Skip to main content

Problemen met KPN Box 12 icm SuperWiFi 2 met software SGEJ1000060E

  • 1 August 2024
  • 6 reacties
  • 92 keer bekeken

3 problemen met de KPN BOX12

 

(1) Na spanningsuitval van het modem verliest het Superwifi punt permanent de connectie met het modem. Enige oplossing is een harde reset (dus geen reboot) van het modem en het SW2 punt. Elke poging om een SW2 via kabel te pairen zonder modem reset mislukt. 

Een reset zou niet zo vervelend zijn als parameters (NAT poorten etc) allemaal terug kunnen worden gehaald en/of ingelezen, maar dat kan dus niet. Hier ben je dus een uurtje mee zoet….

(2) Na een kale reboot komen gegevens van WIFI wel automagisch terug, maar vreemd genoeg niet alle gegevens (bv SSID/password van Extra Wifi niet) Niet erg consequent...

(3) Windows 11 PC  via bedraad ethernet aangesloten op SW2 krijgen na het uit sleepmode komen van het device niet onmiddellijk via DHCP  een IP adres van het modem dtv SW2 (behoudt zijn 169.. adres). Pas na enkele minuten staat de verbinding alsnog correct. Ook als DHCP op device wordt uitgezet (static IP) is het wachten tot de link weer wordt gelegd.  Always-on devices (Raspberry PI) hebben dit probleem niet. Alle energiebeheerparameters van de NIC   op off gezet, maar dat maakt niet uit. Met een Wifi bridge met Ethernet-poorten die ik voorheen had ben ik die DHCP wachttijd nooit tegengekomen. Met Wifi-devices aan SW2 treedt dit probleem niet op.

 

Via de zoekfunctie kom ik er achter dat velen tegen deze  problemen  aanlopen, maar dat oplossingen helaas  uitblijven….

Die oplossing gaat er waarschijnlijk ook nooit komen. SuperWiFi's die uit de sleepmode komen moeten eerst uit zien te vogelen wat er op hun LAN poorten aangesloten zit. Is dat een router? Of niet? Daar wachten ze op. Krijgen ze een ip uitgedeeld via die LAN poort? Als dat na een poosje nog niet gebeurd is dan, dan gaan ze er vanuit dat het een normaal apparaat is, en dan pas krijgt dat apparaat verbinding.


Het is de PC die uit sleep-mode komt.

Maar dank, jouw suggestie brengt me wel op een plausibele  verklaring  voor (3): geen vast onderscheid in uplink en downlink poorten. Een SW2 stelt zich na Ethernet-connectie eerst op als DHCP client  voor het  modem  en pas als dat een timeout oplevert  (immers mijn PC deelt niets uit) als doorgeefluik voor  DHCP requests  van verbonden LAN-devices.

Lijkt me dat dat kan worden ondervangen door na te gaan of er al een Mesh vbd staat met het modem of adhv een instelling. Niet erg intuïtief iig.


Bij werkt het volgende eigenlijk altijd. Na stroom uitval inderdaad geen werkende super wifi punten.

Ik zet de 2 wifi punten en de modem uit. Vervolgens modem aan, wachten tot deze geheel op gestart is dan zet ik wifi punt 1 aan welke bekabelt aangesloten zit. Ik wacht zeker 10 minuten en dan zet ik het 2de wifi punt aan. De werkt eigenlijk altijd. Wel erg jammer dat dit nodig is. 


Hoi @VDSLinstabiel, met de stappen die Eduard noemt zou dat makkelijker moeten gaan inderdaad. Hopelijk heb je niet zo vaak stroomuitval dat dit vaak nodig is!

(2) Na een kale reboot komen gegevens van WIFI wel automagisch terug, maar vreemd genoeg niet alle gegevens (bv SSID/password van Extra Wifi niet) Niet erg consequent...

De netwerknaam en het wachtwoord worden aan onze kant (versleuteld) opgeslagen, zodat je bijvoorbeeld bij een nieuw modem de Wifi gegevens van het oude modem weer krijgt. Daardoor kan men direct met een nieuw modem verbinden en hoeven ze niet de instellingen aan te passen op elk apparaat.


werknaam en het wachtwoord worden aan onze kant (versleuteld) opgeslagen, zodat je bijvoorbeeld bij een nieuw modem de Wifi gegevens van het oude modem weer krijgt. Daardoor kan men direct met een nieuw modem verbinden en hoeven ze niet de instellingen aan te passen op elk apparaat.

 duidelijk, maar vreemd genoeg niet alle gegevens (bv SSID/password van Extra Wifi niet….


De gegevens van het Extra Wifi netwerk worden daarbij inderdaad niet opgeslagen, dat klopt. Ik weet niet of die ook opgeslagen kan worden, we nemen dat idee mee.


Reageer