Skip to main content

Hier precies hetzelfde. Superwifi punten hebben 2 jaar perfeect gewerkt. Sinds 3 weken, knipperen beide apparaten snel groen. 

Alles gedaan volgens de app: dus wifi experiabox10 gereset, dan de superwifi 6 een voor een gereset, en bedraad aangesloten. Stappen doorlopen, weer terug op de plak gehangen en na drie dagen weer de snelle knipperende lampjes en dus geen wifi dekking meer op mijn werkkamer op zolder. 

Ik word hier moedeloos van. En het irriteert mij verschrikkelijk. Heb alles gedaan, dichterbij gezet (wat raar is, immers heeft het jaren goed gewerkt) een bedraad laten zitten en de ander boven gehangen, maar dan nog blijft het signaal wegvallen en knipperen de punten met een snel knipperend groen lampje. 

Dubbel vervelend is dat mijn televisie kastjes ook constant in storing schieten. Continu resetten, en vastlopende apps. Kortom… ik begin een beetje KPN irritaties te krijgen. 

Wie kan mij grondig helpen (dus niet de standaard dingen die ik in de walk throughs van KPN ook kan lezen, want dat alles heb ik al gedaan)? 

 

Gr. Floris 

 

Admin: afgesplitst

@Roy74  Hahaha pilletje niet nodig. Frustratie is mede door jouw hulp tot minimaal niveau gedaald. Ik ben benieuwd. Maandag kom ik bij je in de lucht. 


@Roy74 net weer thuis. En 🎊🎉🥂. Alles werkt nog als een zonnetje!!!  Zei je nou dat ik nog wat extra instellingen kan proberen?


Hallo @Floris79 

Kijk dat is toch mooi!

Ik ben er nog niet helemaal en met een paar mensen met vergelijkbare problemen lopen er nog wat testen. Als je interesse hebt zie je wat er nog allemaal speelt op de achtergrond.

Waar mogelijk nog een probleem zit is de DHCP server in de v10a. En mogelijk speelt de bandbreedte ook nog een rol. Voor wat betreft de DHCP problematiek kun je dat eenvoudig zien. Ik zal vanavond nog even sturen hoe je dat kunt zien. De oplossing/workaround daarvoor is een reserved IP instellen voor Superwifi. Inmiddels heeft iemand anders op basis van de instructie dat ook voor elkaar en daar werkt Superwifi momenteel ook nog zoals gewenst.

Het is aan jou natuurlijk wat je allemaal nog wilt inzetten. Ik help waar nodig graag.

Voor nu effe geen frustratie maar genieten van je aangeschafte producten/diensten!


Hoi @Floris79

Voorlopig heb jij baat bij de kanaalwijziging naar 36. Maar blijf het even monitoren.

Zou je eens kunnen kijken onder: Network - LAN en dan in het dropdown menu kiezen voor LAN DHCP. Kies dan de knop  “Add”. Let op: daarna “cancel”en verder nog even niets doen.

Je ziet dan een lijst verschijnen die scrollbaar is.

De vraag: zie jij in de lijst voor Superwifi (host name SWP2-54D0A1) voor hetzelfde MAC adres van een Superwifi verschillende IP's terugkomen? Jij hebt er twee dus dan zal je die ook terugzien. Maar het gaat om hetzelfde MAC adres met verschillende IP's. Zie hieronder een voorbeeld.

Als je dat ziet dan is er actie wenselijk. Het is niet goed dat je dit hebt en dit heeft met de DHCP daemon in de v10a te maken. Het kan nog steeds de oorzaak van de uitvallende Superwifi zijn gezien de voorlopige resultaten bij iemand anders. Vermoedelijk speelt er bij mij meer.

Neemt niet weg dat als je dit patroon ziet je vroeg of laat door je IP's heen bent in de DHCP pool want bij iedere DHCP lease krijgt Superwifi dan een ander IP. Dit is te omzeilen door Superwifi te voorzien van een reserved IP, Eerst maar eens kijken of dit speelt bij jou.

 


Hoi @Roy74

net weer terug van een weekje weg. En helaas, de superwifi knippert weer. De 5g instelling nog steeds op kanaal 36. Ik ga nu bezig met jouw laatste workaround instelling. 


@Roy74  ik zit idd in de lijst die je hebt aangegeven. Ik zie bij mij SWP2-562CC9 en SWP2-562D00. 
dit zullen mijn Superwifis zijn. 
mij zie dat deze er twee keer instaan, idd met eenzelfde MAC address. Maar telkens met een nieuw IP adres. 
 

wat moet ik hieraan doen?


@Floris79 Ik heb momenteel de Superwifi even bedraad aangesloten want draadloos lukt het niet om het stabiel te houden. Momenteel even wat andere prioriteiten hier maar ga wel nog kijken hoe ik het structureel opgelost krijg.

De DHCP daemon in de v10a en Superwifi2 is ook geen goede combinatie. Ik heb nu al verschillende mensen gezien met de situatie die jij kennelijk ook hebt. Ik ben er ook al achter dat dit het wegvallen van Superwifi niet gaat verhelpen. Maar desondanks is het wel goed om hier wat aan te doen want uiteindelijk gaat de hele DHCP uitgedeeld zijn en krijg je vanzelf verbindingsproblemen met andere devices in je draadloze netwerk. Ik had in 3 dagen tijd al 15 IP adressen alleen al aan 1 superwifi uitgedeeld en dan is het wachten op problemen.

Ik heb ergens een instructie gemaakt voor iemand. Zal eens even gaan kijken of ik deze kan opduiken zodat je in ieder geval dat probleem opgelost hebt. Je moet in ieder geval even je Superwifi’s voorzien van een reserved IP, dan omzeil je de DHCP daemon voor superwifi. 


Kijk eens, gevonden! Je gaat IP’s reserveren uit de DHCP pool voor je superwifi’s. Instructie was voor twee Superwifi’s maar als je er drie hebt dan voor de derde gewoon hetzelfde doen met een ander IP.

  • Kijk in de thuis app welke device Mac adressen je superwifi’s hebben. Dat zijn dezelfde twee als je in de DHCP tabel zag. Noteer die.
  • Controle vrije IP’s: open een dos box en type: ping 192.168.2.198 en ping 192.168.2.199. Als je meerdere replies krijgt als antwoord dan zijn deze IP’s niet vrij en moet je andere kiezen. Als je geen reply krijgt dan zijn dit de twee nieuwe IP’s die we gaan reserveren.
  • Ga naar network, LAN en kies DHCP LAN. Kies dan de knop add.
  • Kies uit de lijst een van de twee Mac adressen van een van de superwifi’s. Maakt niet uit welke van de reeks. Dan zie je onder dat dit wordt ingevuld als nieuwe entry. Verander dan het IP adres met voor de laatste byte 198 (of een ander vrij IP). Sla op.
  • Doe hetzelfde voor de tweede superwifi maar dan kies je 199 (of ander vrij IP) als laatste byte waarde. Sla op.
  • Als het goed is zie je nu twee reserved IP’s onder LAN - LAN DHCP staan.
  • Herstart nu beide superwifi’s. Die eindigen vermoedelijk met een rode lamp omdat het IP dat in de cache van superwifi zit niet meer overeenkomt met wat het modem denkt dat het is. Geen paniek, we zitten op schema.
  • Maak vervolgens de modem 5 minuten spanningloos. Dan insteken en het modem de tijd geven om op te starten. Als het goed is gaat het modem nu via DHCP IP’s uitdelen. Dat zal voor superwifi de gereserveerd zijn.
  • Kijk nu even wat superwifi gaat doen. Worden ze groen? Geef het even de tijd. Bij gingen ze ook nog even op blauw.
  • Zo nee, herstart de superwifi’s nogmaals. Geef ze de tijd. Uiteindelijk moeten ze groen worden.
  • Controleer in de thuisapp of je de reserved IP’s bij superwifi ziet staan. Voor beiden doen uiteraard.
  • Als superwifi groen blijft dan gaan we het spannend maken en de 5G band weer terug op auto zetten. Vergeet niet op te slaan. Je verliest nu weer even de verbinding wat helemaal normaal is. Er is nu een sync config te zien als ik het goed heb in de mesh log. Bij jou meerdere omdat je twee stuks hebt. Wacht even en als het goed is heb je dan weer verbinding na een tijdje
  • Klaar. Kijk nu in de DHCP tabel in LAN - DHCP LAN via de add knop. Ik denk nu dat je slechts 1 entry per superwifi Mac adres ziet. Dat is wat we willen zien. De overige devices zie je er ook in verschijnen. Dat hoort zo. Dan cancelen om uit dit menu te komen. Je ziet nog steeds je reserved entries (2 maal) staan.
  • Monitor superwifi de komende dagen met de kennis die je de afgelopen dagen gekregen hebt. Ik heb ze stabiel op kanaal 52 nu. Weet nagenoeg zeker dat de komende nacht het ook goed gaat. Je kunt het door de auto optie gekozen kanaal zien in de wireless (draadloos log). De eerste is het 2G kanaal, de tweede is het auto gekozen 5G kanaal. Ik vermoed dat je daar ook 52 ziet staan want dat lijkt bij mij altijd de eerste optie maar dat kan bij jou door de omstandigheden anders zijn.

Laat even weten of dit lukt zo. Geen paniek als je vastloopt. We trekken het wel vlot. Laatste puntje was een test op kanaal 52 maar dat bleek een nacht erna ook niet goed te gaan. De beste resultaten had ik met kanaal 36. Sleutelen aan de parameters werkt wel wat maar helaas niet veel langer dan een paar dagen.


Thanks @Roy74. Overigens, zou een andere modem (v12) uitkomst bieden? 


Thanks @Roy74. Overigens, zou een andere modem (v12) uitkomst bieden? 

Daar lijkt het wel op. Wat op de v10a nu echt het probleem is wordt me niet duidelijk. Kan wel wat bedenken maar niet onderbouwen met feiten. Ik heb twee topics zien langskomen van mensen die met een box12 wel stabiliteit ervaren. De monteurs die aangehaald worden in die topics bevestigen wel de problemen.