Skip to main content

Toch nog een vraag over dit oude draadje…. Ik heb 4 bedraden SW punten en 1 onbedraad SW punt en 3 (bedrade) experira wifi punten. Alle accespoints staan op dezelfde kanalen. Ik dacht dat het gunstig zou zijn als de kanalen wat verspreid zouden zijn. Als ik het kanaal op de beschreven manier verander dan veranderen ze allemaal. Kunnen deze punten niet op verschillende kanalen staan?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Admin: afgesplitst

Toch nog een vraag over dit oude draadje…. Ik heb 4 bedraden SW punten en 1 onbedraad SW punt en 3 (bedrade) experira wifi punten. Alle accespoints staan op dezelfde kanalen. Ik dacht dat het gunstig zou zijn als de kanalen wat verspreid zouden zijn. Als ik het kanaal op de beschreven manier verander dan veranderen ze allemaal. Kunnen deze punten niet op verschillende kanalen staan?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

in een wifi mesh systeem heb je altijd 1 “master” die dan vervolgens 1 of meerdere "slave's” aanstuurd.

dus als je in deze master de wifi kanalen wijzigt, dan veranderen de andere "slave's” vanzelf mee.

in het geval van KPN, wordt of het modem (box 12 of V10A) of 1 van de wifi punten (experia wifi, Superwifi 1 of de Superwifi 2) de Master.

als je dus de Box12 hebt met hierachter dus 1 of meerdere wifi punten, wordt automatisch de wifi instellingen van de Box12 overgenomen door de rest van de wifi punten.


Ik heb de v10, het viel me ook op dat de wifi van de v10 aan blijft ik dacht dat deze uit moest (vanzelf zou gaan) als je er een superwifi punt aan hebt hangen. Maar het klopt dus dat het hele wifi net zich op 1 kanaal houdt en als je met bijvoorbeeld wifi analyzer app kijkt je allemaal boogjes over elkaar afgebeeld ziet staan met jouw netwerk naam? 


Ik denk dat er dan toch iets niet helemaal in orde is want wifi op de v10 zou uit moeten gaan vooralsnog. Daar gaat wellicht verandering in komen zodra de firmware van alle ondersteunde modems gelijk getrokken wordt.

Je hebt waarschijnlijk zowel de 2.4GHz band als ook de 5Ghz band aan staan. En mogelijk heb je ook nog een guest netwerk aangezet. Dat zijn dan al drie "boogjes”. Mogelijk ook nog voor beide banden een Extra Wi-Fi netwerk en je komt zomaar op 5 "boogjes”.

Per band is het kanaal gelijk voor alle genoemde nodes en netwerken.