor de situatie. Maar als er een storing is, of toch weer een update die niet goed gecommuniceerd is, dan zitten we in de woningen met de gebakken peren. Internetverbinding is voor veel jongeren binnen onze doelgroep belangrijker dan geld, dus dan merken we snel genoeg dat het mis gaat haha.

Hier thuis hebben mijn gezin en ik er last van. Ik heb net opnieuw alles stap voor stap doorlopen. Alles naar fabrieksinstellingen gereset, opnieuw ingesteld, opnieuw aangesloten, etc. Maar hetzelfde resultaat, geen actieve EW die alleen als bekabeld apparaat zichtbaar is. Verder geen controle mogelijk. 

Zoals je zegt zijn problemen inderdaad niet alleen aan KPN voorbehouden, het is ook 'gewoon’ inherent aan het huidige technologische en digitale tijdperk. Maar ook een gevolg van de consumptiemaatschappij. Providers besparen flink op klantcontact en laten het steeds meer over aan AI/chatbots, standaard checklists, routine checks, zelf oplossend vermogen van de klant en de gemeenschap zoals dit forum. Er is steeds meer kennis van zaken nodig omdat alles ingewikkelder wordt en we steeds meer afhankelijk zijn van goed werkende voorzieningen, maar tegelijkertijd zijn we dat de kennis steeds minder aanwezig en/of toegankelijk is en dat oplossingen het liefst ten koste van de klant moeten gaan. Je wilt niet weten hoe vaak we op het werk te horen hebben gekregen dat het aan eigen apparaten zou liggen. Of het advies om het thuisnetwerk te upgraden, met meer SWs (uiteraard op eigen kosten), terwijl alles prima werkte en nog vrij nieuw is, geleverd en geïnstalleerd door monteurs van KPN. Het probleem zat simpelweg in de adapters van de modems die storing veroorzaakte (wat allang bij KPN bekend was, het stond zelfs online).

Adequate oplossingen worden zo helaas nog nauwelijks geboden en klantvriendelijkheid lijkt totaal afhankelijk van wie je treft en hoe diegene op dat moment in zijn/haar vel zit. 

Maar, ik blijf hoopvol dat er een oplossing wordt geboden. Ik heb naast dit gedoe verder geen klachten over KPN, al jaren trouwe en tevreden klant.

KPN: HELP!