Skip to main content
Beantwoord

Installatie SuperWifi 2 valt tegen, veel moeite en teleurstelling

• 23 juli 2025
  • 17 reacties
  • 112 keer bekeken

Sinds afgelopen maandag wederom klant van KPN in de voorloop van glasvezel. Zit op dit moment aangesloten op mijn vorig jaar afgesloten koperdraadje i.a.v. de glasvezel.

Heb bij dit hernieuwde abonnement meteen 2 stuks SuperWifi2 besteld. Mede door de reclame die hiervoor wordt rondgebazuind.

Heb ze vandaag ontvangen en ben meteen aan de slag gegaan met de handleiding in de hand.

Heb zojuist e,e,a, beëindigd met het besluit ze maar gelijk weer in de doos te stoppen en meteen te retourneren. Wat een op grond van de reclame een fluitje van één cent moet zijn verandert terstond in een grote teleurstelling en vooral ook veel ergernis.

Als je ook hier in dit forum de verhalen ziet en de grote hoeveelheid ervan kan ik niet anders concluderen dan dat dit een schandalige behandeling is van klanten.

[Niet dat het te vergelijken is, maar een installatie van TP-link DECO's gaat een heel stuk soepeler!]

Beste antwoord door Adjudant2

@Leen59 Jouw laatste opmerking deed mij besluiten KPN vandaag nog één kans te geven. Lange tijd aan de telefoon met medewerkers, (die van elkaar niet weten waarmee ze bezig zijn (geweest)).

En ja! Ik heb meerdere kleurtjes voorbij zien komen, oranje, rood, paars en zelfs blauw, maar constant groen zijn "mijn” Superwifi2 exemplaren uiteindelijk nooit geworden.

Keurig in de doos weer ingepakt en morgen zeer snel inleveren bij de KPN winkel in de stad!

Zoals ik dit topic al begon: een schandalige vertoning. Dat was ook de titel van dit topic, maar kennelijk zijn er moderators die de omschrijving gauw hebben vervangen door een ‘vriendelijkere’ variant….

Bekijk origineel

17 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 23 juli 2025

De installatie is op zich heel simpel maar kost wat wachttijd. Ik zie op de foto alleen geen utp kabel tussen het modem en de superwifi, dat is wel nodig.

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 23 juli 2025

Op de foto is het moment dat de UTP kabel reeds ruim 30 minuten was aangesloten geweest en dat het apparaat 10 minuten de tijd kreeg om te paren met de KPN box 12b. Zoals de handleiding voorschrijft.

Dacht ik nog dat ik wellicht een fout exemplaar had geprobeerd heb ik de gehele exercitie herhaald met het tweede exemplaar: exact hetzelfde resultaat.

Dus niks even de mesh punten installeren. Schandalig, dát is het.

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 23 juli 2025

Welke firmwareversie heb je op de box 12?

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 juli 2025

@Leen59 Geen idee. Het apparaat is mij afgelopen vrijdag toegezonden en maandag j.l. door een monteur aangesloten. Alles werkt zoals het hoort. 

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 24 juli 2025

Hebben de lampjes op de superwifi wel groen gebrand voordat je de kabel eruit haalde?

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 juli 2025

Ik heb van alle kleuren alleen groen knipper, groen en paars mogen zien. Blauw en rood zijn nooit zichtbaar geweest. Wel fijn dat je probeert te ontdekken waar de fout kan zitten.

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 24 juli 2025

Probeer eens in te loggen op het modem om te zien welke firmwareversie erop staat 

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 juli 2025

Ik weet niet waar de firmwareversie te zien is. Ik vind echter wel de softwareversie:  SGEJ1000060E

Zelf ook maar een leek hier, maar de kleur van het ledje geeft volgens mij aan dat de fabrieksinstellingen actief zijn en dat de schotel klaar is om de software update te gaan downloaden? (Paars.)

Heb jij in de modem zelf namen van apparaten aangepast, dat wil ook nog wel eens problemen geven, maar ik lees al dat je niet kan uitzoeken waar je de huidige softwareversie kan vinden door in te loggen in de modem, dus dat zal dan wel niet? 

Ik heb in het begin ook wat problemen gehad, zeg maar dat niks lukte om de schotels aan de praat te krijgen, bij mij lag het aan het niet actief zijn van mijn abonnement terwijl ik wel al een paar weken online was via glasvezel, het was puur een administratief ding.

Na redelijk wat gebel en berichten hier op het forum is het alsnog geregeld en heeft de backoffice mijn abonnement geactiveerd, wel gratis een paar weken online geweest, maar daarna ging het installeren eigenlijk net zo makkelijk als in de procedure wordt vermeld?

Dus nog een belangrijke vraag is, misschien wel de belangrijkste vraag, zijn die schotels wel al actief in het administratieve stukje van het systeem, ik ben anders bang voor je dat je kan blijven pielen wat je wil maar dat er niks gebeurt totdat het op actief staat?

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 24 juli 2025
Adjudant2 schreef:

Ik weet niet waar de firmwareversie te zien is. Ik vind echter wel de softwareversie:  SGEJ1000060E

Die bedoel ik idd. Dat is oude software waardoor mogelijk de superwifi niet wil updaten. Mijn advies is om het modem een factory reset te geven waardoor de nieuwe software binnengehaald wordt (hopelijk).

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 juli 2025

En hoe geef je het modem (eigenlijk DE modem) een fabrieksreset? Gewoon de resetbutton indrukken met een paperclip? Zo ja, dan moet ik dus alle instellingen opnieuw inkloppen?

Begrijp me goed, ik (74) heb 37 jaar weg bij de KL als beroepsonderofficier bij de Verbindingsdienst en ben als het ware ‘opgegroeid’ met straalzender/draaggolf/telefonie te velde en weet dus best wel hoe e.e.a. in elkaar steekt in de digitale wereld. Maar zoals ik dit topic begon, het is niet normaal dat je als grote speler in de communicatiemarkt met dit gedoe klanten het bos in stuurt.

Ik vind het nog steeds schandalig.

Leen59
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 24 juli 2025

Mee eens. Maar als techneut zijnde wil je toch alles proberen.

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 24 juli 2025

@Leen59 Uiteraard, maar niet ten koste van alles. Ik stuur de 2 satellieten gewoon direct retour. Ik heb nog een setje van 2 TP-link Deco's staan die uitstekend werkten in het afgelopen DeltaFiber glasvezel jaar. Maar na 1 jaar was ik wel helemaal klaar met de Caiway rommel van hen en keerde hoopvol terug naar KPN ondanks het feit dat dat alleen maar kon via mijn oude koperdraadje. Jammer, heel erg jammer…

Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • Antwoord
  • 25 juli 2025

@Leen59 Jouw laatste opmerking deed mij besluiten KPN vandaag nog één kans te geven. Lange tijd aan de telefoon met medewerkers, (die van elkaar niet weten waarmee ze bezig zijn (geweest)).

En ja! Ik heb meerdere kleurtjes voorbij zien komen, oranje, rood, paars en zelfs blauw, maar constant groen zijn "mijn” Superwifi2 exemplaren uiteindelijk nooit geworden.

Keurig in de doos weer ingepakt en morgen zeer snel inleveren bij de KPN winkel in de stad!

Zoals ik dit topic al begon: een schandalige vertoning. Dat was ook de titel van dit topic, maar kennelijk zijn er moderators die de omschrijving gauw hebben vervangen door een ‘vriendelijkere’ variant….

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 104 reacties
  • 26 juli 2025
Adjudant2 schreef:

Aangezien bij het merendeel van de mensen wel werkt, heb je of ergens pech/verkeerde versie of je doet iets verkeerds. 

Maar je zei monteur, heeft die niet de SW2 werkend achter gelaten?

• Auteur
  • Topper
  • 10 reacties
  • 26 juli 2025
MeNTaL_TOv2 schreef:
Adjudant2 schreef:

Aangezien bij het merendeel van de mensen wel werkt, heb je of ergens pech/verkeerde versie of je doet iets verkeerds. 

Maar je zei monteur, heeft die niet de SW2 werkend achter gelaten?

Best wel aanmatigend deze reactie. De twee satellieten zijn vanochtend door mij bij de KPN winkel afgegeven. Dus doe verder geen moeite.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7972 reacties
  • 28 juli 2025

Goedemorgen Adjudant2. Wat bijzonder spijtig dat je de Wifi-punten uiteindelijk niet aan de gang hebt gekregen, dat is dan een behoorlijke valse start van je abonnement bij KPN. Dat is natuurlijk niet wat we wensen en excuses daarvoor.

Het is een beetje mosterd na de maaltijd aangezien je het één en ander nu al hebt ingeleverd. Maar je kan bij dit soort zaken altijd een blik werpen op onze kennisbank: 

Ik wens je een fijne dag en post gerust nogmaals een topic als we ergens bij kunnen assisteren. 

Reageer