Skip to main content
Beantwoord

Ik kan mijn SuperWiFi's niet meer benaderen

• 12 maart 2025
  • 22 reacties
  • 190 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een Box 12 met 3 Super Wifi 2’s bedraad aangesloten.

In het begin zag ik de Super Wifi 2 punten netjes in de KPN app of in de webinterface van de modem.

Af en toe val het internet weg (ook bedraad) en moet ik de modem even uit en weer aan zetten. Dan doet het internet het vaak weer. 

Maar de Super Wifi Punten zijn daarna niet meer zichtbaar. Niet in de app en niet in de webinterface van de modem.

Ze zijn nog wel zichtbaar als onbekend ethernet apparaat in de webinterface van de modem, maar zonder IP adres en niet als Super Wifi 2 punt. De wifi doet het dan nog wel.

Maar ik kan ze nu dus niet meer beheren. 

Ook kan ik niet zien welk apparaat in huis aangesloten is op welk Super Wifi 2 punt.

Dit is al eerder gebeurd. Toen heb ik alles gereset en de Wifi punten opnieuw aangesloten. Dan werkte het weer even, totdat het probleem zich weer voordeed.

Het vervelende van een reset van de modem is dat je al je apparaten opnieuw moet identificeren en hernoemen als je wilt weten welke apparaten op je netwerk zitten. Dat is veel werk.

Ik lees dat meer mensen hier problemen mee hebben. 

Is dit iets dat met de nieuwe firmware opgelost wordt, en zo ja, wanneer komt die eindelijk? Ik kan nu ook niet zien welke firmware mijn Super Wifi 2 punten hebben.

Beste antwoord door Roy74

Ja maar uit de context  haal ik dat je je box12 ook een reset gaf. Dat zou ik niet doen.

Voor nu zou ik de superwifi’s loskoppelen en dan Box12 van de stroom halen voor 5 minuten. Dan box12 starten en ruim de tijd geven om te starten.

Vervolgens de superwifi’s resetten (nodig omdat je box12 eerder al eens een reset gaf) en ze een voor een opnieuw koppelen met box12. Zie de kennisbank voor de procedure. Let erop dat je nog de oude software hebt en de goede instructie volgt.

Bekijk origineel

22 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1202 reacties
  • 14 maart 2025

Hoi ​@Gnileba. Welkom op de KPN Community! 

De reden dat SuperWifi's niet goed zichtbaar zijn in de topologie onder Thuisnetwerk of in de MijnKPN app, kan liggen aan het feit dat er switches of powerline adapters actief zijn in je netwerk. Is dit misschien het geval en zijn ze daar deels op aangesloten? Dit is namelijk bekend en daar wordt aan gewerkt voor volgende firmwarereleases. 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 maart 2025

Hallo Arjan

Dank voor je reactie.

Ik heb wel twee passieve switches in huis, maar de Super Wifi 2 punten zijn direct bekabeld aangesloten aan de modem. Daar zit dus geen switch tussen.
De ene switch is op de vierde poort van de modem aangesloten en de andere achter één van de Super Wifi 2 punten.

het vreemde is dat ze dus een tijd wel goed zichtbaar waren, maar daarna niet meer.

En mocht het opgelost worden met nieuwe firmware, wanneer komt die? Ik zit nog op de oude software.

Groet!

Johannes

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 14 maart 2025

Ik heb ook een Box12 met superwifi2 en heb inmiddels de nieuwe KPN software actief. Je krijgt een SMS en mail van KPN als je update wordt doorgevoerd. Volgens mij kan dit niet heel lang meer duren want inmiddels zijn ook de klanten met superwifi2 aan de beurt.

Mijn ervaring is juist dat de oude software erg stabiel was. Maanden online incluis superwifi2. Nu heb ik 3 weken de nieuwe software en vanavond ging het voor het eerst mis met superwifi2. Een herstart was de oplossing.

Overigens (en dat kon ook al met de oude software) is het mogelijk om je apparaten een eigen naam te geven. Dan zijn ze onder die naam ook zichtbaar in de topologie. Erg handig voor het overzicht. Ik zou ook overwegen om het IP van apparatuur te reserveren. Ook die van superwifi. Met name IP camera’s werken bij mij veel stabieler na reserveren van IP’s in mijn netwerk. Een stabiel netwerk is zeker erg fijn.

Als laatste: in de nieuwe software is dit veel gebruiksvriendelijker te realiseren. Even wachten op de nieuwe software!

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 maart 2025

Hoi Roy

Jammer dat de nieuwe KPN software ook niet helemaal stabiel is.

Ik heb zoals aangegeven inderdaad ook alle apparaten een eigen naam gegeven. Dat werkt fijn. Totdat je de modem echt moet resetten. Dan zijn al die namen weg in de oude software.

Vaste IP adressen is een goeie tip :-)

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 14 maart 2025

Ja ok, maar een modemreset is mijn last resort oplossing. Ik heb dat serieus nog nooit hoeven te doen.

Ik ben tevreden over de nieuwe software hoor maar ik merk na drie weken dat er nog wat kleine onvolkomenheden zijn. De software wordt nu echt massaal ingezet en dan is het logisch dat er nog wat bugs naar boven komen. Geen zorgen maken dus.

Als de nieuwe software een feit is dan zou ik eens speuren naar de echte oorzaak van de problemen want een reset zou niet nodig moeten zijn. Op de oude software was alles echt maanden stabiel online. Gaat met de nieuwe ook gebeuren daar heb ik vertrouwen in.

Er is hier veel kennis aanwezig om mee te denken. Ik heb dat zelf ook ervaren.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 14 maart 2025

Hopelijk heeft Arjan een manier om de Super Wifi 2 punten weer zichtbaar te maken in mijn modem, zonder hem te hoeven resetten.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 15 maart 2025

In het algemeen zou ik box12 niet resetten tenzij er een hele goede reden voor is. Met de oude firmware had ik weinig verstoring. Maar een enkele keer was superwifi niet goed meer verbonden. Wat je dan het best kan doen is de modem 5 minuten van de stroom halen. Niet resetten. De superwifi’s ook uitzetten. Dan de modem volledig laten starten en vervolgens de superwifi’s aan zetten.

Na reset modem kan je inderdaad opnieuw beginnen. Daarom niet snel doen.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 15 maart 2025

Precies. Het vervelende is dat klantenservice medewerkers dat wel hebben aangeraden

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 15 maart 2025
Gnileba schreef:

Precies. Het vervelende is dat klantenservice medewerkers dat wel hebben aangeraden

De klantenservice heeft natuurlijk te maken met een heel brede klantenkring met verschillende kennisniveau’s. Vaak wordt er dan voor een reset gekozen omdat het een “schoon” uitgangspunt biedt. Mijn ervaring is dat een schone herstart zoals beschreven (dus niet reset) wonderen doet. Juiste volgorde aanhouden.

Met de nieuwe firmware heb ik nog te weinig verstoring ervaren om een methode aan te raden. Gisteravond volstond bij mij een schone herstart. Overigens gaat koppelen van superwifi met box12 merkbaar sneller met de nieuwe firmware. Hopelijk ontvang je deze ook snel. Ik zou wel zorgen voor gekoppelde superwifi als de update eraan komt want ook deze apparaten krijgen nieuwe firmware.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1202 reacties
  • 17 maart 2025

Ik heb even een kijkje genomen bij je gegevens ​@Gnileba en dan zie ik je Experia Wifi versterkers hebt staan. Dat zijn zwarte vierkante Wifi versterkers in plaats van de ronde. Klopt dit? Dan kan het eerlijk gezegd nog wel even duren voordat je over gaat naar de nieuwe software, want dat staat voor de nabije toekomst nog niet op de planning voor huishoudens met Experia Wifi. 

Heb je nog wel de tips van ​@Roy74 geprobeerd om even een herstartrondje te doen van de apparatuur? Mocht dat niet helpen, dan kun je ook proberen om eerst één van je Experia Wifi versterkers een volledige reset te geven. Dan kun je kijken of deze goed zichtbaar blijft in je topologie. En dan zou je de rest dan nog eens kunnen resetten. 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo Arjan,

Dan kloppen je gegevens niet vrees ik.

Ik heb drie zwarte ronde Super Wifi 2 punten bedraad aangesloten aan mijn modem.

Ik heb ook nooit die vierkante gehad overigens.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 17 maart 2025

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 17 maart 2025

De apparaten zijn al heel vaak herstart. In het verleden ook de resets gedaan. 
Maar de oplossing is dus steeds tijdelijk. 

Nu zie ik ze ook na herstarten niet meer terug in de boom.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

Ja maar uit de context  haal ik dat je je box12 ook een reset gaf. Dat zou ik niet doen.

Voor nu zou ik de superwifi’s loskoppelen en dan Box12 van de stroom halen voor 5 minuten. Dan box12 starten en ruim de tijd geven om te starten.

Vervolgens de superwifi’s resetten (nodig omdat je box12 eerder al eens een reset gaf) en ze een voor een opnieuw koppelen met box12. Zie de kennisbank voor de procedure. Let erop dat je nog de oude software hebt en de goede instructie volgt.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 18 maart 2025

@Roy74  Vanochtend zoals je aanraadde alles losgekoppeld, de modem opnieuw opgestart, de wifipunten gereset en vervolgens een voor een aangekoppeld. 

Ik zie ze nu wel in de boom, maar niet als Super Wifi 2 Punten. 

@Arjan van KPN Weet jij waarom ze in jouw systeem staan als Experia punten terwijl het SW2 punten zijn?

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 18 maart 2025

Volgens mij is dit ook zoals het hoort. Ik kan het niet meer nakijken omdat ik wel al op de nieuwe software zit.

Zie je bij de logged on clients wel devices die verbonden zijn met een van de superwifi’s ?

ik denk dat Arjan de info uit je profiel heeft gehaald.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 18 maart 2025

@Roy74  vroeger zag de boom er zo uit. Zie foto. Toen kon ik door op de SW2’s te klikken ze ook beheren.

Ik zie overigens in mij  profiel geen Experia Wifi punten staan. Of zie ik iets over het hoofd?

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 18 maart 2025

Nu kan ik me dat ook weer herinneren ja. In de nieuwe software ziet het er iets anders uit maar vergelijkbaar.

Wel vreemd want met een reset van superwifi moet dit lijkt mij gewoon weer werken. Die dingen waren paars (lampje) na de reset hè?

Wellicht kijkt Arjan in een intern systeem, hij zal vast weer reageren.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 18 maart 2025

Ben nu weer thuis. Inmiddels ziet het er weer uit zoals het hoort :-)

Waarschijnlijk hadden de apparaten een paar uurtjes nodig om elkaar weer goed te vinden.

@Roy74 Dank voor je hulp.

@Arjan van KPN Kan jij nog wel even checken in jullie systeem waarom er Experia Wifi staat? Ik wil uiteindelijk natuurlijk wel de nieuwe software

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1202 reacties
  • 18 maart 2025

Ik denk dat ik gisteren een oude meeting erbij hebt gepakt, want nu doe ik een andere meting en dan zie ik wel een Box 12 staan met de drie SuperWifi punten. Excuus voor de verwarring. Je hebt je nog de oude modemfirmware, maar zeer binnenkort zou je wel omgezet moeten worden naar de nieuwe KPN Software. Dan ziet je topologie er een klein beetje anders uit, maar zouden zulke problemen niet meer voor moeten komen. 

Mooi dat alles nu weer goed zichtbaar is! Mocht je nog ergens weer tegenaan lopen, dan weet je ons te vinden! 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 29 maart 2025

Arjan,

Ik probeer momenteel een andere browser, Vivaldi, gebaseerd op Chrome, maar kan daarmee niet inloggen in de modem. Kan dat ook aan de oude software liggen? Ik krijg de melding dat het wachtwoord niet klopt, terwijl dat wel klopt en in Safari gewoon werkt.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1878 reacties
  • 29 maart 2025
Gnileba schreef:

Arjan,

Ik probeer momenteel een andere browser, Vivaldi, gebaseerd op Chrome, maar kan daarmee niet inloggen in de modem. Kan dat ook aan de oude software liggen? Ik krijg de melding dat het wachtwoord niet klopt, terwijl dat wel klopt en in Safari gewoon werkt.

Dat is inderdaad een euvel van de oude software. Hopelijk heb je snel de nieuwe software. Als het kan zou ik daar even op wachten.

Reageer