Skip to main content
Vraag

Geen apparaat verbindt met de SuperWifi 1 punten na update

• 15 maart 2025
  • 25 reacties
  • 239 keer bekeken

Ook ik grote problemen met WiFi. Gisteren schone installatie gedaan. Met 6 Witte wifi extenders best een klus op mijn vrije dag. En nu is het nog slechter geworden.

Je ziet hier dat niet één apparaat verbonden is met de superwifi punten.

Het is ook heel onlogisch, want de overloop (1e etage) SW staat dichterbij de router dan de 5SW, die op zolder staat. De SW slaapkamer is rood, maar verbonden met groene overloop. Er zit zo’n 4 meter tussen.

De slaapkamer moet een SW hebben, want daar staat een TV kastje en die heeft een utp kabel nodig (uit de SW).

Ik doe een overzicht van hte scherm van mijn modem en een overzicht van waar de wifi punten staan (het is een schets, ik ben zeker geen bouwkundige ;-).

Het werkt dus voor geen meter.

Ik heb overigens voor mijn smart verlichting en de badkamerthermostaat maar een apart netwerk van 2,4 GHz aangemaakt met de oude naam van het netwerk.

Een nieuw standaard netwerk aangemaakt met zowel 5GHz als 2,4.

Ik heb anderhalve dag geleden een schone installatie gedaan.

De Hue lampen (Hue is met een ethernetkabel op de router aangesloten) doen het wel. Al mijn andere smart lampen doen het niet. Mijn badkamerthermostaat doet het ook niet via internet. De TV in de slaapkamer is niet afspeelbaar omdat de slaapkamer SW een rood lampje heeft.
Overigens is mijnmodem.kpn niet bereikbaar. Maar via 192.168.2.254 wel.

• Firmwareversie modem: V12.C.24.05.08
  • de superwifi's SW1.C.24.13.06
  • 5GHz bandbreedte staat op 80 MHz
  • Beveiliging staat op WPA2 personal

25 reacties

• Auteur
  • 59 reacties
  • 17 maart 2025

Het wordt steeds erger…. Nu ook al geen tv meer. Nog wel tv beneden (bedraad naar router), maar op de slaapkamer is het beeldscherm helemaal zwart.

Eerst was er ook geen wifi, logisch want dat is een puinhoop. Maar na verloop van tijd had hij blijkbaar wel contact met wifi, maar bleef het beeld zwart. Had blijkbaar contact, want ik kon het menu en de gids oproepen. Maar als je dan ergens op  klikte om naar te kijken: zwart beeld.

Op de tv ontvanger beneden kun je wel tv kijken, maar opnames die we eerder hebben gemaakt en die ik wel kan vinden, spelen niet af.

Het is dus bagger.

Vanochtend journaal willen kijken: lukt niet. En daar betaal je dan aardig wat geld voor en heb je in geïnvesteerd met 6 wifipunten ….

KPN, je maakt er een puinhoop van.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 17 maart 2025

overigens 2: ik heb dus ipv6 uitgezet (las dat ergens), maar dat maakt het volgens mij alleen maar erger. Ik ga die weer aanzetten.

Sinds de schone installatie is het dus alleen maar achteruit gegaan.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 17 maart 2025

Overigens 3: ik ben er nu al vanaf vrijdag dagelijks uren mee bezig. Ik ben het nu zat. En mijn man overigens ook (ik ben van de knopjes, hij is gebruiker van internet).

Ik verdien toch minstens 50 euro per uur. En dat nu pak hem beet al 20 uur lang….

En oh ja 4: alle lampjes branden groen op de super wifi’s

en Oh ja 5: ik heb het ExtraWifi5G NIET aangezet, maar toch vangt mijn mobiel een signaal daarvan op….

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7602 reacties
  • 18 maart 2025

Goedemorgen ​@MBMW en bedankt voor jouw bericht, al is de aanleiding natuurlijk een stuk minder :(

Uit je berichten begrijp ik dat je de Super wifi punten al een schone installatie hebt gegeven maar dat het daarna alleen maar minder is geworden; heb je deze schone installatie via een kabel gedaan? Belangrijk daarbij is dat je ze in elk geval 30 minuten de tijd geeft om weer op te starten en de gegevens in te laden. Misschien heb je het al op die manier gedaan maar ik moet dat wel zeker weten. Wat betreft de WPA instelling; de Super wifi 1 punten ondersteunen alleen WPA 2. Als deze instelling in je modem overeenkomst met de Super wifi dat kan dit de performance verbeteren.

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In deze Product Update kun je precies terugvinden hoe je dit in moet stellen. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12.

Zou je hier (nog) eens naar willen kijken en je bevindingen via deze weg terugkoppelen? Alvast bedankt!

• Auteur
  • 59 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb ze zo’ n 20 minuten aan de kabel gehangen.  Ze waren al een tijdje groen toen ik ze eraf haalde.

Wpa2 personal is ingesteld, niet wpa3.

Ik ga vanavond nog eens komen naar de wpa instellingen van de superwifi punten. En misschien nogmaals morgen een schone installatie uitvoeren met een half uur wachten.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 maart 2025

Heel herkenbaar en super frustrerend dit! Hier ook alleen maar gedoe met onze 3 super wifi punten sinds die update!

ik ga bovenstaande tips proberen en hopelijk werkt het dan, want hier nu een zeer ontevreden klant!

• Auteur
  • 59 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb de wifi instellingen van de superwifi punten gecheckt. Bij eentje kwam het niet overeen met het modem.

Ik heb dit verbeterd.

Bij mij staat nu alles als volgt:

• Super Wifi 2,4 GHz standaard: blanco
    • bandbreedte 20 MHz,
    • kanaal auto
  • Super Wifi 5 GHz wifi standaard a, n, ac
    • Bandbreedte 80 MHz
    • kanaal auto

Bij het modem Wifi signaal:

• Wifi bij extenders aanlaten: aangevinkt
  • 2,4 GHz standaard: bgn
    • bandbreedte 20 MHz
    • kanaal auto
  • Super Wifi 5 GHz wifi standaard a, n, ac
    • Bandbreedte 80 MHz
    • kanaal auto

Er staat hier ook nog WiFi 5 profiel en WiFi 6 profiel met een knop toepassen erachter. Ik heb dit niet aangeklikt. Vermoedelijk zal bij Wifi 5 profiel een soort van overschrijving plaatsvinden van wat ik net handmatig heb gecontroleerd????

Even afwachten of het nu stabieler is.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 19 maart 2025

Ik ben op dit moment alles weer aan het resetten. Ik heb gekozen via het menu voor een algehele reset. Alle witte schijven werden paars.

Ik heb de eerste twee nu al 40 minuten aan het apparaat hangen met een kabel.

Ik ga ze zo verplaatsen en de volgende twee aan de kabel hangen….

Dan moet ik echt gaan werken en hoop dat als ik vanmiddag thuis ben de volgende twee groen zijn, waarna ik de laatste twee kan instellen…..

Pffft. Het is wel een karwei.

Zag wel dat met de algehele reset de kanalen en dergelijke van het modem weer waren aangepast De bandbeedte in het modem stond weer op 160 MHz, ik heb hem teruggezet naar 80 MHz.

De 5 GHz standaard staat ook weer op alles + ax, terwijl op de super wifi apparaten dit zonder ax stond.

Ook 2.4 GHz maar gezet op bgn (zonder ax) in het modem.

Een vraagje:

Moet ik de 5GHz ook de ax eruit halen op het modem?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7602 reacties
  • 19 maart 2025
MBMW schreef:

Een vraagje:

Wanneer het goed werkt, kun je dit gewoon zo laten, Maar mocht je toch problemen ervaren dan het wel helpen om op het modem die 'ax' eruit te halen!

Ik hoop oprecht dat het gaat lukken ​@MBMW want ik begrijp heel goed hoeveel problemen en frustratie zoiets met zich mee kan brengen. Mocht je directe ondersteuning hierbij wensen dan kun je hier ook altijd nog een belafspraak voor inplannen met onze Helpdesk!

• Helper
  • 42 reacties
  • 19 maart 2025
Jan van KPN schreef:
MBMW schreef:

Een vraagje:

Wanneer het goed werkt, kun je dit gewoon zo laten, Maar mocht je toch problemen ervaren dan het wel helpen om op het modem die 'ax' eruit te halen!

Ik hoop oprecht dat het gaat lukken ​@MBMW want ik begrijp heel goed hoeveel problemen en frustratie zoiets met zich mee kan brengen. Mocht je directe ondersteuning hierbij wensen dan kun je hier ook altijd nog een belafspraak voor inplannen met onze Helpdesk!

Afspraak inplannen? Geen zin, die kunnen niks doen (na schonen installatie en alle instellingen controleren die toch wel goed staan), moet een apart modem team die tot nu toe nog niks van zich heeft laten horen, gezien de reacties op dit community: veel problemen en geen oplossingen...

• Helper
  • 42 reacties
  • 19 maart 2025
MBMW schreef:

Ik ben op dit moment alles weer aan het resetten. Ik heb gekozen via het menu voor een algehele reset. Alle witte schijven werden paars.

Ik heb de eerste twee nu al 40 minuten aan het apparaat hangen met een kabel.

Ik ga ze zo verplaatsen en de volgende twee aan de kabel hangen….

Dan moet ik echt gaan werken en hoop dat als ik vanmiddag thuis ben de volgende twee groen zijn, waarna ik de laatste twee kan instellen…..

Pffft. Het is wel een karwei.

Zag wel dat met de algehele reset de kanalen en dergelijke van het modem weer waren aangepast De bandbeedte in het modem stond weer op 160 MHz, ik heb hem teruggezet naar 80 MHz.

De 5 GHz standaard staat ook weer op alles + ax, terwijl op de super wifi apparaten dit zonder ax stond.

Ook 2.4 GHz maar gezet op bgn (zonder ax) in het modem.

Een vraagje:

Ik ben benieuwd of het werkt?

• Auteur
  • 59 reacties
  • 19 maart 2025

okay, het lijkt stabieler en de tv ontvangers lijken het ook weer te doen.

Ik zal vertellen stap voor stap wat ik heb gedaan.

1. Alle super wifi punten heb ik aangezet, inclusief de tv ontvangers
  2. ik heb via het modem een algehele reset gedaan. Dat gaat het makkelijkst via het modem zelf: inloggen in het modem, desnoods via 192.168.2.254, Instellingen, Systeem tabblad, Reset thuisnetwerk
  3. Hierna beginnen na verloop van tijd alles SW’s paars te knipperen. Ik heb ze toen naar beneden gebracht bij de modem.
  4. ik heb hierna het glasvezel kastje van de stroom gehaald en het modem en 15 minuten gewacht.
  5. ik heb hierna het glasvezelkastje weer van stroom voorzien. Gewacht tot de meeste lampjes gingen branden.
  6. Daarna het modem aangezet en wederom gereset, maar nu met een paperclip bij de stroomingang. (ik was het zo zat en wilde het het meest grondig doen, het was immers de vierde keer dat ik een schone installatie deed).
  7. Ik heb alle vaste netwerk kabels verwijderd.
  8. Gewacht tot alle lampjes brandden
  9. Daarna heb ik eerst de twee tv kastjes na elkaar aangesloten op het modem via een vaste kabel. Telkens gewacht totdat alles was opgestart. Gelukkig deden ze het nu wel….
  10. Daarna heb ik de andere vaste kabels stuk voor stuk aangesloten en telkens gewacht tot het apparaat het weer deed zoals het hoorde.
  11. Daarna het eerste super wifi punt aangesloten met een kabel op het modem, dit was het superwifipunt dat bij het tvkastje voor de slaapkamer hoorde.
  12. Deze heb ik een half uur aan de stroom/netwerk laten hangen. Daarna heb ik hem los gemaakt van stroom en netwerkkabel om naar zijn definitieve plaats te verplaatsen, aansluiten op de tv en het tv kastje. Gelukkig deed het het.
  13. Zo heb ik telkens 1 superwifi punt helemaal laten opstarten en telkens een half uur gewacht, waarna ik hem verplaatste.
  14. Ik heb het aantal wifi punten geminimaliseerd…. misschien zaten sommigen elkaar in de weg.

Het lijkt er nu op dat het wat stabieler is. Ik heb de modeminstellingen nog op de geresette waarde staan, dus 160 MHz ipv 80 bij 5GHz. Als dat problemen oplevert, heb ik nog iets om aan te passen….. ;-)

Ik hoop dat het stabiel blijft. Ik kan de lampen en de thermostaat weer met een stemcommando bedienen, dus dat is zeker een verbetering op dit moment. Nu maar hopen dat het standhoudt.
Ik sluit het topic nog niet, maar wacht even hoe het zich de komende dagen gaat settelen.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 21 maart 2025

Af en toe heb ik nog steeds wifi zonder internet…. Dat blijft niet lang duren, maar is toch vervelend. Het lijkt wel of het netwerk af en toe een schopje nodig heeft!

Als ik kijk naar de DHCP leases, dan zie ik dat de extenders (vooral 1) steeds een ander IP adres krijgt! Dit zal de stabiliteit geen goed doen. In de vier uur dat ik terug kan kijken hebben ze allemaal wel een nieuw IP adres gekregen.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 22 maart 2025

KPN, het lijkt wel een soort DHZ pakket, dat internet van jullie! Alsof het mijn nieuwe hobby is geworden. Ik ben al 34 uur bezig met mijn internet inclusief een belafspraak van 35 minuten met jullie en het is nog steeds niet oké.

Behalve een instabiel netwerk, heb ik steeds problemen met de kpn tv ontvangers. Ik heb daar een ander topic over lopen. Ik had het probleem getackeld, dacht ik, maar wederom is spontaan de tv ontvanger weer naar zwart beeld veranderd voor alle zenders behalve NPO 1, 2 en 3. Opnames zijn niet te bekijken.

Omdat het even wel werkte, denk ik niet dat het de tv kastjes zijn.

Ik vermoed het netwerk. Een schone installatie heb ik al een aantal keren uitgevoerd (4 keer!!!) dus dat verhelpt het niet.
En ik vermoed dat het met de DHCP niet goed gaat. Je ziet hierboven de wisselende IP adressen voor de super Wifi punten. Dat is niet een rustig netwerk. Daarnaast geeft het modem aan dat bijv. mijn mobiel een statisch adres heeft, terwijl mijn mobiel zegt dat hij een dynamisch IP adres van de DHCP krijgt. Ook wat raar want blijkbaar heeft het modem zelf het ip adres aan mijn mobiel gegeven, maar denkt nu dat de lease vanuit de mobiel gaat.

Gezien wat ik hier boven opmerk, ga ik een paar dingen proberen.

1. Ik gooi de super wifi’s allemaal van het stroom af en start dan het modem opnieuw op. Even kijken of het tv kastje beneden dan werkt.
  2. Ik ga apparaten een vast IP adres geven. Ik focus me daarvoor op de super WiFi’s en de tv kastjes, maar als het werkt dan de rest ook. Kijken of dat werkt.

Helaas heb ik nu gasten in huis, die nu werken achter hun laptop, dus ik moet even wachten tot ik kan gaan testen.

Iemand anders nog ideeën???

• Auteur
  • 59 reacties
  • 23 maart 2025

Ik heb via allerlei problemen uiteindelijk de SW’s op een apart gereserveerd adres gekregen. Internet problemen blijven: apparaten (bijv. printer) offline, mobieltjes regelmatig wel verbonden met wifi, maar niet met internet (uitroeptekentje naast het wifi symbool). En dat echt bijzonder regelmatig.

Het gaat zeker nog niet beter.

• Auteur
  • 59 reacties
  • 24 maart 2025

Wifi was niet beter, vaak wifi met uitroepteken (wel wifi, geen internet). Ik heb zo net alles maar weer van de stroom afgehaald en opnieuw opgestart.

En  ik heb weer rtlnieuws op de tv en kan de opnames weer zien. Voor hoe lang, vraag ik me dan af.

Alle vaste IP adressen zijn weer verdwenen…

Ik zie in de topologie dat niet een apparaat aan de super wifi's hangt. Dat is natuurlijk wel raar.

Even kijken of het stabiel blijft….

• Auteur
  • 59 reacties
  • 25 maart 2025

.…. en wederom vanochtend geen internet in de slaapkamer en dus geen tv (en geen nieuws...). 

Ik ben het echt goed zat.

Ik vermoed dat ik alles al heb gedaan dat ik kan doen, KPN, doe jullie werk!

• Auteur
  • 59 reacties
  • 25 maart 2025

...en ik hoop dat ik verder kom dan na de vorige belafspraak…. Dat was 35 minuten proberen uit te leggen en wat proberen, leek het even te doen, maar wederom niets.

We gaan een nieuwe belafspraak regelen…. Maar KPN, mijn vertrouwen in jullie is wel enorm gedaald….

Eerst geen problemen, dan komt een update en opeens heb ik al een maand geen goed internet en tv kijken heeft iets van (russische) roulette

• Topper
  • 14 reacties
  • 25 maart 2025

@MBMW ik blijf je topic volgen en ben benieuwd naar de update. Veel overeenkomsten.

Mijn WiFi is eindelijk (iets) stabieler na vele schone installaties maar ook vreemd genoeg geen apparaten die koppelen met via ethernet verbonden SW1 punten. Mijn enige SW1 punt dat niet bekabeld is verbindt wel met slechts een paar apparaten maar valt regelmatig spontaan van het thuis netwerk af. Ik zie in mijnmodem dan een melding dat de doe-het-zelf installatie opnieuw moet. Vaak blijft LED dan lang groen, maar in mijnmodem zie ik dat die dan rood is. Na een tijdje wordt de LED dan ook rood en lijkt dat SW1 punt zich te hervinden voor een paar uur. Wel alle koppelingen dan weer weg. Zonder dat ik die herinstallatie doe (dat heb ik al zo vaak gedaan en net als jij lang aan modem laten zitten).

• Auteur
  • 59 reacties
  • 25 maart 2025

@Hans08 het is inderdaad om gek van te worden. Nu heb ik beneden weer tv en staat boven de sw1 op groen, maar toch is daar geen internet. Ik heb het idee dat er toch meer dan een paar personen hier last van hebben. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

• Helper
  • 42 reacties
  • 25 maart 2025

Succes ermee. Ik hoop dat het bij jullie ook eens opgelost wordt, jullie zitten al net zo lang als mij met de problemen,

Bij mij is het eindelijk opgelost (tenmiste alles werkt prima de afgelopen paar uur). De oplossing bij mij: 3 nieuwe zwarte SuperWifi-punten die ik vandaag ontvangen heb van KPN ter compensatie van de niet meer functionerende SW1's (in combinatie met de modem 12 en de uitgerolde modemupdate van 4 weken geleden).

• Auteur
  • 59 reacties
  • 25 maart 2025

Uitkomst belafspraak.

De instelling voor het superwifi punt voor 2.4 GHz bandbreedte 20 MHz, auto en voor 5 GHz bandbreedte 80 en a, n, ac zou het hebben moeten verhelpen en zou het wifi netwerk beter hebben gemaakt. 

Maar dat heeft het dus bij mij niet gedaan.

Omdat ik toch al heel wat geprobeerd heb en ze wel heel erg bezig zijn met het te proberen op te lossen, maar ik nu al tijden onbetrouwbaar internet en tv krijg, ga ik een jaar lang de SW2 punten huren. Alleen betaalt KPN dan mijn huur voor een jaar.

Hopelijk werken die goed.

En dan kan ik tijdens dat jaar kijken of de SW1-en die ik nu heb in de tussentijd wellicht na een reset beter werken (als alle kinderziektes eruit zijn) en kan ik de SW2 punten terugsturen. Of ik neem ze na een jaar over (of blijf ze huren).

Ik ben hiermee akkoord gegaan en hoop dat het gaat werken en dat we weer stabiel internet hebben.

Ik houd dit draadje nog even open om te laten weten of het hierdoor verbetert.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 25 maart 2025

Ik heb een vrijwel identiek verhaal. Ik denk ongeveer in totaal 20 uur bezig geweest om van alles te proberen. Niets hielp,   uiteindelijk 2 SW2-punten een jaar gratis in bruikleen gekregen. Dat werkt prima. Maar het is natuurlijk van de gekke dat we zoveel tijd moeten besteden om de fouten van KPN op te lossen en dat ik nu met 3 waardeloze SW1-punten zit. 

Ik heb begrepen dat inmiddels een aantal klanten gratis SW2-punten in eigendom hebben gekregen om de SW1-punten te vervangen.

Het is natuurlijk wel vreemd dat wij dit niet hebben ontvangen. Maar ik neem aan dat dat nog gaat gebeuren. (toch KPN?)

• Auteur
  • 59 reacties
  • 26 maart 2025

@Aad56 Inderdaad heel raar dat sommige klanten gratis SW2 punten in eigendom krijgen en anderen niet…. Ik heb aangeboden om mijn 6 SW1 punten op te sturen en deze te laten vervangen door de SW2 punten, maar dat ging niet….

Jammer als er met twee maten wordt gemeten.

• Slimmerik
  • 61 reacties
  • 27 maart 2025
Jan van KPN schreef:

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In deze Product Update kun je precies terugvinden hoe je dit in moet stellen. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12.

Begrijp ik het goed, na de update kan je alleen nog maar gebruik maken van Wifi5 standaard als je SW1 punten hebt? Voor de update was wifi6 op het modem en wifi5 op de wifipunten geen probleem. 

[update] Na uitschakelen wifi6 op box12, lijken de SW1 punten gelijk weer sessies over te nemen (en ook weer tussen punten te switchen).

Dus na WPA3 niet meer mogelijk te maken, ook al geen wifi6 meer, vind de upgrade (behalve de snelheid van de interface) verder meer een downgrade dan een upgrade.

Blijf het gevoel hebben dat ik wel heel erg naar SW2 gedwongen wordt. 

Reageer