Skip to main content
Vraag

Na update waardeloos wifi via SuperWifi punten

• 13 april 2025
  • 17 reacties
  • 247 keer bekeken

Na de update van het modem in wat was het januari blijkt dus het wifi in ons huis bagger te zijn.

Ik heb 2 super wifi 1 extenders waarbij ik voorheen heel mooi kon zien welke apparaten er op verbonden waren ( en mooi stabiel wifi in huis had) maar nu nix noppes nada over de extenders (erg leuk als je tuin verlichting afhankelijk is van wifi) Van alles al geprobeerd ook topix van kpn maar nix lijkt te helpen.  

Zit er serieus over na te denken om maar over te stappen naar een ander, krijg je tenminste ook nog een leuk welkomst cadeau i.p.v. een paar euro korting als je het contract verlengd

17 reacties

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 13 april 2025

Heb je '’toevallig'’ het modem Box12? Zet daarop wifi6 eens uit. Dat schijnt te helpen.

In een volgende update wordt dat ontstane probleem opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 april 2025

Hoi peter,

klopt ik heb de kpn box 12 echter wifi 6 staat daar al uit. Dus is dat voor mij helaas niet de oplossing. Maar bedankt voor het meedenken.

Hoop dat die update snel komt anders ben ik toch genoodzaakt over te stappen.

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 13 april 2025

(erg leuk als je tuin verlichting afhankelijk is van wifi)

Mijn tuinverlichting (nouja, balkon) werkt op een schakelaar met lichtsensor….

Wat ‘doet’ wifi voor die verlichting???🤔 (je begrijpt, ik snap 't even niet)

Ik lees nu pas dat je (oude) SW 1 punten hebt. Daar gaat momenteel iets niet helemaal lekker inderdaad i.c.m. de Box12. Zie ook wat Noordzee hieronder vermeld.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 13 april 2025

Hallo ​@Remco v E ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 april 2025
PeterG schreef:

(erg leuk als je tuin verlichting afhankelijk is van wifi)

Mijn tuinverlichting (nouja, balkon) werkt op een schakelaar met lichtsensor….

Wat ‘doet’ wifi voor die verlichting???🤔 (je begrijpt, ik snap 't even niet)

Ik lees nu pas dat je (oude) SW 1 punten hebt. Daar gaat momenteel iets niet helemaal lekker inderdaad i.c.m. de Box12. Zie ook wat Noordzee hieronder vermeld.

Hoi Peter, mijn tuin verlichting is voorzien van smart home technologie of te wel al mijn lampen maken verbinding met wifi, zo kan ik ze bedienen met de app en kan ik ze zo instellen dat zij bijv bij zonsondergang automatisch aangaan en om 0.00 uur weer uit gaan die gegevens krijgen zij van het internet.😅

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 april 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@Remco v E ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

Hoi Noordzee,

alles staat goed. Voorheen zag ik ook precies welke apparaten via de super wifi verbonden waren. Nu zie ik wel de super wifi’s maar er staan geen apparaten onder. 

situatie bij mij is als volgt: in mijn meterkast hangt het modem aan het glasvezel kastje. Eerste wifi punt hangt in de gang bekabeld aan het modem (deze ziet het modem ook niet meer als super wifi maar als wifi hub) en de tweede super wifi staat boven draadloos. Van beide extenders brand het lampje groen maar de wifi is boven en in de tuin weg en beneden is het matig tot redelijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 13 april 2025

Ok ​@Remco v E ,

Dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen ze je terug op een moment dat jou uitkomt. De medewerker die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Helper
  • 40 reacties
  • 13 april 2025

Ik had dezelfde problemen met twee Superwifi 1.

Ik heb de instellingen aangepast in het modem en de Superwifi's.

Nu geen problemen meer.

Zie de eerder vermelde kennisbank in dit topic.

• Helper
  • 40 reacties
  • 13 april 2025

Ga naar kennisbank daar lees je o.a.:

WPA instelling aanpassen

Om de WPA instelling van je modem aan te passen, volg deze stappen:

• Ga aan de linkerkant naar Wifinetwerk
  • Zet het uitvouwmenu achter beveiliging op WPA2-Personal
  • Bevestig met Opslaan

Wifistandaard aanpassen

De SuperWIfi 1 ondersteunt alleen de wifistandaarden bg, en n voor 2,4 GHz, en an en ac voor 5 GHz. Stel je Box 12 hier dan ook op in.

• Ga aan de linkerkant naar Wifinetwerk.
  • Kies dan het tabblad Wifisignaal
  • Pas in de keuzevelden achter 2,4 GHz en 5 GHz wifistandaard de waardes aan zodat deze overeenkomen met die van de SuperWifi 1

5 GHz bandbreedte controleren en eventueel aanpassen (Box 12)

In de Box 12 kan een bug voorkomen die de bandbreedte van de 5 GHz verbinding op de SuperWifi 1 op 40 MHz zet in plaats van op 80. Dit kun je controleren, en aanpassen, in de webinterface van je Box 12.

• Ga aan de linkerkant naar Thuisnetwerk
  • Klik in het overzicht op een SuperWifi 1, je krijgt een pop-up te zien
  • Ga op de pop-up naar het tabblad WiFi-radio
  • Zet het uitvouwmenu achter 5 GHz bandbreedte op 80 MHz

AL die instellingen zijn belangrijk en natuurlijk eerst met "schone" Superwifi beginnen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8228 reacties
  • 15 april 2025

Goedemorgen ​@Remco v E , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Zie dat je al veel goede reacties hebt mogen en ontvangen en ben dan ook benieuwd naar de huidige stand van zaken! Heb je hier nog contact over gehad met onze Helpdesk? Anders hoop ik dat bovenstaand bericht van ​@Klopt je verder heeft geholpen. Hoor het in ieder geval graag!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 17 april 2025
Noordzee schreef:

Ok ​@Remco v E ,

Dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen ze je terug op een moment dat jou uitkomt. De medewerker die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

@Remco v E 

Ben je al teruggebeld door de klantenservice? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 april 2025

@Noordzee 

Als ik op jouw link klik kom ik gewoon op de kpn site uit waar ik (of ik kijk met mijn neus) nergens een terugbel afspraak kan maken.

Ik heb vorige week 1x gebeld helaas kom je dan uit bij een call center medewerker die niet verder komt dan het oplezen van het protocol. Afgelopen week was het erg hectisch op mijn werk dus heb het daar eerst bij gelaten. A.s week doe ik nog een poging.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 april 2025

@Jan van KPN 

hoi Jan

Ik ben erg blij met de reactie's helaas staan alle instellingen in mijn modem goed. Feit blijft dat mijn super wifi 1 gewoon geen signaal door geeft. Voor de update had ik perfect wifi tot in de achtertuin nu nog niet eens op de overloop van mijn huis.

PeterG
Superuser
  • 64318 reacties
  • 20 april 2025
Remco v E schreef:

@Noordzee 

Als ik op jouw link klik kom ik gewoon op de kpn site uit waar ik (of ik kijk met mijn neus) nergens een terugbel afspraak kan maken.

Ietsje doorscrollen. Onder Contact opnemen de link Maak een belafspraak → 

Dus inderdaad. Je neus ziet meer dan je ogen 😁

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 april 2025

@PeterG 

Jeetje wat slecht dit. Letterlijk met mijn neus gekeken, om te schamen zo slecht.

In ieder geval bedankt dat je mij met mijn NEUS op de feiten drukt :) 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 22 april 2025
Remco v E schreef:

@Noordzee 

Ik heb vorige week 1x gebeld helaas kom je dan uit bij een call center medewerker die niet verder komt dan het oplezen van het protocol. Afgelopen week was het erg hectisch op mijn werk dus heb het daar eerst bij gelaten. A.s week doe ik nog een poging.

@Remco v E ,

Dan hoop ik dat je nu wel een belafspraak heb kunnen maken. 

Want dat is de sleutel naar de oplossing: 

Noordzee schreef:

Ok ​@Remco v E ,

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38115 reacties
  • 3 mei 2025
Remco v E schreef:

@Noordzee 

@Remco v E 

Is er inmiddels een oplossing?

Reageer