Skip to main content
Vraag

Sinds de modem en SuperWifi update verliezen apparaten de Wifi verbinding regelmatig

• March 4, 2025
  • 10 reacties
  • 186 keer bekeken

Goedemorgen,

Sinds de modemupgrade van vorige week werkt mijn SuperWifi niet meer naar behoren.

Alle resetopties zijn al uitgevoerd, maar iPads, telefoons en IoT-apparaten verliezen regelmatig hun wifi-verbinding.

Aangezien dit meerdere gebruikers betreft, lijkt het me handig als KPN meer onderzoek doet in plaats van standaardantwoorden te geven.

Graag ontvang ik zo snel mogelijk een goede oplossing.

Met vriendelijke groet,

Michael

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 5, 2025

Helaas krijg je bij ​@KPN geen normaal antwoord meer.

Enige wat ze doorgeven is dat je online nieuwe accesspoints kan bestellen.

Ik vraag me af waarom ik elke maand 83 euro moet betalen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Miru81 . De update hoort eigenlijk gewoon goed te werken.  Het kan alleen zijn dat je een paar instellingen moet tweaken.

Laten we bij het begin beginnen. Wat voor modem heb je en wat voor Superwifi's gaat het over? En kun je vertellen hoe dat allemaal is aangesloten? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

Hallo Erwin,

Ik heb een KPN Box 12 mode en 2 superwifi 1 punten. 

Beide zijn bekabeld aangesloten.

Alle resets zijn al gedaan.

Ik heb ook al een extra 5Ghz SSID aangemaakt maar ook daar heb ik dezelfde problemen.

Telefoons en Ipad’s verliezen regelmatig hun verbinding. Die kan een paar seconden duren daarna heb ik weer vol bereik.

met vriendelijke groet,

Michael

Erwin van KPN
Moderator

Okay. Hier een aantal belangrijke stappen.  

zorg dat ze écht allemaal de nieuwe firmware hebben:

• Sluit de SW1 bekabeld aan op het modem.
  • Reset de SW1
  • Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is de SW1 geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden.
  • Herstart het modem.
  • Laat de SW1 sowieso nog een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de SW1 de migratie naar SAH doen.
  • Daarna kan de SW1 losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.

het kan zijn dat er daarna nog een aanpassing in de webinterface gedaan moet worden. 

Als je ingelogd bent en je ziet bij 5Ghz bandbreedte 40Mhz staan. Verander dit dan in 80Mhz

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 7, 2025

Hallo Erwin,

Ik begin een beetje moe te worden van jullie reset antwoorden. 

Zoals door meerdere gebruiker als aangegeven is jullie update gewoon niet goed.

Al mijn SW1 punten zijn niet meer te gebruiken. Het zou verstandig van KPN zijn om hierin mensen tegemoet te komen i.p.v. aan het lijntje gehouden te worden.

Michael

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Ik heb het idee dat er iets fout gaat in de firmware versies van de verschillende apparaten. Vooral bij de Super WiFi 1 merkte ik enorm veel instabiliteit en veel herstarten. Wat voor mij heeft gewerkt was alle super wifi punten uitzetten, modem naar fabrieksinstellingen gezet en een kwartiertje gewacht tot deze stabiel bleef.

Één voor één de Super WiFi gereset naar fabrieksinstellingen zonder deze nog aangesloten te hebben op het modem zodat deze een paars lampje kregen. Hierna per stuk aangesloten op het modem en dik 20min per Super WiFi gewacht tot deze de laatste firmware binnen had gekregen. Let wel, ik wachtte per Super WiFi punt tot ik de volgende deed. 

Uiteindelijk resulteerde het bij mij iig een werkend netwerk. Ik geef toe dat ik denk dat ze iets te snel deze firmware hebben uitgerold gezien de reacties van de mensen hier en mijn persoonlijke fout (dat de instellingen na een herstart niet bewaard blijven). Maar zolang het iig weer werkt kun je voor nu weer verder. Hoop dat het helpt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 8, 2025

Dit heb ik ook al geprobeerd helaas nog steeds dezelfde problemen.

Ik heb nu van een buurman een SW2 ter leen gekregen en deze werkt gelijk goed op dezelfde netwerk aansluiting.

Het lijkt me dus wel duidelijk dat KPN de update niet goed getest heeft met de SW1 AP’s. Helaas komen ze niet goede oplossing voor me.

Erwin van KPN
Moderator

Maar heb je nou ook naar die instelling gekeken? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 11, 2025

Ja die staan gewoon goed.

• Deelnemer
  • March 12, 2025

Het enige wat bij mij hielp was een extra wifi aanzetten met alleen 2.4Ghz en daarmee verbinden. Niet ideaal (want trager), maar in elk geval weer stabiele wifi. Probleem zat blijkbaar in de 5GHz band.