Skip to main content

Deze vraag zal vast wel vaker gesteld zijn... 

Ik heb onder in de meterkast een experiabox v10 hangen. Vanuit deze box loopt een netwerkkabel naar de slaapkamer, door het plafond recht naar boven. Deze kabel heb ik in het hoofdkastje van de wifi versterker van het merk Devolo gestopt. En daar in het stopcontact zitten. Een van de andere kastjes zit in het stopcontact op de slaapkamer daarnaast waarop 'bekabeld' wordt ge-gamet (zonder veel klachten) het andere kastje zit boven op zolder in het stopcontact waarop ook 'bekabeld' wordt ge-gamet maar hier is de verbinding zo slecht dat ik bijna elke dag een discussie heb met een gefrustreerde puber die niet fatsoenlijk kan gamen… 

Hoe lossen we dit op? 

Bekabeld wilen gamen op Devolo's, waar de verbinding via je stroomnetwerk van de en stekker naar de andere gaat, is nooit aan te raden. Je verliest een hoop snelheid, plus er kan een hoop storen op dat stroom netwerk.

 

Meest optimale is uiteraard beide pc’s aan een vast kabel. Maar ik weet dat veel mensen dit niet willen, of niet mooi vinden als die kabel zichtbaar door je kamers loopt.

Hebben de betreffende kamers geen oude telefoon of coax muuraansluitingen in de muur? Of wellicht een loze leiding. Iets wat uitkomt in de meterkast? Want dat zijn er gewoon netwerkkabels te trekken die je pas ziet als ze uit de muur komen.

 

Als bekabelen geen optie is, dan is bij KPN de beste draadloze optie, Superwifi’s.

Meest optimaal, zoals ik de situatie inschat uit je verhaal, zou dan zijn 3 stuks. 1 bekabeld aan je modem. 1 bekabeld aan die kabel die naar boven loopt. En 1 op zolder, draadloos. 

Dan gamed je op 1e verdieping bekabeld plus volle bak wifi.

Op zolder kan die pc ook in de Superwifi, is dan weliswaar niet bekabeld, maar er zal sterker draadloos contact zijn met de 1e verdieping dan nu het geval is via het stroomnetwerk. Plus daar ook goede wifi.

 

Als je ze via de wifimanager aanvraagt zou je goedkoper kunnen krijgen dan dat wat in de link staat.

 

 


Bedankt voor de snelle reactie, Dennis! 

We gaan hiermee aan de slag. 

Nog wel een vraagje, als de wifi wel goed is, is het dan nog een optie om de gameconsoles dan niet bekabeld te verbinden maar via WiFi? Of wordt de verbinding dan nóg slechter? 


Je bedoelt in de huidige situatie? 

Bekabeld is altijd beter dan wifi.

Als je de wifi bedoelt die de Devolo's geven, zal het er niet beter op worden dan het nu is ben ik bang.

Als je de wifi van de v10 bedoeld, zou kunnen, ligt er maar net aan hoe sterk dat signaal boven nog is.

Met mijn voorstel maak je dat signaal in ieder geval heel sterk.