Skip to main content

Beste,

Nadat ik alle ethernet kabels weer wat geordend heb aangesloten en een Ethernet Switch heb aan gesloten zijn mijn (Witte) KPN Super WiFi punten niet meer zichtbaar in het overzicht van mijn modem (Network Map). Dus als ik inlog als Admin in mijn modem.

Ik dacht dat dit misschien aan de Switch kon liggen en heb daarom 1 Super WiFi punt direct met kabel verbonden in de KPN 12 Box. Je ziet dat deze aansluiting van Zwart naar Geel kleurt, maar verder geen plaatje of tekst meer te zien van het Super WiFi punt.

Voorheen kon ik zien welke apparaten er met welk SuperWiFi punt verbinding maakte. Dit gaf veel overzicht.

Heb al verschillende keren alles opnieuw opgestart en 1 SuperWiFi punt gereset. Dit had echter geen effect.

Nu lees ik dat dit vaker voorkomt. Is dit een foutje in de Software of? 

En is dit simpel te verhelpen?

Hoor het graag.

Groet, Martien  

 

Hoi Martien,

Hier momenteel precies hetzelfde!

Had voorheen één SuperWifi2 punt op de 1e etage en het modem beneden in de huiskamer. WiFi op het modem ook aan.
Alles bekabeld aangesloten en in de interface van het modem zag je dan mooi het SuperWifi2 punt (je kon ook settings aanpassen zoals led aan/uit of reboot) en de verbonden clients aan modem of SuperWifi2 punt.

Om het nog wat mooier te maken, niet dat het niet werkte, heb ik zojuist een tweede SuperWifi2 punt geplaatst beneden in de huiskamer en het modem terug gehangen in de meterkast.
Alles nog steeds bedraad aangesloten maar nu wel het WiFi op de modem uitgeschakeld.

Nu zie ik in de GUI van het modem alleen niet meer de SuperWifi2 punten en kan ik ook geen settings daarvan aanpassen (LED aan/uit) of ze op afstand herstarten. Ze staan tussen de verbonden clients aan het modem net als alle andere laptops, telefoons, etc.
De SuperWifi2 punten rechtstreeks benaderen via de browser gaat ook niet. Er wordt dan een redirect naar de modem (mijnmodem.kpn) modem.

Nu is mijn ervaring wel dat de GUI van het modem enorm traag is.
Niet alleen in het directe gebruik, maar ook in het weergeven van veranderingen in de omgeving.
Ik geeft het nog even tijd (het draait amper een ½ uur nu). Kan zomaar zijn dat een update van de map maar eens in de zoveel tijd wordt gedaan (één of ander proces dat niet realtime is).

Als het overzicht morgen nog niet bijgewerkt is, dan begin ik me iets meer zorgen te maken.
Vooralsnog werkt namelijk alles wel. De SuperWifi2 punten hebben beide ook de juiste WiFi settings wel overgenomen.

Groeten, Patrick

 


Hoi @Houtje Touwtje , Martien ,

Inmiddels een uurtje verder en het overzicht ziet er inmiddels een stuk beter uit.

Nog niet 100% correct, want achter het tweede SuperWifi2 punt zitten niet twee bedrade devices zoals in het overzicht wordt weergegeven, maar slechts één (tv decoder).
Ik heb op LAN1 een switch met meerdere devices in de woonkamer. Op LAN2 het eerste SuperWifi2 punt en op LAN3 het tweede SuperWifi2 punt. Ook dat wordt nog een beetje ‘apart’ weergegeven.

Komt na verloop van tijd ook vast vanzelf goed. Of niet, maar niet het grootste probleem.
Alles werkt verder prima! Hopelijk bij jou ook inmiddels of binnenkort.

Groeten, Patrick

 


En weer een ½ uurtje later ziet het er alweer beter uit.
De kritiekpuntjes uit mijn vorige post zijn alweer glad getrokken in de interface.
En zie nu ook mijn WiFi SSID weergegeven in het icon van het modem. WiFi op het modem staat nog wel steeds uit.

Tijdens installatie van een KPN Box 12 & SuperWifi omgeving is het, naar mijn idee, goed om niet blind te varen op wat je in de webinterface van de KPN Box 12 ziet.
Als het werkt dan kan het gewoon wat duren (eerder uur(en) dan minuten) voordat het correct wordt weergegeven.

Groeten, Patrick

 


Hoi Patrick,

Fijn dat het bij jou werkt!

Echter had ik dit vorig weekend gedaan en ik wist dat het even kon duren voordat alles netjes was bijgewerkt. Dit had ik al ervaren ;-)

Ik heb mijn modem wel aanstaan als WiFi punt. Dit moet volgens mij gewoon kunnen. Je hebt dan (gratis) een derde punt en met de Mesh functie zal het moeten werken. 

Ik weet ook niet meer hoe ik dit aan of uit kan zetten. Jij wel? Hoor het dan graag.

Vanavond zal ik de modem eens uitzetten, dan een SuperWiFi punt resetten en opnieuw laten verbinden met het Modem. Hopelijk werkt dat.

Groet, Martien 

 


Hallo Patrick,

wat ik gedaan heb:

  • Modem uitgezet.
  • alle SuperWiFi punten uit. 
  • Eerste Super WiFi punt aan gezet en laten opstarten.
  • Eerste SuperWiFi punt gereset. (15 sec. knopje indrukken met vulpotlood totdat deze rood gaat knipperen. Wachten totdat deze is opgestart. Geeft daarna enkele minuten Paars lampje.
  • Met kabel aan modem gekoppeld. 
  • Modem aangezet en wachten maar.
  • Na ongeveer een uur kwam deze weer in beeld. op het overzicht.
  • Andere SuperWiFi punten aangezet.
  • Na lang wachten komen deze ook weer tevoorschijn.
  • Echter duurt het lang voordat het schematisch begint te kloppen.
  • De 5 GHz is ook weer terug.

Het lijkt er dus op dat het weer gaat kloppen.

Hopelijk blijft het langer werken. Want als het werkt is het een prima netwerkje voor thuis ;-)

Groet, Martien 

 


Hallo @Houtje Touwtje, Martien,

Goed om te horen dat het allemaal weer werkt.

En je hebt gelijk, als het werkt dan is het een prima, eigenlijk heel goed netwerk voor thuis.

Enerzijds kan je heel weinig instellen. Zo mis ik nog wel dat ik graag de power van de wifi wat naar beneden zou willen schroeven (14-17 dBm / 2.4-5Ghz / oftewel 25%) is doorgaans meer dan genoeg voor een goede dekking (ipv 20-23 dBm / 2.4-5Ghz / 100% , waarop de apparatuur standaard staat). De clients moeten nl. ook nog terug kunnen zenden en die doen dat doorgaans (zeker mobiel en tablets) ook met minder vermogen.
Maar aan de andere kant, het werkt allemaal wel. En ook heel stabiel. 24x7.

Schema op de Box 12 heeft inderdaad best wat tijd nodig om e.e.a. helemaal goed in beeld te brengen. Zelf check ik met een andere app (WiFi Analyzer op Android) de beschikbare netwerken en AP's en zie dan wel realtime dat het wel goed zit en beide nodes hetzelfde SSID en andere settings hebben.

Ik heb een weekend gekeken of 2 SuperWifi2 punten een nog beter/sneller netwerk zouden opleveren dan 1 SuperWifi2 en 1 KPN Box 12.
Kon geen verschillen ontdekken. Werkte allemaal precies hetzelfde. Geen klachten dat het slechter was, maar ook geen opmerkingen dat het allemaal nog beter zou zijn. En de pubers in huis hebben dat normaliter heel snel in de gaten :)
Het tweede SuperWifi2 punt er dan ook weer tussenuit gehaald en de Box 12 op die plek terug gezet. Kan het SuperWifi2 punt wel bewaren als backup en scheelt, als is het maar een heel klein beetje, toch weer een paar W adapter die anders 24x7 aan staat.

Groeten, Patrick


Hoi Patrick,

Fijn dat het bij jou werkt!

Echter had ik dit vorig weekend gedaan en ik wist dat het even kon duren voordat alles netjes was bijgewerkt. Dit had ik al ervaren ;-)

Ik heb mijn modem wel aanstaan als WiFi punt. Dit moet volgens mij gewoon kunnen. Je hebt dan (gratis) een derde punt en met de Mesh functie zal het moeten werken. 

Ik weet ook niet meer hoe ik dit aan of uit kan zetten. Jij wel? Hoor het dan graag.

Vanavond zal ik de modem eens uitzetten, dan een SuperWiFi punt resetten en opnieuw laten verbinden met het Modem. Hopelijk werkt dat.

Groet, Martien 

 

 

Bedoel je, mesh functie aan-/uitzetten?
Dat staat toch altijd standaard aan op de Box 12? Zelfs als je de WiFi op de Box 12 zelf uit zet.

De Box 12 is altijd de 'master’ van het WiFi netwerk en stuurt pakketjes uit op het netwerk ( IEEE 1905.1 zover ik weet en wordt door eigenlijk alle plug&play mesh setjes gebruikt ) met de WiFi instellingen. Zodra er een SuperWifi punt op het netwerk wordt aangesloten, dan pikt die deze gegevens op en configureert zichzelf overeenkomstig. Vandaar dat er ook eerst bedraad moet worden aangesloten. Zonder deze info kan er nog niet draadloos verbonden worden en configuratie uitgewisseld. Kip & ei.

NB: er wil nog wel eens switch apparatuur zijn dat niet goed overweg kan met die pakketjes. Zou niet moeten, maar als je er op Googled dan zie je genoeg problemen met, voornamelijk oudere, bepaalde merken/types switches. Dan komt de boel ook niet goed (of helemaal niet) in de lucht en wordt onterecht de WiFi/router als brakke apparatuur aangemerkt. Daarom ook altijd in de eerste instantie de WiFi punten direct aan het modem verbinden tijdens de eerste setup. Om dat probleem in ieder geval niet tegen te komen. Tenzij je zeker weet dat je switches geen problemen hebben met deze pakketjes dan kan het uiteraard ook gewoon.

Als je op 1 van de SuperWifi iconen klikt in de network-map dan zie je ook dat de Box 12 de master is (OWL status?). Ongeacht of WiFi op de Box 12 aan- of uitstaat.

Groeten, Patrick