Skip to main content

Goedenavond,

ik heb een vraag mbt het overgaan naar WiFi 6 mbv de superwifi2 punten.

ik heb nu een goed werkend wifisysteem met superwifi 1 en een smart home.

als ik alle superwifi punten vervang voor de nieuwere moet ik dan alle smart dingen opnieuw instellen of wordt het WiFi netwerk gegenereerd door mijn modem en verandert er verder niets?

 

bvd voor uw reactie!

edwin

Dag @Klachtbvgvjhghvjvhgj, waarom zou je het doen? Wifi 6 voegt nauwelijks iets toe. Ik zie het meer als geld uit je zak kloppen voor nieuwe apparatuur dan dan het echt zinvol is.


Uhm, ik heb moeite om het antwoord op mijn vraag in uw reactie te ontdekken. Zie alleen een wedervraag en goed bedoeld advies.


@Joep1965  

Wifi6 voegt nauwelijks toe tegenover Wifi5? Hieronder zijn de zogenaamd "nauwelijks toegevoegde waarden”

  • Wifi5 maakt gebruik van OFDM en Wifi6 van OFDMA. Wifi 6 kan met 1 datastroom zichzelf effectief verdelen over de beschikbare kanalen en subkanalen, waardoor één datastroom aan meerdere apparaten tegelijkertijd geleverd kan worden. Dit verkleint ook de interferentie
  • Wifi6 maakt gebruik MIMO techniek in downlink en uplinlk terwijl Wifi5 alleen in downlinlk. De technologie maakt het mogelijk om met meerdere apparaten tegelijk te communiceren, wifi6 kan met maximaal 8 apparaten tegelijkertijd, terwijl Wifi5 alleen met 4. Dit verhoogt de totale doorvoersnelheid van de router.
  • Wifi6 maakt gebruik van een TWT (Target Wake Time). Daarmee wordt QoS dynamisch beheerd, Daardoor kan data die tussen router en cliënt ontstaat sneller plaatsvinden. Door TWT hoeven cliënt/router minder vaak wakker te zijn en kan duidelijk  energiezuiniger.
  • Wifi 5 werkt op 256 QAM en Wifi6 werkt op 1024 QAM. Wifi6 heeft ermee hogere doorvoersnelheid (ongeveer 50% in praktijk).
  • Wifi6 maakt gebruik van 3 banden (2.4Ghz, 5Ghz en 6Ghz) terwijl Wifi5 alleen 5Ghz. De 2.4Ghz in Wifi5-router is 802.11n (Wifi4) en is daarom nog veel langzamer dan de 2.4Ghz band van Wifi6
  • Wifi6 heeft WPA3,  betere encryptie dan WPA2 van Wifi5

@Klachtbvgvjhghvjvhgj Als je de superwifi1 vervangt door superwifi2, hoef je niet te veranderen. Je moet alleen de nieuwe superwifi2 installeren. De vraag is natuurlijk, loont het honderd euro te investeren in beetje snelheidsverhoging? Heb je veel apparaten thuis? Dan is wifi6 aan te raden. Woon je in een druk omgeving met veel overlappende wifi netwerken van buren, dan is wifi6 ook sterk aan te raden.


@TDN dank voor je toelichting. Ik had er bij moeten zetten dat het voor de gemiddelde klant nauwelijks toegevoegde waarde heeft. 


Beste @Joep1965,

Wat een super helder antwoord. Dank voor de moeite en aanvullende informatie!

Het werkende wifinetwerk moet ik gaan uitbreiden en heb extra punten nodig.

Heel veel lampen….., 10 airco’s, diverse infraroodpanelen, slimme stekkers, 4 groepen buitenverlichting, beregening, deurbel, 9 camera”s, 24 alarmpunten, etc.. draait allemaal op de 2.4 hertz band. En uiteraard de gebruikers natuurlijk met telefoons, laptops, iPads en weet ik veel wat nog allemaal meer 😉.

Ik begreep dat als je nieuwe koopt via kpn dat ze alleen nog de nieuwe punten aanbieden. Dan die 3 punten die er zijn ook maar vervangen anders haal je niet alles uit de nieuwe punten. Verbinding is zo goed als de zwakste schakel.

Uiteraard zijn de WiFi 1 punten nog wel te krijgen maar dacht dat het wel zinvol was om gelijk de boel maar een upgrade te geven.

Andere netwerken zijn niet in de buurt.

 

Wederom dank en hele fijne dag verder!
Edwin


Goedemiddag Heren,

Oeps, sorry TDN. Zie nu de verhaallijn pas goed. Het antwoord en toelichting kwam van u.

Ik zit in een andere tijdzone momenteel en het was nog vroeg….. Nu met een paar bakken koffie achter de kiezen werd het me duidelijk.

Bij deze ook dank en ik denk dat ik, gezien de hoeveelheid smart devices op 2.4 GHz en gewenste uitbreiding op dekkinsgebied, toch maar alles in een nieuw jasje ga steken.
 

mvg,

Edwin