Skip to main content
Vraag

Kan ik mijn superwifi punt aansluiten op een DVS650? (met een switch?)

• 10 maart 2025
  • 12 reacties
  • 111 keer bekeken

Door de laatste update dragen de SW1 wifipunten minder ver en daarom heb ik geen wifi signaal meer in mijn tuinveranda.  Er ligt gaan data kabel wel een stroomkabel naar de veranda.

Ik sluit via een DVS 650 mijn TV ontvanger aan in de veranda. Dat werkte perfect en eigenlijk nog steeds.

Nu mijn wifi in de veranda weg is gevallen ben ik op zoek naar een oplossing voor wifi in de veranda.   

Concreet de vraag:

1. Kan ik op de DVS 650 een SW1 aansluiten? Dan heb ik weer wifi in de veranda.
  2. Alleen dan kan ik mijn TV ontvanger dan niet meer aansluiten op de DVS, die heeft maar 1 uitgang. Als ik het nu zo doe: DVS 650 in het stopcontact, kabel naar een kleine switchbox, vanaf de switchbox naar de SW1 en vanaf de switchbox naar mijn TV ontvanger. Dat zou moeten werken. Ze zijn dan beide bekabeld. Kan dit of leidt dit tot problemen? 

12 reacties

• 3812 reacties
  • 10 maart 2025

Ja het kan. Het word alleen niet aangeraden. Maar het kan wel. Gewoon proberen. 

Switch kan ook. Hij moet wel igmp snooping ondersteuning hebben voor de tv ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 10 maart 2025

Dank voor de reactie.

Waarom wordt het niet aangeraden? Gaat de router op hol of kapot ofzo?

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Helaas is mijn ervaring dat dit vaak niet lukt.

Allereerst, is er een verandering geweest in signaal waarmee de Super WiFi’s zijn verbonden met elkaar (2.4Ghz naar 5Ghz) welke kortere afstanden haalt maar wel een stuk sneller is, maar uiteraard heb je in dit geval daar niet zoveel aan.

Wat het lastig maakt is dat de Super WiFi, indien deze niet rechtstreeks met de kabel is verbonden, soms lijkt uit te zenden via z’n poort ipv te ontvangen waardoor de boel vast lijkt te lopen. Echter, gezien je geen wifi hebt in het tuinhuis zou het mogelijk alsnog kunnen werken. Helaas zit je dan met het volgende probleem, de TV box.

Heb je toevallig een Experiabox V12 (zwart) en een tweede KPN Super WiFi? Mogelijk valt er wat in huis te schuiven zodat die van het tuinhuis de andere kan vinden. Gezien de Experiabox v12 zelf ook als een Super WiFi punt kan fungeren, kan mogelijk het tweede Super WiFi punt ergens halverwege komen te staan.

Hopelijk heb je daar wat aan!

• 3812 reacties
  • 10 maart 2025
Luna de hond schreef:

Nee hoor. Er gaat niets kapot. Gewoon proberen. Grote kans dat het lukt.

Dave van Toer
Helper
Forum|alt.badge.img+3
Luna de hond schreef:

Dank voor de reactie.

Excuus, de tussentijdse reactie had ik nog niet gezien. Nee niks kan fysiek kapot met het uitproberen, het modem kan wel op dat moment van slag raken maar niks wat met een herstart gewoon weer werkbaar wordt. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4557 reacties
  • 10 maart 2025

Superwifi achter dvs werkt eigenlijk amper, laat staan als we dan ook nog een switch er tussen plaatsen en de tv ook aansluiten. Dit gaat geheid voor storingen zorgen. De allereerste stap van de instructies geven al aan dat dit ongewenst is. 

Investeer in een storingsvrij netwerk, eventueel met superwifi 2.0 punten welke nog wel een 2.4ghz backhaul kunnen opbouwen, een ander goed mesh netwerk of de beste oplossing door een kabel te trekken. Succes!

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 101 reacties
  • 10 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Superwifi achter dvs werkt eigenlijk amper, laat staan als we dan ook nog een switch er tussen plaatsen en de tv ook aansluiten. Dit gaat geheid voor storingen zorgen. De allereerste stap van de instructies geven al aan dat dit ongewenst is.

Ik zie geen reden waarom SuperWifi of andere WiFi AP's “amper” zouden werken achter een Powerline/DVS.
Voor een SuperWiFi of AP is het gewoon een netwerk verbinding net als de rest van je bedrade netwerk
Natuurlijk kan de Powerline/DVS verbinding zelf wel verstoord/ slecht zijn door diverse oorzaken.

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (DVS)

• 392 reacties
  • 10 maart 2025

@Ik_Combineer Het is maar de vraag of de 2.4ghz backhaul bij de Superwifi 2 mogelijk blijft. ​

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 12 maart 2025
VwDt schreef:

@Ik_Combineer Het is maar de vraag of de 2.4ghz backhaul bij de Superwifi 2 mogelijk blijft. ​

Het zijn SW1 wifi punten die ik heb, dus wat is de relevantie hiervan?

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 12 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Investeer in een storingsvrij netwerk, eventueel met superwifi 2.0 punten welke nog wel een 2.4ghz backhaul kunnen opbouwen, een ander goed mesh netwerk of de beste oplossing door een kabel te trekken. Succes!

Een kabel trekken is geen optie, de tuin is net aangelegd en dan moet ik een netwerkkabel van 50 meter gaan ingraven. Dat gaan we niet doen.

En daarbij ik had gewoon 4 SW1 punten die werkten, dus warom moet ik gaan investeren in wat nieuws als KPN een update doet waarna alles weer werkt? 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 12 maart 2025

Dank voor alle reactie, heb net een swithch besteld met IGMP snooping ondersteuning. We gaan het gewoon proberen, als het niet lukt dan ben ik hoogstens een paar tientjes kwijt en kom ik weer terug.

IK laat het weten of het werkt of niet.

• 392 reacties
  • 12 maart 2025
Luna de hond schreef:
VwDt schreef:

Het zijn SW1 wifi punten die ik heb, dus wat is de relevantie hiervan?

@Luna de hond Dit was een reactie op “Investeer in een storingsvrij netwerk, eventueel met superwifi 2.0 punten welke nog wel een 2.4ghz backhaul kunnen opbouwen“ van ​@Ik_Combineer 

Verder zou ik liever zien dat de 2,4 backhaul weer mogelijk word. 
Bijvoorbeeld als optie die standaard uit staat en een waarschuwing over een lagere snelheid of wat de reden dan ook is om deze standaard uit te hebben staan.
Ben er geen voorstander van dat bestaande functionaliteit na een update/upgrade komt te vervallen.

Reageer