Skip to main content

Beste allen,

Ik heb nu 1,5 jaar de Box 12 van KPN met glasvezel. Mijn Box 12 heeft firmware versie: V12.C.23.15.06. Deze box staat in de meterkast op de begane grond.
Door mijn huis heen zijn 2 UTP kabels getrokken (één naar de eerste verdieping en één naar de tweede verdieping). Ik heb hier toentertijd 2 Superwifi 2 versterkers op aangesloten (dus beide bedraad). Deze werken allebei (groen lampje).

Nu heb ik een derde superwifi punt gekocht, maar deze wil ik graag draadloos in de tuin plaatsen, zodat ik daar ook iets sterker signaal heb. Dus ik heb netjes het installatieproces doorlopen (aansluiten op hoofdmodem in meterkast, aanzetten, netjes halfuur wachten totdat alles geinstalleerd en geupdate is op de wifiversterker totdat alles continu groen brandt). Alleen als ik de schijf dan loskoppel en ergens in het huis aanzet (zonder UTP kabel), krijgt hij uiteindelijk een rood lampje. Echter als ik het weer in de meterkast doe met een UTP kabel erin, dan heeft hij weer een groen lampje. Kortom: mijn wifiversterker werkt niet zonder UTP kabel.
De andere 2 wifiversterkers op de eerste en tweede verdieping werken ook niet als ik de UTP kabel eruit trek, dan wordt het groene lampje ook rood.

Wie-o-wie weet de oorzaak en oplossing voor mijn probleem en kan mij helpen?

Mvg,

Frans Ottink

Welkom bij de community @FransOttink, leuk dat je hier even aanklopt omdat je er verder niet helemaal uitkomt. We denken graag met je mee!

Hebben de andere 2 versterkers het eerder wél draadloos gedaan? Of heb je ze tot nu toe alleen maar bekabeld aangesloten gehad en kom je er nu pas achter dat het niet optimaal werkt?

Hoe ver is de meterkast bij de locaties van de versterkers vandaan? Als de afstand te groot is, lukt het niet goed om ze helemaal draadloos te verbinden. Ook kunnen de bij de bouw gebruikte materialen roet in het eten gooien, een tussenwandje van gipsplaten houdt minder wifisignaal tegen dan een goed geïsoleerde buitenmuur bijvoorbeeld.

Mocht je niet het idee hebben dat de afstand en omgevingsfactoren de boosdoener zijn, dan wil ik je aanraden om een ‘schone installatie’ uit te voeren, hoe je dat doet lees je in het volgende artikel:

 

 


@FransOttink Welke firmware hebben de SW2?


@FransOttink Welke firmware hebben de SW2?

Waar kan ik zien welke firmware de SW2 hebben?


Waar kan ik zien welke firmware de SW2 hebben?

Beste @FransOttink,

Als het goed is kun je op deze pagina er alles over lezen:

 


@FransOttink Welke firmware hebben de SW2?

Waar kan ik zien welke firmware de SW2 hebben?

Als je in KPN modem inlog en op de SW klik, kan je de versie zien. Mijn vraag over de versie omdat als de SW2 de firmware SW2.xxxxxx heb, werkt hij samen met de firmware V12.xxxx van modem. Andere versies werken niet samen, ze moeten bekabeld blijven aangesloten.


@FransOttink Welke firmware hebben de SW2?

Waar kan ik zien welke firmware de SW2 hebben?

Als je in KPN modem inlog en op de SW klik, kan je de versie zien. Mijn vraag over de versie omdat als de SW2 de firmware SW2.xxxxxx heb, werkt hij samen met de firmware V12.xxxx van modem. Andere versies werken niet samen, ze moeten bekabeld blijven aangesloten.

Beste TDN,

Zojuist gecheckt, beide superwifi’s hebben firmware versie: SW2.C.24.03.00.
Zouden mijn 2 SWs dan draadloos moeten kunnen werken?


En de derde nieuwe SuperWiFi heeft ook die firmware? 

Welke firmware staat er op de KPN Box? 


En de derde nieuwe SuperWiFi heeft ook die firmware? 

Welke firmware staat er op de KPN Box? 

De derde superwifi heb ik op dit moment uit staan en niet aangesloten, dus enkel de 2 SWs die ik primair had staan er bekabeld.

De firmware van de KPN Box 12 is: V12.C.23.15.06.
 


@FransOttink Wat gebeurt als je in modem wifi uitzet met optie excl wifi extenders. Dan is een van de bekabelde SW2 master, en de rest slaves kunnen draadloos zijn. Misschien werken de SW2 dan zonder wifi van modem.


@FransOttink Wat gebeurt als je in modem wifi uitzet met optie excl wifi extenders. Dan is een van de bekabelde SW2 master, en de rest slaves kunnen draadloos zijn. Misschien werken de SW2 dan zonder wifi van modem.

Beste TDN, 

Waar kan ik deze optie in mijn modem-login interface vinden? Ik heb namelijk eindeloos gezocht maar zie niet een optie “Modem wifi uitzetten excl. wifi extenders”.

Als ik het schuifknopje met wifi logo uitzet dan kan ik niks meer aan de praat krijgen want dan kan ik niet meer inloggen op mijn modem (via wifi).


@FransOttink Wat gebeurt als je in modem wifi uitzet met optie excl wifi extenders. Dan is een van de bekabelde SW2 master, en de rest slaves kunnen draadloos zijn. Misschien werken de SW2 dan zonder wifi van modem.

Beste TDN,

 

Het probleem heeft zich opgelost. Mijn modem had een hard reset nodig, en nu fungeren alle SW2’s ook draadloos! 
 

In ieder geval bedankt.

 

Grt,


Goed nieuws @FransOttink 😃 Bedankt dat je het nog even laat weten!


@TDN 

Ik heb de Wifi op de box 14 uitgezet.  Ik heb de optie excl bekabelde wifi extenders aangevinkt.  

Maar wat ik ook doe..  de box 14 blijft Master helaas.  

 

Ondanks dat de wifi op het modem uitstaat lijken de wifi2 punten te werken echter allemaal in slave mode 

 

Iemand een idee hoe je de Master over kan zetten naar 1 van de bekabelde Wifi2 punten ? 


Het modem blijft altijd master met wifi op het modem aan dan wel uit. Enige manier om de extender master te laten worden is als het modem verwijderd wordt uit het netwerk.

Die optie exclusief bekabelde wifi extenders regelt alleen dat de extenders kunnen blijven doordraaien met wifi aan als de wifi op het modem wordt uitgezet. Zonder die aanvink functie zou namelijk bij het uitzetten van wifi op het modem overal op elke extender ook de wifi uitgaan.


@BruisTablet 

 

Bedankt voor je antwoord..  Ik ga dat allemaal even testen

Ik wil alle Wifi2 punten blijven gebruiken zonder de box14.


@BruisTablet Het klopt niet, alleen een wifi AP kan master zijn. Een modem zonder wifi is een DCHP server maar beheert het mesh systeem niet.

  • Stand alone modus voor SW2 aangebracht. Wifiversterkers maken onderling uit welke de master is. Op de login pagina is direct duidelijk welke rol een SW2 heeft.

 

@TDN 

De link is naar een firmware versie die ik niet meer heb 

De huidige firmware van m,n wifipunten zit op SW2.C.24.03.00

Bij de beperkingen in de documentatie van deze firmware versie staat : 

 

  • Specifieke situatie: Als je de SW2 punten in gebruik hebt in combinatie met een v12/v14 en je wil alleen gebruik maken van de wifi van de SW2. terwijl de wifi op de v12/v14 uit staat.
    • Dan worden wifi wijzigingen aan/uit voor de Gast- en Extra Wifi niet doorgegeven aan de SW2 punten. Hiervoor moet de wifi op de v12/v14 aan blijven terwijl de checkbox “exclusief bedraad aangesloten extenders” (bij tab wifisignaal) uitgevinkt staan.

 

En dat wil ik dus.  

Standalone op de Wifi2 punten draaien. 

Met gast en extra wifi netwerken is niet relevant voor mijn situatie.  

dus het zou wel al moeten kunnen om het te laten werken maar het werkt dus niet met de box 14 aangesloten en in het netwerk. Wat ik ook doe en/of aan en uitzet..   De box 14 blijft master in alle gevallen. Dus standalone via Wifi2 punten draaien met 1 ervan als Master zoals de docu eigenlijk zegt dat het kan..  

Kan dus niet?

 

 


Er lopen wat begrippen door elkaar denk ik.

Standalone betekent dat er alleen extenders zijn en geen modem in het netwerk. Als er alleen extenders zijn dan gaat 1 van die extenders de taak van master op zich nemen en dan is dat een standalone situatie.

Zodra er dus een modem aanwezig is (met die nieuwe software erop) dan is die de master ook als daar de wifi op uit staat. 

Als de wifi op het modem wordt uitgezet moet er uiteraard wel minimaal 1 extender middels een ethernetkabel verbonden zijn met het modem. Immers zou via wireless uiteraard de extender niet meer kunnen verbinden met de wifi die op het modem is uitgezet.

Als het modem  dus met de wifi uit staat en dus nog steeds master speelt dan geldt dus die beperking  in de eerder beschreven beschrijving dat de gast en extra wifi niet worden geüpdatet of gesynchroniseerd hoe je dit ook wilt noemen.


@BruisTablet 

 

Bedankt voor je reactie.

Ik zoek het zelf wel uit want ik krijg niet de indruk dat je snapt waar ik naartoe wil.  :)

 


Reageer