Skip to main content

Wij zijn sinds kort overgestapt van Ziggo naar KPN 1 Gbps. Nu is de snelheid en bereik dichtbij de KPN Box 12 zeer goed, maar op 10 meter afstand al een stuk slechter. Onze woonkamer heeft een L-vorm: de Box 12 staat in de korte kant van de L en mijn laptop (werkplek) aan de lange kant van de L. Er is dus geen vrij zicht op de modem.

 

Ook boven op de 1ste verdieping is het bereik niet optimaal. We wonen in een jaren ‘20 woning met houten plafonds en ik wil in de studeerkamer op de 1ste verdieping en Superwifipunt plaatsen. De studeerkamer is exact boven de werkplek in de woonkamer (aan de lange kant van de L). Dit superwifipunt bevindt zich dan op hemelsbreed 10 meter van de Box 12 en er zit een muur en plafond tussen.

 

Mijn vraag is dan ook naar jullie ervaringen of advies of één superwifipunt dan voldoende is om op de eerste verdieping beter bereik te hebben en wellicht dat de werkplek op de begane grond ook beter bereik krijgt dan.

 

 

Ha @JSDS, als je het superwifipunt met een kabel aan het modem verbindt dan kan het uiteraard met die afstand. Ga je draadloos dan is een meter of 5 wel het maximale voor een goede verbinding/snelheid. 


Zie onderstaande links voor aanvullende info @JSDS :

en

 


@Joep1965 5 meter maar? Hmmm… teleurstellend. Ik wil het liefst draadloos inderdaad. 
 


De 5 ghz band van wifi kan hoge snelheden aan maar heeft een relatief kort bereik. Een muur kan de snelheid al halveren. De 2.4ghz band kan geen hoge snelheden aan heeft wel een behoorlijk bereik. Dit komt niet door het modem maar zijn de eigenschappen van wifi. Maw hoe groter de afstand hoe lager de snelheden. Als je in het hele huis de volle snelheid wil halen zal je op iedere etage een bekabeld wifipunt moeten plaatsen. Uiteraard is het één en ander afhankelijk van de omgevingsfactoren. 


Koop er gwn 1 test het uit, indien nodig 2e erbij nemen. Of je kan ze ook huren tegenwoordig huur er 1 (mss 2) kost 2,49 per maand per stuk.die kan je dan opzeggen met maand opzegtermijn en ben ja na 2 maanden tientje kwijt. En weet je of het investeren waard is ofniet. 

Elk advies is hier op zijn plaats maar het moet natuurlijk in de praktijk blijken of het daadwerkelijk voldoende zal dekken. Dit is immers afhankelijk van verschillende factoren.

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

 


Even een update van mijn kant hier.

 

Besloten om een superwifi 2.0 punt aan te schaffen en maar te proberen. Het ging heel soepel. Binnen 10 minuten was het ‘up and running’ en de wifi was gelijk op de bovengenoemde plekken stukken beter!

 

Ik heb een 1 Gbps verbinding en dat haal ik bij lange na niet (behalve op 1 m van de modem), maar 200+ zit ik wel op alle ‘belangrijke’ plekken in het huis.

 

Dikke prima dus!

 

(het abo lijkt dus probleemloos naar 200 mbit gedowngrade te kunnen worden, zonder dat ik dat ga merken in gebruikerservaring… niet?)


(het abo lijkt dus probleemloos naar 200 mbit gedowngrade te kunnen worden, zonder dat ik dat ga merken in gebruikerservaring… niet?)

Inderdaad @JSDS , veel particulieren hebben meer dan genoeg aan 100 à 200 Mbit/s voor hun aansluiting, maar of het financieel zin heeft, het scheelt maar €2,50 per maand, terwijl als je terug gaat naar 100Mbit/s het je €10 per maand scheelt, dat levert dus wel geld op.

 


Reageer