Skip to main content
Vraag

KPN SuperWifi 2 instellen als Master i.p.v. Box 12

• January 28, 2025
  • 12 reacties
  • 215 keer bekeken

Goedemiddag allen,

Ik heb een SagemcomFast5359 KPN Box 12 en 2 SuperWifi2 accespoints.
Echter probeer ik van alles en nog wat om master in te stellen op 1 van de SuperWifi2 accespoints.

Wie kan mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groet,

Michel van den Berg

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

• January 28, 2025

Wat wil je hier mee bereiken dan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Mijn situatie is dat de modem beneden is.

Ik wil op mijn 1e verdieping dat deze als Master fungeert  en op de 2e verdieping als Slave fugeert.
Zodoende haalt de slave zijn signaal van de 1e verdieping i.p.v. B.G. grond.

Dan is het signaal zwak en wordt de Slave zwakker signaal doorgegeven naar de 2e verdieping.

• January 28, 2025

Zodoende haalt de slave zijn signaal van de 1e verdieping i.p.v. B.G. grond.

Dat klopt niet. Daar heeft het master zijn geen invloed op. 

Wat jij wilt kan volgens mij alleen als je het WiFi op de KPN Box uit zet. Anders zal de KPN Box altijd master zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Als ik de wifi uitzet op de box, dan gaan de SuperWifi ook uit vanwege slave settings

• January 28, 2025

Als ik de wifi uitzet op de box, dan gaan de SuperWifi ook uit vanwege slave settings

Ja dat klopt. Dan moet er minstens 1 SuperWifi bekabeld aangesloten zijn.

Als jij boven meer snelheid en een stabielere verbinding wilt, dan moet je gewoon een kabel naar boven leggen. Dan kan je de SuperWiFi's bekabeld aansluiten. Dan heb je veel beter WiFi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Dus waarom die suggestie?
Als ik de Box 12 wifi uitzet, dan komen de SuperWifi2 niet meer online in SSID overzicht.
Als ik kabels had kunnen doen, dan had ik dat meteen gedaan.
Door nieuwbouw is dat helaas niet mogelijk om netjes te verwerken.

Op de oude V10 kon dit wil las ik op verschillende sites, dus heel vreemd dat ineens op de V12 niet meer kan.

• January 28, 2025

Op de oude V10 kon dit wil 

Op de v10 met oude firmware moet er 1 SuperWiFi altijd bekabeld aangesloten worden en gaat WiFi op de Experiabox zelf automatisch uit.

Op de Experiabox v10 met nieuwe firmware werkt het op precies dezelfde manier als bij de KPN Box.

• January 28, 2025

Tijdens de nieuwbouw hadden er netjes kabels in de muur naar boven gemaakt moeten worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Tijdens de nieuwbouw hadden er netjes kabels in de muur naar boven gemaakt moeten worden.

Ja had, maar is niet …….

• January 28, 2025

Nogmaals: Het heeft geen enkele meerwaarde. Een draadloze SuperWiFi verbind met het sterkste en snelste punt. Dat hoeft niet de master te zijn. Dat kan ook een ander WiFi punt in slave mode zijn.

Draadloze SuperWiFi's als een ketting achter elkaar zetten zoals jij wilt werkt in de praktijk gewoon heel slecht. Bij jouw verbind de SuperWiFi van zolder rechtstreeks met het modem. Dat gebeurt heel vaak. Niet omdat deze de master is. Maar omdat het signaal meestal gewoon beter is. Ondanks de afstand.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@MichelvdBerg. Als je een SuperWifi als master wilt laten werken in plaats van de Box 12 zal je de Wifi op de Box 12 inderdaad uit moeten zetten, en daarnaast 1 SuperWifi met een kabel aansluiten op de Box 12. Anders krijgen de SuperWifi's geen signaal door van het modem, daarvoor is of Wifi of een kabel nodig. De Box 12 is altijd de master als de Wifi daarop aan staat. 

Draadloze SuperWiFi's als een ketting achter elkaar zetten zoals jij wilt werkt in de praktijk gewoon heel slecht. 

Dit is niet waar, ze functioneren dan prima als ze goed zijn opgesteld. Het kan zijn dat ze net te ver van elkaar staan waardoor ze geen optimale verbinding krijgen, dan kan je ze dichter bij elkaar zetten of kijken naar een extra SuperWifi om dat te overbruggen. 

wjb
Wijsgeer
  • January 30, 2025

​@MichelvdBerg, Begrijp ik het goed dat de "super"WiFi 2 op de 2e verdieping een verbinding maakt met de V12 op de begane grond i.p.v. de "super"WiFi 2 op de 1e verdieping?

Kan je op de 2e verdieping bij de "super"WiFi 2 eens de veldsterkte van de V12 en de "super"WiFi 2 op de 1e verdieping. Je kunt hiervoor de Wifi Analyzer app op een Android telefoon gebruiken.

Hoeveel dBm meet je voor de V12 en voor de "super"WiFi 2 op de 1e verdieping?