Skip to main content
Beantwoord

Problemen met thuisnetwerk na update van modem en SuperWifi 1 punten

Na de laatste update van modem en SW1 punten ervaar ik precies als bovenstaande.
Omdat de weergave van het thuisnetwerk niet overeenkomt met de statussen van de SW1 punten, is om het om gek van te worden. 
Na de update een verslechtering, veel tijd gekost, jammer want het werkt eerst naar tevredenheid.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Denise van KPN

Alle wifipunten en het modem draaien in ieder geval allemaal op de nieuwe KPN Software, dat is goed.

Ik denk toch dat we eens moeten kijken naar de afstand tussen de wifipunten. Het SuperWifi punt bij het modem kan zorgen voor storing, omdat deze nu te dichtbij een ander wifipunt staat, namelijk het modem. Het is beter om de SuperWifi daarom uit de meterkast te verplaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat dat de afstand tussen de rest van de SuperWifi punten niet te groot is. Ik hoor wat je zegt over dat het voor de update wel zo heeft gewerkt. Maar met de update is er één en ander veranderd, waardoor de SuperWifi punten nu iets dichterbij elkaar moeten staan voor een goede werking. Mijn advies is dus om eens met de afstanden te spelen, om te kijken of dit helpt.

Ook lees ik iets over een rood lampje na de update. Ik wil je daarom ook vragen om dit artikel eens door te nemen: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje. Als je op de link klikt, kom je direct uit bij het relevante stukje over het rode lampje bij een update. Het is een hele instructie, maar daarna zou het weer moeten werken.

Bekijk origineel

11 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Hi ​@HuurieBV, welkom op de KPN Community! De plek waar klanten elkaar helpen. Goed dat je ons gevonden hebt, want we denken graag met jou mee.

Jouw bericht is afgesplitst van een ouder topic. Ik heb het topic gelezen. Maar ik ben toch benieuwd naar jouw verhaal. Kan je meer vertellen over wat je ervaart? En wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 30 juli 2025

Echt van alles geprobeerd. Modem herstart alle (4) SW1 punten resetten, opnieuw starten, via kabel aan model. Alle SW1 punten in meterkast (vanwege afstand). Steeds opnieuw opstarten, wachten resetten. Etc. Steeds kijken in overzicht via de browser. Daar geeft hij andere waardes aan dan de SW1 punten zelf.

Alle punten zijn groen, overzicht zegt:

Frustrerend, Al deze punten (behalve de 1e verdieping) zijn nu bedraad aangesloten. Lijkt erop dat er geen meshnetwerk is.

En af en toe gaat dus een SW1 punt dus gewoon offline. Kun je weer opnieuw opstaren en dan zie je het weer.

Vervelende is dat voor de update alles prima werkte.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Oke, dank je wel. Ik heb nog wat aanvullende vragen:

• Welke softwareversie hebben jouw SuperWifi 1 punten?
  • Welk type modem heb jij? Welke softwareversie draait hierop? 
  • Hoe lang heb je de SuperWifi punten bekabeld aangesloten gehad voordat je deze los haalde?
  • Wat is de afstand tussen de SuperWifi punten?

Ik hoor graag van je.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 1 augustus 2025
  • SW1 punten hebben allemaal de software versie: SW1.C.25.07.02
    • 1 is in het overzicht groen, drie zijn er rood (de bedraade)
  • KNP box 12
  • Ik heb alle SW1 punten op gegeven moment in de meterkast gezet. Ze een voor een halve dag bedraad rechtstreeks aan modem gehad, en middels reset en opnieuw opstarten. Met als steeds wisseled resultaat. (een verkeerde weergave in de browser helpt dan niet)

• Toen de SW1 punten op de oorspronkelijke plekken gezet (wat goed werkte), maar toen nog minder resultaat (rode lampjes, uitval). Daarom ervoor gekozen om twee punten extra te bedraaden.

• Nu SW1 punten (in meterkast, 1e verdieping, zolder, en woonkamer). Alleen de 1e verdieping is draadloos.

• Tsja wat is de afstand? Bij installatie niet relevant omdat ik ze allemaal bij elkaar had. Daarnaast ook minder relevant omdat het voor de update goed werkte. Een update doorvoeren die tot minder resultaat (dus acteruitgang) leidt, lijkt me niet de bedoeling.

• Meest vervelende nu is dat er af en toe een SW1 punt "gewoon” offline gaat. Lampje is dan uit en niet zichtbaar in overzicht.

• 13760 reacties
  • 1 augustus 2025

Hoewel ik je probleem niet kan oplossen vraag me af wat het nut is van een SW1 naast de Box12 in de meterkast, vooral ook omdat je aangeeft dat bijna alle andere SW1's bedraad zijn aangesloten. Met de nieuwe software kan de Wi-Fi van de modem ook gewoon onderdeel zijn van de mesh.

Ik heb nog een V10 met 2 SW1's, nog met de klassieke firmware maar ik heb Wi-Fi op de V10 al weer een tijdje aanstaan en de SW1 die er eerst nog naast hing verplaatst naar de 1ste verdieping (op de 2de had ik er al één), beide bekabeld en dat werkt prima (maar nog niet te beheren via MijnKPN). 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 1 augustus 2025

De SW1 in de meterkast stamt nog van de tijd dat de KPN BOX 12 nog geen eigen Wifi had. Toen moest je wel een SW1 punt daar bij schakelen. Heb dat na de update dan de box12 eigen wifi heeft niet meer veranderd, omdat alles naar tevredenheid werkte.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8636 reacties
  • Antwoord
  • 5 augustus 2025

Alle wifipunten en het modem draaien in ieder geval allemaal op de nieuwe KPN Software, dat is goed.

Ik denk toch dat we eens moeten kijken naar de afstand tussen de wifipunten. Het SuperWifi punt bij het modem kan zorgen voor storing, omdat deze nu te dichtbij een ander wifipunt staat, namelijk het modem. Het is beter om de SuperWifi daarom uit de meterkast te verplaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat dat de afstand tussen de rest van de SuperWifi punten niet te groot is. Ik hoor wat je zegt over dat het voor de update wel zo heeft gewerkt. Maar met de update is er één en ander veranderd, waardoor de SuperWifi punten nu iets dichterbij elkaar moeten staan voor een goede werking. Mijn advies is dus om eens met de afstanden te spelen, om te kijken of dit helpt.

Ook lees ik iets over een rood lampje na de update. Ik wil je daarom ook vragen om dit artikel eens door te nemen: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje. Als je op de link klikt, kom je direct uit bij het relevante stukje over het rode lampje bij een update. Het is een hele instructie, maar daarna zou het weer moeten werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 augustus 2025

Fijn dat er wordt meegedacht, maar het advies om “met afstand te experimenteren” is precies het soort advies waar ik niets mee kan.

Alles functioneerde naar behoren totdat KPN een update uitvoerde met duidelijke technische aanpassingen. Sindsdien werkt het niet meer correct. Dat is het probleem — niet dat ik thuis allerlei aanpassingen moet doen om mogelijk tot een oplossing te komen. Nu lijkt het alsof het mijn verantwoordelijkheid is, terwijl het probleem wordt veroorzaakt door de update van KPN, die tot verminderde prestaties heeft geleid. Dat kan niet niet de bedoeling van een update zijn.

Daarnaast helpt het niet om een tool aan te bieden (de weergave via de browser van de KPN Box) die geen juiste weergave van de situatie geeft. Dit is een tekortkoming en draagt niet bij aan het vinden van de oorzaak of het gericht zoeken naar een oplossing.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8636 reacties
  • 12 augustus 2025

Ja, er is inderdaad wat veranderd met de nieuwe update. Dat heb ik je in mijn vorige bericht uitgelegd. Ik heb je ook uitgelegd wat de gevolgen daarvan zijn voor jou. Daarom is het dus belangrijk dat je toch gaat experimenteren met de afstand tussen de SuperWifi. Als je ze laat staan waar ze nu staan, dan gaat het niet verbeteren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 augustus 2025

Ik begrijp dat KPN wil helpen. Maar feit blijft: alles werkt naar behoren, na update van KPN werkt het niet meer naar behoren. Dus een verslechtering van de service. Als KPN daar geen verantwoordelijkheid voor neemt en blijft adviseren om te experimenten met afstanden van de SW1 punten (die wederom, voor de update prima werkte) dan komen we hier in ieder geval niet verder. Jammer.

Dadelijk wordt het advies nog om 4 nieuwe SW2 punten te kopen, om een oude (goed werkende) situatie te herstellen.

Leen59
Wijsgeer
  • 626 reacties
  • 12 augustus 2025

Dadelijk wordt het advies nog om 4 nieuwe SW2 punten te kopen, om een oude (goed werkende) situatie te herstellen.

Dat advies is al vaker gegeven en dat werkt meestal. Natuurlijk is het van de zotte.

Reageer