Skip to main content

Goede dag,
Ik word nu toch wel zo naar van de KPN wifi punten. 

De setup:

Ik heb een Netgear Nighthawk waar de glasvezel op binnen komt op ip 10.0.0.1. Hier aan hangen 3 switches en ik heb ongeveer 50 vaste ip-adressen. Om wifi te versterken op zwakke punten heb ik 3 wifi repeaters van KPN (Superwifi 2.0). Deze wil ik aanmelden op 10.0.0.* beginnend bij 10.0.0.110 etc. Alles is bedraad met Cat6A en de wifi punten zitten op de eerste switch met LAG (2x bedraad naar router). Elke switch heeft LAG ingesteld en alles is 1000Mbits.

Het probleem:

Zodra ik een wifi punt reset, moet ik verbinden met 192.168.2.151. Dit is nog niet zo moeilijk. Maar dan zet ik in het dashboard een subnet van 255.255.255.0 en ip 10.0.0.110 en na het herstarten legt dit mijn netwerk plat en is het wifi punt onbereikbaar. Ik moet alle wifi punten loskoppelen om vervolgens weer bij het netwerk te kunnen. De wifi punten geven dan aan op een eigen ip 168….. te zitten. 

De vraag is:

Hebben anderen hier ook last van? Hoe is dit op te lossen? 
Ik zit er sterk aan te denken de kpn wifi punten weg te doen en te kijken naar een betere oplossing aangezien ik echt mijn eigen router en setup nodig heb.

Mogelijke oplossingen heb ik al geprobeerd. Ik ben nu na 2 dagen klooien toch maar online gaan vragen. En het is niet de bedoeling om de rest van mijn netwerk op het ip 192…. te zetten aangezien dit niet in mijn design past en het te veel werk is om alles aan te passen.

*De setup die ik wil heeft eerder gewerkt maar ik heb geen idee wat er nu anders is. Het werkt gewoon ineens niet meer en ik word er gek van!

Ik lees het graag!

Edit: 
Ik heb nu ook geprobeerd elk mac-adres een eigen IP te geven. Dit helaas ook zonder resultaat. Nu ben ik wel radeloos.

Zojuist geprobeerd:

• Alles offline halen.
  • 1 voor 1 instellen via poort (niet op netwerk)
  • 1 voor 1 weer aansluiten op het netwerk.

Ook deze stappen helpen niet en ze blijven rood branden. Ik denk dat de "makkelijkste" optie is om deze weg wifi punten weg te doen en te gaan kijken naar een prosumer oplossing of iets van Unify.
Wat een rot dag vandaag.. heb wel andere dingen te doen dan constant hier mee bezig te hoeven zijn.

Deze wil ik aanmelden op 10.0.0.* beginnend bij 10.0.0.110 etc.

Wat bedoel je hiermee?

Zodra ik een wifi punt reset, moet ik verbinden met 192.168.2.151.

Dit klopt niet. De SuperWiFi's krijgen gewoon een ip vanuit jouw router. Dus dat is iets wat begint met "10.0.0.".

Hebben anderen hier ook last van?

Nee. Ik denk dat jij te moeilijk denkt…

Gewoon resetten en bekabeld aansluiten. Bij opstarten krijgen ze een ip vanuit de router. In de router kan je zien welke ip's dat zijn. Dan kan je inloggen op dat ip en de netwerk/wachtwoord goed instellen. Klaar.

@Blokkie_NL Ik den dat de wifi punten proberen (vast geprogrammeerd in firmware) de DHCP server 192.168.2.254 te bereiken. Bij nieuwe firmware kan je de punten in stand-alone mode instellen, anders stel een static route voor 192.168.2.254 in met de bestemming een DHCP server in jouw netwerk.

@Blokkie_NL Ik den dat de wifi punten proberen (vast geprogrammeerd in firmware) de DHCP server 192.168.2.254 te bereiken.

Nee. Dat klopt niet. De SuperWiFi's doen gewoon een normale dhcp request net als elk ander apparaat. Niets bijzonders aan. 

Bij nieuwe firmware kan je de punten in stand-alone mode instellen

Dat kan je niet instellen. Dat doen ze zelf. Bij de oude firmware werken ze ook gewoon stand-alone achter een eigen router.

Deze wil ik aanmelden op 10.0.0.* beginnend bij 10.0.0.110 etc.

Wat bedoel je hiermee?

Wat ik bedoel is als volgt, aangezien de DHCP niet blijkt te werken (in alle 3 de wifi punten).. stel ik handmatig het ip-adres in. De de ip adressen zijn 10.0.0. 110, 120, 130 (Dit maakt in principe niet uit).
Maar mensen op dit fora willen graag specificaties dus ik heb alles genoteerd.

Zodra ik een wifi punt reset, moet ik verbinden met 192.168.2.151.

Dit klopt niet. De SuperWiFi's krijgen gewoon een ip vanuit jouw router. Dus dat is iets wat begint met "10.0.0.".

Als ik de punten reset en bekabeld weer opstart, komen ze niet naar voren op het 10.* netwerk. Er zijn meerdere scans uitgevoerd en ze worden niet getoond. Dan ga ik bekabeld kijken naar het wifi-punt en dan komt het punt naar voren op 192.168.2.151.

Hebben anderen hier ook last van?

Nee. Ik denk dat jij te moeilijk denkt…

Gewoon resetten en bekabeld aansluiten. Bij opstarten krijgen ze een ip vanuit de router. In de router kan je zien welke ip's dat zijn. Dan kan je inloggen op dat ip en de netwerk/wachtwoord goed instellen. Klaar.

Dit werkt niet "gewoon". Ze krijgen geen ip en als ik een ip vast zet in de instellingen van de wifi-punten (wat zou moeten werken) behouden ze het ip niet of ze willen niet communiceren met het netwerk. Waardoor ik niet bij de NAS kan en zelfs geen internet heb. De aparaten krijgen dan een zelf toegewezen ip. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn lijkt mij.

Ik ben bekend met netwerken en tech. Ik denk niet te moeilijk, ik probeer alles wat ik weet toe te passen zodat die dingen eindelijk gaan werken. Conventionele opties werken niet, de onconventionele nu dus ook niet. Vandaar mijn forum post.

Ik waardeer je tijd en en je reactie. Bedankt hiervoor.

Ik heb de SuperWiFi's al jaren achter een eigen router met een voor KPN vreemd subnet. En bij mij werkt dat gewoon. Volgens KPN hoort dat ook gewoon te werken.

Je kunt de SuperWiFi's meenemen naar een andere provider waar uiteraard ook iets anders gebruikt word dan 192.168.2.x. Dat is meermaals bevestigt door KPN. En er zijn ook zat mensen die hem bij een andere provider gebruiken.

Dus dan denk ik dat er iets aan jouw netwerk mankeert ofzo. Als dat bij jou niet werkt.

@Blokkie_NL Ik den dat de wifi punten proberen (vast geprogrammeerd in firmware) de DHCP server 192.168.2.254 te bereiken. Bij nieuwe firmware kan je de punten in stand-alone mode instellen, anders stel een static route voor 192.168.2.254 in met de bestemming een DHCP server in jouw netwerk.

Helemaal niet aan gedacht! Dankjewel hiervoor.

Helaas heeft ook dit niet de gewenste resultaten, ze zijn niet vindbaar en alleen te vinden via ethernet op 192…….

Heel apart allemaal, i know! Ik snap er zelf ondertussen ook niks meer van 😅

Ik ga alles nog 1x proberen. Daarna moet ik de strijd helaas op gaan geven. Dan word het goedkoper om andere producten aan te schaffen.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat dit huis gewoon vervloekt is. 

Ik heb alles los gehaald, alles 1 voor 1 weer opgestart.. hele netwerk in de meterkast bedoel ik dan. Daarna begon het te werken. Ik ben radeloos, maar wel opgelucht dat het werk.

Maar helaas heb ik nu dus geen goede oplossing voor anderen die hier tegen aan lopen.

Wat fijn dat het toch gelukt is ​@Blokkie_NL maar inderdaad vreemd dat er geen grondoorzaak is. Post anders gerust nog eens een bericht als we wat voor je kunnen doen. Bedankt voor het delen!

Reageer