Skip to main content

Deze week heb ik mijn 2 SuperWifi 2 apparaten mogen ontvangen. Deze heb ik uiteraard aangeschaft om het bereik van mijn wifi netwerk te verbeteren. Helaas loop ik wel tegen een probleem aan welke ik niet snap. Er is 1 apparaat, een tablet, welke geen verbinding mag maken met het SuperWifi netwerk.

 

Apparatuur:

Experia  V10

  • Model H369A

  • Hardware versie V1.00

  • Software versie V1.01.00T03.8V4

  • Boot loader versie V1.0.00

SuperWifi 2

  • Hardware Versie: 01

  • Firmware versie: 2.00.26

 

Clients:

  • Tablet (Android)

  • Laptop (Windows)

  • ChromeBook

  • Meerdere telefoons

  • Hue Bridge

  • Thermostaat met Wifi

  • Audio apparatuur met Wifi

  • enz…

 

Ik ben in het bezit van een Lenovo Tablet (TB-X705F) welke het in principe gewoon goed deed. Hij wordt veel gebruikt op verschillende locaties zonder problemen. Nu heb ik sinds het in gebruik nemen van de SuperWifi apparaten het probleem dat deze niet wil verbinden aan het netwerk. HIj ziet het netwerk wel, maar maakt op geen enkele mogelijkheid een verbinding.

Om met de wel werkende apparatuur te beginnen. Het netwerk werkt wat dat betreft zoals ik had verwacht. Alle apparatuur maakt zonder enige interactie direct een verbinding met het nieuwe netwerk. Dat had ik ook verwacht aangezien de netwerkgegevens automatisch zijn overgenomen van de Experiabox.

De tablet is daar de uitzondering op. Met geen mogelijkheid krijg ik het voor elkaar om een draadloze netwerkverbinding tot stand te brengen. De tablet blijft aangeven dat het netwerk wel bekend is, maar wanneer normaal gesproken er dan een verbinding wordt gemaakt blijft dat nu uit. Ook wanneer ik handmatig op "verbinding maken" klik geeft dat geen resultaat.

Ik heb inmiddels voor de zekerheid de tablet een keer volledig naar de fabrieksinstellingen terug gezet. Helaas zonder resultaat. 

Ik heb de tablet weer aan een ander netwerk geprobeerd te koppelen, en dit ging zonder problemen. Dit netwerk was een 2,4 en 5 ghz netwerk. Inclusief bandsteering enabled.

Ik heb vervolgens ook geprobeerd om een extra netwerk aan te maken. Niet het gastnetwerk, maar echt een extra wifi netwerk. Ik heb deze zowel met 2,4 als met 5 ghz geprobeerd te maken. Het netwerk aanmaken is geen probleem. Het netwerk wordt ook gezien op de tablet in zowel 2,4 als 5 ghz netwerk. Zowel met bandsteering aan of uit. Het resultaat blijft hetzelfde.

Uiteraard is het modem herstart, en heb ik de WifiManager gebruikt. Die was niet echt behulpzaam voor dit geval, anders dan dat hij geen problemen kon vinden.

Tevens heb ik ook geprobeerd of het verschil maakt of het probleem maar met 1 superwifi punt bestaat. Zoals verwacht maakt dit geen verschil.

Ik ben dus benieuwd of iemand dit probleem herkend? Heeft iemand een oplossing?

@Robert Vrijhof Dit vond ik op de Lenovo site, wellicht kunt u er iets mee ;

Gebruiker kan geen verbinding maken met internet.
  1. Zorg ervoor dat de Tablet niet in de vliegtuigmodus staat. Deze bevindt zich in het menu Instellingen onder "Draadloos en netwerken". Vliegtuigmodus schakelt alle draadloze radio's op de tablet uit.
  2. Voor 3G-compatibele modellen (met vooraf geïnstalleerde WWAN-kaart): als u een 3G-verbinding probeert te maken via een mobiel gegevensnetwerk, zorg er dan voor dat de SIM-kaart (voor GSM-providers) is geïnstalleerd en is geactiveerd of dat de WWAN-kaart is geactiveerd voor CDMA . Zie hoofdstuk 2 van de gebruikershandleiding onder het menu "Toepassingen" voor meer details over de installatie en hoofdstuk 3 voor verbinding met internet.
  3. Voor wifi: als u verbinding probeert te maken met een draadloos netwerk, controleer dan de instellingen voor "Draadloos en netwerken" om te controleren of de draadloze verbinding is ingeschakeld. Controleer ook of het draadloze netwerk waarmee u verbinding wilt maken, wordt weergegeven in de lijst met Wi-Fi-netwerken. Als u op reis bent, in een hotel of coffeeshop, zijn er mogelijk speciale coderingsinstellingen nodig om de verbinding te voltooien. Wi-Fi-netwerken met beveiliging tonen een klein hangslot naast de signaalsterktemeter aan de rechterkant van de lijst.

@HansaanZet : Bedankt voor de suggesties. De coderingsinstellingen betreffende wifi beveiliging zijn mij bekend. Het netwerk wordt gezien, dus hij staat ook niet in vliegtuigmodus. 

 

 


@HansaanZet : Bedankt voor de suggesties. De coderingsinstellingen betreffende wifi beveiliging zijn mij bekend. Het netwerk wordt gezien, dus hij staat ook niet in vliegtuigmodus. 

 

 

U heeft best al veel geprobeerd. Lastig probleem om hier achter te komen. Drie zaken die mij nog te binnen schieten. De superwifis kunnen alle wifi kanalen aan. Soms zijn er apparaten op de markt die simpelweg niet kunnen verbinden als de superwifi,s bv op een hoog kanaal actief zijn. Om dit te proberen zou ik eens handmatig channel 1 voor 2.4 en ch 36 voor 5ghz kiezen. Even paar minuten tijd gunnen zodat alles kan synchroniseren.

 

Probeer het ook nog eens met extra wifi naam en deze handmatig gekozen kanalen.

 

Tweede suggestie is dat het tablet niet met wifi 6 ax om kan gaan. Dit zou ik dan als tezt naar ac zetten op 5ghz en g/n op 2.4ghz.

 

Derde suggestie is puur om uit te proberen. Dit zit op het vlak van WPA. Superwifi,s draaien alleen wpa2. De v10 stamt nog uit een tijdperk dat er compatibility mode op aanwezig was voor wifi apparaten die terugvallen op wpa1. De superwifi,s zouden allemaal uitmoeten dan. Vervolgens v10 wifi aan en kijken of de tablet hiermee kan verbinden.

Vervolgens hier dan exclusief wpa2 op aanzetten en kijken of de tablet dan ook in de problemen komt. Zoja dan zit het dus op het wpa vlak. Dit wordt dan een probleem omdat wpa1 niet echt aan te raden is qua beveiliging. Vandaar dat het niet aanwezig is op de superwifi,s. Dit is dan geen oplossing maar het is dan wel verklaard dat het op dit gedeelte mis gaat.


@BruisTablet 

 

U zat op het juiste pad. Blijkbaar is er een WPA2 bug met de tablet. Er is niet veel over te vinden, maar hij is er wel degelijk, Zeer waarschijnlijk loop ik nu ook tegen dit probleem aan. Het vervelende is dat er nergens wordt omschreven in detail wat dit probleem precies omvat. Het blijft dus gissen. Feit is wel dat met een oudere Android versie het probleem niet aanwezig zou moeten zijn. Wellicht met een nieuwere versie ook niet. 

Inmiddels ben ik op zoek naar een custom rom voor mijn tablet. Tablet is inmiddels ‘geroot’ en nu nog een rom zien te vinden. het probleem zou in de software moeten zitten, dus als ik de standaard installatie vervang zou het goed moeten werken. (Althans dat is de theorie).

Lenovo maakt hier een slechte beurt wat mij betreft, door geen support meer te bieden op de tablet. De enige optie om het probleem op te lossen is een downgrade van Android. Daar pas ik voor.


De tablet die ik heb is moeilijk te voorzien van een niet officiële Lenovo upgrade. De tablet is geschikt voor het project "Treble" om een GSI te installeren. Deze moet je dan alleen wel kunnen vinden. Ik heb geen zin gehad om me daar helemaal in te verdiepen.

Ik heb uiteindelijk nog een ander accesspoint uit de kast gehaald en deze weer aangezet. Hiermee verbind de tablet wel. Gek genoeg wel op WPA2.

Ik weet dus niet wat de exacte oorzaak is, maar ik heb mijn weg er omheen gevonden.

Thx!!

 


Ja ik zie het:

https://www.summet.com/blog/2020/11/08/lenovo-smart-tab-m10-does-not-work-with-wpa2-and-android-9/