Ik heb een netwerkprobleem met mijn KPN-verbinding en hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Ik maak gebruik van een ExperiaBox V12, die is geïnstalleerd toen ik op glasvezel ben overgestapt. Bij de installatie zijn ook twee SuperWifi 2 units geplaatst, die samen een mesh-netwerk vormen om het bereik te verbeteren. Sinds kort ervaar ik echter problemen met de verbinding.
Er zijn verschillende draadloze apparaten verbonden op het netwerk. Afhankelijk van de positie van de apparaten, worden ze verbonden met een van de meshpunten (de ExperiaBox of een van de SuperWifi 2 units). Daarnaast communiceren er ook verschillende apparaten onderling via het LAN.
Het probleem doet zich voor wanneer ik met een draadloos verbonden apparaat mij verplaats buiten het bereik van het meshpunt waar ik oorspronkelijk op verbonden was, en overschakel naar een ander meshpunt. In dat geval kan ik vanaf dat apparaat geen verbinding meer maken met de andere apparaten die via het initiële meshpunt verbonden zijn. Zelfs een simpele ping-test geeft dan een "Destination Unreachable" foutmelding. Pas als ik mij met het verplaatste apparaat terug in het bereik van het oorspronkelijke meshpunt bevind en daar weer naar overschakel, kan ik de andere apparaten weer bereiken. De ping-sessies beginnen dan weer reply’s te geven.
Ik heb dit probleem al verschillende keren telefonisch besproken met de klantenservice, maar de meeste medewerkers begrijpen niet precies wat ik bedoel, en sommige verbreken zelfs uit paniek de verbinding. Uiteindelijk sprak ik een medewerker die het probleem wel begreep, maar ook niet wist hoe dit opgelost kon worden. Na een aantal testjes en terugbelafspraken besloot hij om een vervangende ExperiaBox V12 aan te vragen. Deze aanvraag moest goedgekeurd worden door KPN, en ik zou een e-mail ontvangen als de aanvraag werd goedgekeurd. Vandaag heb ik echter zelf contact opgenomen met de klantenservice, en het bleek dat de aanvraag voor de vervangende ExperiaBox is afgewezen.
Helaas biedt de telefonische klantenservice geen verdere vervolgstappen. Ze geven aan dat het probleem niet vaak voorkomt, dat ze niet weten hoe het op te lossen, er niets aan kunnen doen, en dat ik er eigenlijk maar mee moet leren leven.
Technische specificaties:
ExperiaBox V12
Hardware Version: 3.0
Software Version: SGEJ1000060E
Bootloader: 0.96.42-sec
GUI Version: 5.48.11
Beide SuperWifi 2 (SWP2)
Firmware Version: 3.00.31