Skip to main content

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.

Ik bedoel het gastnetwerk van een v10 zelf dat wordt uiteraard in de v10 geregeld  dus zal net iets anders functioneren.

@Erik_  per wanneer komt deze update online beschikbaar via deze pagina?


Ik bedoel het gastnetwerk van een v10 zelf dat wordt uiteraard in de v10 geregeld  dus zal net iets anders functioneren. 

Het gastnetwerk van de V10 zelf heeft wel een eigen subnet en als ik me goed kan herinneren kan je daar vanuit het gastnetwerk ook niet het LAN (192.168.2.0/24) benaderen.

Zo hoort het ook te zijn, maar het gastnetwerk van de Experia WiFi's staat dus op hetzelfde subnet als jouw LAN en daarmee moet "sta-isolation" actief zijn als we willen kunnen praten over een (veilig) gastnetwerk.


Zal ook niet anders kunnen verwacht ik de EW heeft maar 1 IP uit de dhcp van de v10 dat gaat verder boven mijn kennis. Ik zal wel eens kijken als de update er is.


Zal ook niet anders kunnen verwacht ik ...

Klopt, aan de LAN zijde van een Experia Box worden geen vlans gebruikt en dat betekent dat er maar één subnet actief kan zijn en dat is het subnet voor het gewone LAN. De op de EW aangesloten apparaten krijgen hierbij een IP adres van de DHCP server in de Experia Box en daarmee uit het LAN subnet. Apparaten van gasten zitten daarmee dus samen met jouw eigen apparaten op één netwerk. Dan is de enige "line of defense" die "sta-isolation" en als die niet aanwezig is op de EW's dan is dat iets waar de gebruiker zich van bewust moet zijn.

 

Ik zal wel eens kijken als de update er is.

Ik hoop dat je dan hier jouw bevindingen zult delen want mijns inziens is het heel belangrijk dat hier helderheid over komt.

 

Wellicht dat @Erik_ dit ook eens aan de techneuten zou kunnen voorleggen.


Tja, ik zit nog op 26, dus ik kan het nog niet uittesten. Maar lijkt me dat sta-isolation wel actief zou moeten zijn. Anders is het dus gewoon geen gastennetwerk. 

 


https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

“ Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi “

staat nog die oude firmware

pas dit dan ook even aan lijkt mij niet zo moeilijk

 


Tja, ik zit nog op 26, dus ik kan het nog niet uittesten. Maar lijkt me dat sta-isolation wel actief zou moeten zijn. Anders is het dus gewoon geen gastennetwerk. 

Precies ... en misschien is "sta-isolation" ook wel actief.

En als het niet actief is, dan moet KPN mijns inziens weer aan de bak opdat de abonnee die mogelijkheid alsnog geleverd krijgt.


https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

“ Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi “

staat nog die oude firmware

pas dit dan ook even aan lijkt mij niet zo moeilijk

Gewoon geduld hebben :wink:


Het lijkt nu in ieder geval meer op gast toegang dan gast netwerk daar zal vast duidelijkheid overkomen. 


Hallo @wjb , geen idee waar ik dat in moet stellen, in het modem (V10) en in de Experia WiFi kan dat in ieder geval niet.

En dan zijn we weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag.

Wat is het subnet van het gastnetwerk?

Hetzelfde als het standaard netwerk: 192.168.2.X

Dat vermoeden had ik al.

Kan je vanaf een apparaat aangesloten op het gastnetwerk een ander apparaat op jouw netwerk zien en/of benaderen?

Hoe zou je dit kunnen bekijken…

Installeer de app Fing op een tablet of telefoon.

Sluit een telefoon of tablet aan op jouw gastnetwerk.

Start de app Fing en scan het netwerk.

Geeft Fing nu andere apparaten in jouw netwerk weer?

Hallo @wjb, ik had nu pas even gelegenheid om te testen.

Een tablet verbonden met het gastnetwerk en Fing gedraaid, laat alleen modem V10, Powerline-verbinding en tablet zien.

E.e.a is als volgt aangesloten: V10 in meterkast - LAN naar powerlineset - LAN naar zwarte Experia WiFi - LAN naar switch GS105E - LAN naar laptop.

Ik heb ook de laptop even draadloos op het gastnetwerk aangesloten gehad en van daaruit een e-mail geprobeerd af te drukken en dat lukt dus niet, zoals het hoort.

Groeten,

JanD

 


Een tablet verbonden met het gastnetwerk en Fing gedraaid, laat alleen modem V10, Powerline-verbinding en tablet zien.

Dat is mooi. Wel bevreemdt het mij dat de powerline zichtbaar is.

Was er ook nog een apparaat via één van de andere LAN poorten van jouw V10 aangesloten en stond die ook aan?


@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.


Ik heb nog navraag uitstaan voor verdere info omtrent dat gastnetwerk. De expliciete vraag of sta-isolation dan ook aanwezig is, heb ik daaraan toegevoegd. Ik kom er op terug.

 

Hallo @Erik_ , ik vraag me alleen af wat voor wachtwoord ik in zou moeten vullen als ik handmatig een update zou willen doen?

Het standaard wachtwoord onderop de Experia WiFi werkt niet en mijn eigen gewijzigde wachtwoord werkt ook niet, zal wel een systeemwachtwoord zijn, maar dat moet je dan wel weten.

Ik ben niet heel bekend met handmatig updaten, er wordt dan extra gevraagd om een wachtwoord? Of bedoel je het wachtwoord om in te loggen op je Experia Wifi in het algemeen?

 

@Erik_  per wanneer komt deze update online beschikbaar via deze pagina?

Ik verwacht dat we eerst afgelopen nacht een eerste batch aan klanten hebben omgezet als test. En dat dan later vandaag of morgen hij verder vrijgegeven wordt en ook te forceren valt. Neem aan dat hij dan ook op de pagina terecht komt. Heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd, dus als het anders is dan wat ik nu zeg kom ik er op terug.


Reactie aangepast. 

Vanaf deze reactie is dit al tersprake gekomen.


Hallo @Erik_ , zie onderstaande screendump:

Het gaat om handmatig een firmware-update ophalen, en dan krijg je onderstaand scherm:

log in op de EW

ga naar system

ga naar firmwareupdate/LED's

klik op UPGRADE en dan wordt er om een wachtwoord gevraagd, welk wachtwoord dus?:

welk password?

 


Een tablet verbonden met het gastnetwerk en Fing gedraaid, laat alleen modem V10, Powerline-verbinding en tablet zien.

Dat is mooi. Wel bevreemdt het mij dat de powerline zichtbaar is.

Was er ook nog een apparaat via één van de andere LAN poorten van jouw V10 aangesloten en stond die ook aan?

Hallo @wjb , op de V10 is alleen de hoofdpowerline aangesloten en op 1 van de powerlines is de Experia WiFi aangesloten, je moet de powerlineverbinding tussen modem en Experia WiFi eigenlijk zien als een LAN-kabel, maar dan via het stroomnet.

Op de andere powerline zit de tv-decoder aangesloten, maar die staat overdag altijd uit, letterlijk stroomloos.


Reactie aangepast. 

Vanaf deze reactie is dit al ter sprake gekomen.

De ter sprake gekomen inlog van het modem werkt er niet (meer) op.

 


@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

 


Dat was blijkbaar een toevals treffer, ik ben zelf van mening dat het een vreemd iets is zoals eerder aangegeven. Inderdaad A waarom en B welk wachtwoord?

@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

 

Ok hoe en waar zet je het gast netwerk aan en zijn er instel mogelijkheden.


@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

Ik denk dat @Galdor68 vraagt of je een screenshot wilt maken van het scherm op de Experia WiFi waarop je de instellingen voor het gastnetwerk beheert een die hier op het forum wilt plaatsen.


Dat was blijkbaar een toevals treffer, ik ben zelf van mening dat het een vreemd iets is zoals eerder aangegeven. Inderdaad A waarom en B welk wachtwoord?

@JanD  kan / wil je het scherm delen met instel mogelijkeden of is het wat ik verwacht aan of uit verder niet.

Hallo @Galdor68 , ik begrijp je vraag helaas niet, kun je iets specifieker zijn s.v.p.?

 

Ok hoe en waar zet je het gast netwerk aan en zijn er instel mogelijkheden.

Hallo @Galdor68 , zie onderstaand screendump scherm, je kunt het gastnetwerk aan- of uitzetten en je kunt het gastnetwerk een andere naam geven dan de standaard naam:

GASTSCHERM
 

 


Dank je kortom niks bijzonders dus zoals ik al had verwacht. De naam is wel grappig is Giganet niet de slogan van ......

 


Dank je kortom niks bijzonders dus zoals ik al had verwacht.

 

Graag gedaan, uiteraard.:relaxed:


https://www.kpn.com//internet/wifi-versterker.htm

“ Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi “

staat nog die oude firmware

pas dit dan ook even aan lijkt mij niet zo moeilijk

 

Ik kom er net achter dat het geen nut meer heeft. Ik kan nergens iets vinden om het handmatig te doen zoals in voorgaande firmware. 


Beste moderatoren, het is wel leuk dat het gastnetwerk actief is, maar maakt echter geen verbinding met internet, modem V10 gereset, Experia WiFi gereset, lijkt standaard op een keurige verbinding, maar komt dus niet het internet op.

Via geen enkel draadloos device.