Skip to main content
Vraag

Hulp bij installeren SuperWifi 2

• 19 mei 2025
  • 6 reacties
  • 72 keer bekeken

Gisteren pakket opgehaald en de boel direct aangesloten, de modem dan, op het gasvezelpunt.

Nog geen verbinding, maar goed eigenlijk was de aansluitdatum pas uiterlijk op 21 mei.

Vanochtend geen (Ziggo) Wifi in huis, oeps even kijken en het Wifi van KPN werkte wel! 

Direct wat apparaten ingesteld op het nieuwe netwerk en ze werken! 

De TV ontvanger aangesloten en het werkt! 

Daarna alle andere apparaten aangesloten en alles werkt nu via de nieuwe Wifi verbinding van KPN.

Mailtjes ontvangen van KPN en Ziggo wat betreft de overstap, alleen nog even de spullen terugsturen naar Ziggo en dan zijn we daar ook vanaf! 

En dan komt het volgende, ik heb ook 2 van die Super Wifi 2 schotels in het pakket zitten en die wilde ik aan gaan sluiten om ook op de 1e en 2e verdieping een beter signaal te krijgen. 

Met de 1e schotel volgens de gebruiksaanwijzing stap 1 uitgevoerd, internetkabel in de modem, in de schotel, stekker in het stopcontact en in de schotel geprikt, schotel aangezet en tot het met het knipperen van de groene led, het minimaal een 30 minuten vast branden van de groende led ging het 'goed’ of zoals verwacht. 

Dan stap 2, ik haal de internetkabel los, er begint eigenlijk niks te knipperen en het ledje kleurt blauw/paarsachtig om zo te blijven staan.

Nog even online wat gezocht, uiteindelijk de helpdesk gebeld en op aanraden een reset uitgevoerd naar de fabrieksinstellingen om stap 1 geheel te kunnen herhalen. 

Ik werd na een 35-40 minuten teruggebeld om daarna samen de internetkabel uit de schotel te halen om te kijken wat er zou gebeuren.

Exact hetzelfde gebeurde als bij de 1e poging.

Nu kan ik het beste wachten tot woensdag de 21e omdat dan pas alles services echt actief zouden moeten zijn, al kon ik nog een reset van de modem proberen om daarna nog eens stap 1 opnieuw uit te gaan voeren en als dit dan ook niet werkte, dan zou ik moeten wachten tot woensdag…

Iemand tips of trucs voor een digibeet?  

6 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7734 reacties
  • 21 mei 2025

Hoi ​@Leipe Loetje welkom bij KPN! Dan denken we graag even mee. Mijn advies is om sowieso vandaag dan even beide adapters bekabeld aangesloten te laten. Lees voor meer informatie ook even dit artikel op onze kennisbank: 

Trek nog even aan de bel als het morgen nog niet werkt. 

Dan kijken we nog even verder!

Vanaf vandaag zou ik dan officieel aangesloten moeten zijn en waren er meer opties beschikbaar voor ondersteuning op afstand, als ik dat goed begrepen had. 

Maar goed, WiFi werkt nu en mijn vrouw werkt vandaag thuis, dus beter laat ik het even zoals het nu is en ga er morgen mee aan de slag. 

Wat grappig was is dat ik maandag nog even contact heb gemaakt met de klantenservice over totaal iets anders en die medewerker daar kon mij een paar goede tips geven. (Had eerder ook op een andere afdeling gewerkt en had affiniteit met de materie.) 

Volgens betreffende was het wel zichtbaar dat ik één schotel had gebruikt, waarschijnlijk toch iets verkeerd gegaan en kon ik dan beter alles, zowel de modem als de schotel die ik had gebruikt terug zetten naar de fabrieksinstellingen en helemaal opnieuw beginnen.

Morgen tijd zat, dus ga ik daar maar eens mee beginnen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7734 reacties
  • 21 mei 2025

Top! Dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn ​@Leipe Loetje en mocht je nog ergens hulp bij kunnen gebruiken laat het ons dan weten!

Hoi Remco kan jij hier iets mee als moderator?

Ik ben dsu al sinds afgelopen maandag 19 mei online via onze nieuwe glasvezelaansluiting, inmiddels al een paar keer contact gehad en het schijnt maar niet te lukken om ons abonnement toe te voegen of te activeren onder mijn naam?  ðŸ˜…

Het is puur iets administratiefs heb ik het idee, alleen ga ik nu nog maar niet beginnen om die schotels te installeren omdat de man aan de technische helpdesk maandag al had aangegeven dat zolang mijn abonnement niet als actief is gemeld, ik moet eerst een sms krijgen, ze daar mij niet met alle opties kunnen helpen.

Gisteren is er een ticket aangemaakt en vandaag zou ik worden teruggebeld, tot op heden niks gehoord en ik ga zo de deur uit voor het werk. 

Tijdlijn:

1 - maandag 12 mei 'out of the blue’ gebeld door Bouw en Techniek BV om een afspraak te maken voor aansluiten glasvezelpunt.

2 - vrijdag 16 mei is de aansluiting gemaakt en was geactiveerd door de monteur.

3 - vrijdag 16 mei bericht/sms van KPN dat het pakket met apparatuur verzonden gaat worden.

4 - vrijdag 16 mei adres aangepast naar pakketpunt in de buurt.

5 - zaterdag 17mei pakket afgeleverd op pakketpunt.

6 - zondag 18 mei pakket afgehaald op pakketpunt.

7 - zondag 18 mei modem aangesloten, wel WiFi maar geen internetverbinding.

8 - maandag 19 mei geen Wifi van Ziggo meer, KPN WiFi werkt en heeft een internetverbinding.

9 - maandag 19 mei verschillende smsjes van Ziggo over beëindigen abonnement. 

10 - maandag 19 mei, schotel niet kunnen installeren, contact gehad met helpdesk afwachten tot woensdag 21 mei.

11 - dinsdag 20 mei, tweede monteur staat voor de deur om het glasvezelpunt aan te sluiten, aansluitpunt laten zien en na een foto gemaakt te hebben ging hij aan de slag bij de buren.

12 - woensdag 21 mei, geen sms, niet geprobeerd een schotel aan te sluiten, contact gehad met KPN, ik moest tot 22:00 uur wachten en als ik dan geen sms had ontvangen k ik de andere dag terugbellen om een ticket aan te laten maken.

13 - donderdag 22 mei, geen sms, contact opgenomen, ticket is aangemaakt en ik zou de andere dag terug gebeld worden, of anders een sms gehad hebben met activatie abonnement.

14 - vrijdag 23 mei, geen sms, geen telefonisch contact vanuit KPN.

In de KPN app waar je de status van je bestelling kan zien, blijft het stukje 'Glasvezelpunt in je woning’ en 'Je pakket is bij PostNL’ en 'Apparatuur aansluiten’ op een wit bolletje staan, 

Het goede nieuws is wel dat de snelheid over WiFi, stabiliteit van het signaal nu beter is dan eerst bij Ziggo, de modem staat nu in de meterkast ipv dat de Ziggo modem in de huiskamer stond en alsnog werkt het duidelijk beter en ook boven hebben we een goede verbinding op de werkkamer! (Wellicht kunnen we, of gaan we straks zelfs de schotels skippen en terugsturen.)

We hebben nu internet dus ik kan wel even op mijn handen gaan zitten, alleen zou het wel fijn zijn om het administratief ook rond te hebben, dan kunnen we straks ook gaan beginnen met het mobiele stukje.

Alvast bedankt.

JanD
Superuser
  • 10706 reacties
  • 23 mei 2025

Beste ​@Leipe Loetje omdat je glasvezel hebt is er geen technische noodzaak meer om de router in de meterkast te plaatsen, dempt ook de wifi, dus minder bereik.

Je kunt de router op iedere willekeurige plaats in huis neerzetten, als je maar zorgt voor ee geschikte netwerkkabel tussen glaspunt en router.

JanD schreef:

Beste ​@Leipe Loetje omdat je glasvezel hebt is er geen technische noodzaak meer om de router in de meterkast te plaatsen, dempt ook de wifi, dus minder bereik.

Je kunt de router op iedere willekeurige plaats in huis neerzetten, als je maar zorgt voor ee geschikte netwerkkabel tussen glaspunt en router.​​

Dank voor je reactie! 

Het WiFi signaal is nu geen probleem, het is stabiel en zelfs nu de modem in de meterkast staat ligt de snelheid substantieel hoger dan vorige week met de modem van Ziggo nog in de huiskamer stond. 

ik wil nog geen draden trekken, sowieso wil ik ze niet langs de plint hebben lopen, rondom de huiskamer zou het nog kunnen onder de plintjes van het laminaat alleen moet ik dan alsnog van de meterkast naar een plintje zien te komen.

In de toekomst wil ik wel een draad gaan trekken vanuit de meterkast naar de ouderwetse koper PTT aansluiting en vanaf daar loopt er ook een buis in de muur naar boven. 

Die buis naar boven was een loze buis en is ergens rond 2003-2005 gebruikt om de PTT verbinding door te trekken, daar stond tot een paar jaar terug ook onze vorige modem van KPN.

Wanneer straks dat kopernetwerk uit gaat dan ga ik er mee aan de slag. 

Reageer