Skip to main content

Simpele vraag: mijn gastnetwerk via Superwifi staat aan, maar dit gastnetwerk is niet vindbaar. Met een beetje doorklikken zie ik dat er geen kanalen staan bij het gastnetwerk (zie foto). Alles is aangesloten op een experiabox V10. Wat moet ik doen?”

 

Dat is bij mij ook zo. Dus ik gok dat het gewoon niet ondersteund word.


Simpele vraag: mijn gastnetwerk via Superwifi staat aan, maar dit gastnetwerk is niet vindbaar. Met een beetje doorklikken zie ik dat er geen kanalen staan bij het gastnetwerk (zie foto). Alles is aangesloten op een experiabox V10. Wat moet ik doen?”

 

wel apart dat de modus 802.11 b only is. Zijn er wifi instellingen anders gezet in de superwifi? Door via een browser in te loggen op de superwifi kunnen de instellingen van wifi bekeken worden. Het gaat om de wifi mode. Dit gaat niet via de kpn thuis app.


Ik heb even via de webinterface ingelogd voor alle mogelijkheden. Ik heb sinds de ingebruikname niets aangepast en alleen Gast Wi-Fi ingeschakeld. Van andere instellingen blijf ik af. Ik heb dus niets met kanalen en/of 802.11 instellingen gedaan, maar zie daar ook de mogelijkheden niet voor.

 


@JM_Visser zou je eens kunnen proberen op je mobiel verbinding te maken met de gastwifi door handmatig de naam en het wachtwoord in de typen? In de meeste gevallen staat hiervoor bij “Wi-Fi” de optie “Netwerk toevoegen”. 


@Bram_  op die manier lukt het inderdaad wel om je bij het gastnetwerk aan te melden. Alleen dan kun je via de thuis-app je modem weer niet vinden (ik dacht even te kijken op welk kanaal ik nu zit + wat de WiFi modus is, maar dan vindt de thuis app dus geen modem). Bij de instellingen op mijn mobiel zie ik dat het Gastnetwerk de status “Verborgen netwerk” heeft. Geen idee waar ik dat zou kunnen aanpassen.

 


@JM_Visser ik heb niet direct een antwoord op je vraag. Voordat ik allemaal dingen ga roepen die misschien niet, misschien wel kloppen ga ik eerst even goed navraag doen. Het kan zijn dat dit een paar dagen duurt. Ik hoop het nog voor het weekend voor je hier te kunnen laten weten. 


@Bram_ in ieder geval alvast bedankt voor de moeite, en verder wacht ik rustig af. In het huidige tijdperk zijn er toch niet zoveel gasten welkom.


@JM_Visser excuus dat het even heeft geduurd om bij je terug te komen. Reden hiervoor is dat ik nog geen oplossing heb. Het zou kunnen zijn dat met opnieuw resetten en instellen het netwerk wel te zien zou kunnen zijn. Dit betekent echter wel dus dat alles opnieuw ingesteld zou moeten worden. Vandaar het advies dat als de huidige situatie werkt voor je om dan voor nu het zo te laten. 


@Bram_  toch bedankt voor het meedenken. Met resetten bedoel je denk ik alle WiFi punten?

Als er thuis niemand last van heeft ga ik dat een keer doen. Ik zal dan laten weten of dan wel het gewenste resultaat wordt gerealiseerd. Ik laat dit topic daarom nog even open.


@Bram_  toch bedankt voor het meedenken. Met resetten bedoel je denk ik alle WiFi punten?

Als er thuis niemand last van heeft ga ik dat een keer doen. Ik zal dan laten weten of dan wel het gewenste resultaat wordt gerealiseerd. Ik laat dit topic daarom nog even open.

Elke superwifi per stuk even via een sateprikker in het resetgaatje ingedrukt houden totdat deze een aantal malen rood knippert. Deze gaat dan opnieuw helemaal schoon opstarten. Uiteindelijk gaat deze paars branden ter indicatie dat deze in fabrieksstand staat. Deze kan nu nergens verbinding mee maken zolang deze niet via een ethernet kabel in contact komt met het V10 modem.

Dit herhalen voor elke superwifi die er is totdat deze paars terugkomt. De reden om dit even middels deze volgorde te doen is vanwege het feit dat alle superwifis met elkaar communiceren. Als er dus ergens een probleem in de instellingen zou zitten en je zou ze dus niet allemaal op deze manier van elkaar scheiden dan klonen ze non-stop die foute instellingen van elkaar.

Als alles gedaan is de eerste via ethernet kabel op de V10 modem aansluiten. Deze gaat nu direct de wifi gegevens laden van de V10.

Elke volgende superwifi kan nu op 2 manieren opnieuw geactiveerd worden:

  1. Ook aansluiten op ethernet zodat deze in contact komt met de eerste superwifi en alles overneemt.
  2. WPS via de WPS knop(3 sec ingedrukt houden) activeren op de eerste superwifi en vervolgens WPS op de andere superwifi activeren. Op deze manier kunnen ze dus draadloos met elkaar in contact komen.

Als alles weer opgezet is via de KPN thuis app de apparaten weer benaderen en dan guest wifi instellen opnieuw.


@Bram_  op die manier lukt het inderdaad wel om je bij het gastnetwerk aan te melden. Alleen dan kun je via de thuis-app je modem weer niet vinden...

Logisch ook hé. Op een gastennetwerk heb je alleen toegang tot internet, verder nergens toe. Het is niet voor niks een gastennetwerk. 


U heeft het gastennetwerk toch geen rare naam gegeven? Met een spatie of ander vreemd teken er in ofzo?


@BruisTablet een vraagje over je stappenplan. Moet ik voordat ik de WiFi punten weer op mijn Experiabox aansluit, eerst de WiFi van de Experiabox weer aanzetten? Anders lijkt het mij dat de WiFi punten deze instellingen niet over kunnen nemen.


@BruisTablet een vraagje over je stappenplan. Moet ik voordat ik de WiFi punten weer op mijn Experiabox aansluit, eerst de WiFi van de Experiabox weer aanzetten? Anders lijkt het mij dat de WiFi punten deze instellingen niet over kunnen nemen.

Nee ze kunnen ook de wifi gegevens ophalen van de experiabox ophalen als daar de wifi van uitstaat.


Vanmorgen de adviezen van @Bram_  en @BruisTablet  opgevolgd.

uitgevoerde stappen:

3x reset WiFi-punten totdat ze paars licht geven (terug naar fabrieksinstellingen)

 

ingelogd op Experiabox en WiFi weer aangezet (gastennetwerk UIT gelaten)

 

Experiabox uitgezet en herstart 

 

WiFi-punten met behulp van de thuis-app weer aangesloten (allemaal tijdelijk via de ethernetkabel aan het modem gekoppeld, via WPS-knop lukte het niet)

 

WiFi-punten op de gewenste locaties geplaatst 

 

Gastnetwerk via de thuis-app ingeschakeld 

 

RESULTAAT: Gastnetwerk is nu gewoon zichtbaar bij het zoeken naar beschikbare netwerken via mobiele apparaten