Skip to main content

Wij hebben een Experiabox V10A en twee KPN Arcadyan Experia wifi-accesspoints in een oude, ruime, woning.

Bekabeld is internet prima. Echter in 1 kamer is heel af en toe enige wifi beschikbaar (14, resp 07 mbps download), maar ook regelmatig niets. De Wifimanager kan daar niets mee. Bij het opstarten vraagt hij wel of je op meerdere apparaten wifiproblemen hebt, maar hij blijkt niet vanaf 1 apparaat te kunnen testen, dat moet je kennelijk per apparaat apart doen. 

Als ik dan van een plek waar wifi-werkt op de Macbook bijvoorbeeld, naar een plek ga waar het vaak niet werkt, krijg ik soms voorgaande snelheden, maar ook de melding: Socket probleem en daarna: “je bent niet verbonden met internet”. Dat is nou net het probleem dat ik wil oplossen, maar Wifimanager biedt daartoe geen mogelijkheden. 

Ik krijg dus ook geen adviezen hoe ik dit kan oplossen. De kamer waar ik het nu over heb krijgt het wifisignaal via het plafond (gipsplaten, glaswol, multiplexvloerplaten, niet gevulde spouwmuur). Mogelijk moet ik een derde (en elders in het huis een 4e?) accesspoint aansluiten, maar  de Experiabox heeft geen ruimte voor voor zoveel aansluitingen. Nog afgezien van het probleem dat ik dan via het dak of buitenmuur kabels moet trekken?

 

Ik vind het frustrerend da tik niet 1-op-in met iemand met verstand van zaken bh KPN kan overleggen. De winkel verwees mij naar de wifi-manager (waarna ik pas thuis ontdekte dat dat was wat ik al had geprobeerd en ook niet helpt)

U kunt een switch aanschaffen voor meer aansluitingen.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?soPos=2444

U kunt via deze webwinkel ook extra WiFi punten aanschaffen. 

Wat betreft het werken met de WiFi manager: zorg dat u op een plek blijft staan waar u nog net wel internet heeft.


Naar de switch ga ik kijken, dank voor de tip.

Op een plek gaan staan waar ik nog wel internet hebt, was de snelheid 7 mbps en 14 mbps, maar dat duurde maar een paar seconden. Op een andere plek geeft de wifimanager aan dat het systeem geen verbetering hoeft.

Ik kan geen gericht advies vragen over mijn opties om het bereik te verbeteren. Daarom heb ik mijn hoop op deze site gezet met mijn vragen.


Hallo @Wififrustratie ,

Mogelijk moet ik een derde (en elders in het huis een 4e?) accesspoint aansluiten, maar  de Experiabox heeft geen ruimte voor voor zoveel aansluitingen. Nog afgezien van het probleem dat ik dan via het dak of buitenmuur kabels moet trekken?

 

De mogelijke oplossing zou SuperWifi zijn. 

Via de WiFi-Manager zou je die met korting kunnen aanschaffen. Tip: Haal dan eerst even die twee Arcadia's uit jouw systeem en kijk dan wat de WiFi-manager gaat doen.    

 


Ik kan geen gericht advies vragen over mijn opties om het bereik te verbeteren. Daarom heb ik mijn hoop op deze site gezet met mijn vragen.

Dat bereik kan alleen verbetert worden door meer WiFi punten of een beter verdeling van de WiFi punten door uw huis. De WiFi punten bekabeld aansluiten helpt om de snelheid omhoog te krijgen.

Er zijn verder geen magische instellingen waarmee "iemand met verstand van zaken" het bereik zomaar omhoog kan schroeven ofzo.


Waar heb je de experia wifi's staan? Kan me bijna niet voorstellen dat je er niet genoeg hebt aan twee. Eén in de woonkamer en één op de eerste etage zou voldoende moeten zijn.


Eén staat er direct naast het modem, éen in de woonkamer. Kan ik misschien het Accesspoint dat direct naast het modem in de meterkast staat, naar boven verplaatsen? 


Eén staat er direct naast het modem, éen in de woonkamer. Kan ik misschien het Accesspoint dat direct naast het modem in de meterkast staat, naar boven verplaatsen? 

Dat kun je proberen. 

Maar ik zou toch zeker SuperWiFi overwegen. Dat hoeft niet bedraad te worden aangesloten. Bij mij in huis werkt SuperWifi prima.


Jazeker kan dat mits er een kabel naar boven gaat. Het is totaal onnodig om een wifipunt naast het modem te hebben. Vaak staat ie dan in de meterkast en dat is de slechtste plek voor een wifipunt!! Dus één in de woonkamer en één op de eerste etage!! We horen graag hoe het afloopt 😉


Ik heb ooit een kabel naar boven gehad, om rechtstreeks op computer aan te sluiten. Na verbouwing deed de kabel het niet meer, maar dat kan ik misschien herstellen.

In de ruimte van de meter is soms  wifi nodig. Zend de router zelf ook een wifisignaal uit?


Eén staat er direct naast het modem, éen in de woonkamer. Kan ik misschien het Accesspoint dat direct naast het modem in de meterkast staat, naar boven verplaatsen? 

Inderdaad @Wififrustratie , want de modem V10a zendt zelf ook wifi uit en als je dan een wifipunt er naast plaatst krijg je juist storingen.

Bij een V10 zonder a moet het wifipunt inderdaad naast het modem staan omdat de wifi van de V10 uitgeschakeld wordt bij het plaatseb van 1 of meer KPN wifi punten.

 


Óh, dat verklaart veel. Het AP stond er misschien al voordat de V10 door V10A werd vervangen.

Ik ga het uitproberen. duurt misschien even, ik moet nog een switch en kabel bestellen, maar hoop volgende week wat te laten horen. Vast hartelijk dank voor jullie deskundig meedenken.